Justin Capră a murit. Creatorul rucsacului zburător: „Eu nu sunt inventator. Dumnezeu este“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Justin Capră a fost cel mai prolific inventator român contemporan. FOTO Dana Mihai
Justin Capră a fost cel mai prolific inventator român contemporan. FOTO Dana Mihai

Justin Capră, cel mai mare inventator contemporan român, a murit luni seară la Ploieşti, la aproape 82 de ani, în urma unor complicaţii ale diabetului, boală care îl chinuia de câţiva ani. Creatorul rucsacului-zburător, o idee preluată de NASA pentru deplasările intercapsulare ale cosmonauţilor, şi al maşinii care consuma 0,5 litri la suta de kilometri, Justin Capră a încercat întreaga viaţă să dărâme bariere şi mentalităţi.

În permanenţă nemulţumit de el însuşi şi cu remuşcări pentru timpul pierdut cu somnul, de o modestie inimaginabilă, Justin Capră a părăsit luni seară această lume cu aceeaşi discreţie în care şi-a petrecut viaţa cu adevărat formidabilă. Ar fi împlinit 82 de ani în februarie, însă un diabet care a dezvoltat complicaţii şi care l-a mai ţinut în spital de câteva ori, a reuşit să curme un izvor de creativitate şi idei, o rotiţă vie pusă mereu în slujba umanităţii şi a progresului acestuia.

Dacă s-ar fi născut în altă ţară şi pe alt continent, altundeva decât în Prahova, la Măgureni, Justin Capră ar fi fost unul dintre inginerii şi fizicienii preţioşi ai unui laborator sofisticat în care se pun la cale cele mai noi invenţii ale lumii moderne. A rămas  - si doar cu titlu neoficial - cel mai prolific inventator român contemporan, autor a 114 invenţii, dintre care 72 sunt prototipuri de autoturisme cu consum foarte mic, 7 aparate de zbor şi 15 motoare neconvenţionale.

Ultimul pariu, casa viitorului

În ultimii ani ai vieţii, pasionat permanent de perfecţionarea unor maşini cu un consum redus de energie, Justin Capră a extins acest principiu şi la o casă ecologică, din lemn şi sticlă, considerată unică în lume. Acesta foloseşte doar 45% din resursele unei case normale şi este alimentată cu energie obţinută din orice resursă regenerabilă disponibilă în locul în care este amplasată.

Casa care poate fi controlată prin smartphone şi are un preţ care pleacă de la 25.000 de euro, a fost realizată de cercetătorii Fundaţiei pentru Inventică şi Tehnologii Sustenabile „Justin Capră” (FITS), ale cărei baze au fost puse de inventator din banii primiţi pentru recunoaşterea meritelor. Casa Soleta Zero Energy One este şi un omagiu adus maşinii Soleta, al cărei prim model a fost realizat în 1973 de Justin Capră. Soleta este cea mai mică maşină din lume, cu un consum de 0,5 litri de benzină la suta de kilometri.

Cel mai inedit aspect în funcţionarea fundaţiei inventatorului este cooptarea, pe lângă voluntari şi specialişti, a unor copii supradotaţi, cu vârste de la 10 ani în sus.

De altfel, despre copiii din fundaţie, Justin Capră obişnuia să spună că sunt o mână de „nebuni“ care îşi pierd timpul prin şcolă, deşi la 10-11 ani sunt experţi în fizică cuantică. Mulţi dintre ei lucrau alături de Justin Capră în comuna prahoveană Filipeşti de Pădure, unde se retrăsese în ultimii ani ai vieţii pentru a lucra în linişte.

Nu a regretat că nu a plecat din România

Justin Capră nu a regretat niciodată că nu a plecat din ţară. “De meserie, eu sunt român, iar la asta eu nu voi renunţa niciodată, chiar dacă cei din jur te privesc ca pe un tataie ţicnit”, spunea, de câte ori avea ocazia, inventatorul.

Iar acest lucru l-a demonstrat foarte devreme, când a realizat prima versiune pentru „rucsacul-zburător“ – aparat portabil  pentru zbor individual, între 1955-1956, cea mai celebră invenţie a sa. Nu a intenţionat nici un moment să plece, ci doar să caute sprijin pentru realizare la Ambasada Americii. Dar pentru faptul că a îndrăznit să intre şi să se adreseze unei ambasade, a fost arestat şi anchetat sub pretextul că ar fi vrut să fugă din ţară.

A fost pus în libertate cu interdicţia de a mai profesa, iar pentru a se întreţine, a fost nevoit să spele maşini şi să măture. Ar fi putut să lucreze în Germania sau Italia, dar a refuzat.

La numai 25 de ani, în 1958, realizează prototipul rucsacului-zburător. Nu şi-a brevetat niciodată invenţia pentru că „nu are simţul proprietăţii“.

“Nu este meritul meu, ci al lui Dumnezeu. Eu nu sunt inventator, Dumnezeu este. Rucsacul-zburător a fost invenţia cea mai în vogă, pentru că era spectaculos. Zburai fără avion. Dar eu n-am inventat, eu n-am făcut decât să propulsez un om în spaţiu folosind nişte elemente deja cunoscute. Rareori am avut câte o idee personală pe care am brevetat-o, cum ar fi efectul pelicular. Nici asta nu-mi aparţine 100%, pentru că m-am influenţat de experienţele lui Magnuss şi Bernoulli“, spunea Justin Capră.

Invenţia a fost „furată“ şi brevetată de americani după trei ani şi jumătate. Abia în 2002, americanii au recunoscut oficial că ideea i-a aparţinut românului Justin Capră. Rucsacul-zburător a fost folosit de cosmonauţi la deplasările intercapsulare.

“Timpul invenţiilor mele nu este acum. Dar va veni...“

Mare parte a eforturilor inovative ale lui Justin Capră s-au îndreptat către realizarea unor maşini cu un consum foarte redus de combustibil.

Despre autoturismele zilelor noastre, de exemplu, spunea că sunt inutile fie doar pentru faptul că sunt concepute cu o greutate de minimum o tonă pentru a transporta un om de 70-80 de kilograme. „Îmi dau seama că automobilele mele nu se pot realiza acum. Ce s-ar întâmpla dacă maşinile ar merge cu 0,5 litri de combustibil la suta de kilometri? S-ar închide fabrici, oamenii ar deveni şomeri şi ar ajunge pe stradă. Timpul invenţiilor mele nu este acum. Dar va veni...“, era crezul lui Justin Capră.

În 1973 creează prima Soleta, cea mai mică maşină din lume, urmată de o serie de prototipuri, diferite între ele prin greutate, viteză maximă şi consum de 0,5 litri de benzină la suta de kilometri. Construieşte mai multe prototipuri de maşini şi motorete alimentate de acumulatori, preocupându-se, în special, de creşterea randamentului şi scăderea greutăţii.

Din păcate, prototipurile, multe gândite şi meşterite la Filipeştii de Pădure, nu au fost produse niciodată în serie.

O viaţă formidabilă

Justin Virgilius Capră a fost, deopotrivă, inventator, inginer, profesor, fizician şi filosof, care fascina prin genialitatea invenţiilor, dar şi prin mesajele pe care le transmitea ascultărilor, de câte ori avea ocazia. S-a născut pe 22 februarie 1933 în satul Măgureni, Prahova. Între 1949-1950 construieşte un dispozitiv cu motor, care pornea la o simplă comandă verbală.

Între 1952-1956 urmează şi absolvă Şcoala Superioară de Aviaţie, cu diplomă de subinginer de aviaţie. În 1958 se căsătoreşte cu Marichen Buhrer, româncă de origine germane, care a murit la 42 de ani de la căsătorie. În 2008, Justin Capră a fost decorat de către preşedintele Traian Băsescu cu Ordinul Naţional pentru Merit în grad de Cavaler. A colaborat cu somităţi ştiinţifice precum Henri Coandă (antigravitaţie), Karlo Johann Wilde (antigravitaţie), Ion Purică (fizică fundamentală) şi Eugen Macovschi (problematica viului).

A murit pe 19 ianuarie 2015, la Ploieşti.

Pe aceeaşi temă

Justin Capră a murit. Viaţa inventatorului rucsacului zburător pe care l-au „furat” americanii de la NASAJustin Capră a murit luni seară, la 82 de ani, la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Ploieşti. Inventator profilic şi vizionar, creatorul rucsacului-zburător, o idee preluată de NASA pentru deplasările intercapsulare ale cosmonauţilor, şi al maşinii care consuma 0,5 litri la suta de kilometri, Justin Capră a încercat să dărâme bariere şi mentalităţi.

Justin Capră, mintea care ar fi putut schimba România. Invenţiile lui Justin Capră au ajuns până la oamenii de ştiinţă de la NASA încă din anii ’60, dar nimic nu-l clinteşte din ţara natală pe omul care a văzut maşinile eco cu mult înaintea trendului.

FOTO Creaţiile lui Justin Capră, expuse la Ploieşti. „Timpul invenţiilor mele nu este acum. Dar va veni...“. O expoziţie mai puţin obişnuită, de maşini, ATV-uri şi motorete, a luat marţi startul, la Ploieşti, în prezenţa inventatorului Justin Capră.


 

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite