FOTO Monoxila de la Ploieşti, o barcă de istorie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cea mai bine păstrată monoxilă din România, o barcă scobită într-un sigur copac, dar şi una dintre cele mai mari descoperite în ţară, se află la Ploieşti, fiind una dintre piesele greu de ignorat, de la Muzeul de Istorie şi Arheologie Prahova

Printre frumoasele şi valoroasele exponate adăpostite la Muzeul de Istorie şi Arheologie Prahova, aproape toate privirile vizitatorilor rămân fixate pe barca neagră, cu dimensiuni de neimaginat, lungă cât un hol al muzeului, păstrată în condiţii perfecte. O clasă întreagă de grădiniţă ar intra fără probleme în barcă şi, nu o dată, muzeografii au primit din partea copiilor o astfel de propunere.

Impresionantă la prima vedere, barca monoxilă cu o lungime de 10,5 metri, o lăţime de 0,75 metri în zona centrală şi 0,65 metri în zona capetelor, este şi unică în ţară. În primul rând pentru că este singura ambarcaţiune de acest tip descoperită într-o stare aproape perfectă, fiind, astfel, cea mai bine conservată monoxilă din ţară. Este, totodată, prin dimensiunile impresionante, una dintre cele mai lungi bărci de acest tip din România.

Monoxile spectaculoase, dar incomplete, s-au mai descoperit la Berindan (Satu Mare), pe râul Someş, la Crasna, pe Valea Crişului sau Galu, pe Valea Bistriţei, cu lungimi de 8-10 metri. De altfel, acest tip de ambarcaţiuni sunt specifice Banatului şi Ardealului, zone care au râuri cu  debit mare, ceea ce face ca descoperirea unei astfel de bărci în Prahova şi, în general, în zona Munteniei, să fie una extrem de rară şi cu atât mai valoroasă.

Ca un exemplu pentru tradiţia zonei, o descoperire similară, în Prahova, este o monoxilă din satul Tătărăi, din care nu s-au mai păstrat decât fragmente şi care avea, la momentul construcţiei, o lăţime cuprinsă între 3 şi maximum 5 metri. Fragmentele acestei ambarcaţiuni sunt şi ele expuse la Muzeul de Istorie şi Arheologie Prahova, „peste drum“ de surata sa de 12 metri.

O întâmplare fericită

„Descoperirea ambarcaţiunii a fost o întâmplare cu adevărat fericită. În august 1998, după câteva zile cu ploi abundente, o viitură a rupt malurile Teleajenului în dreptul satului Buda Palanca, din comuna Râfov. Din mal au ieşit la suprafaţă câţiva buşteni, iar sătenii au observat proptit în pământ un lemn care părea prelucrat. Au anunţat imediat la muzeu descoperirea“, povesteşte arheologul Bogdan Ciupercă, care a făcut parte din echipa care a „dezgropat“ monoxila.

Arheologul abia terminase facultatea şi era angajat în primul său an la muzeu, având şansa să participe la una dintre cele mai spectaculoase descoperiri din Prahova.

„La faţa locului ne-am dat seama că avem de-a face cu o ambarcaţiune. Era înfiptă în plan oblic şi, deşi am realizat mai târziu, atunci se vedea doar 30% din monoxilă“, spune Bogdan Ciupercă.

Cu ajutorul voluntarilor locali, dar şi un excavator, după două săptămâni de muncă, zădărnicită adesea de apa care strica digurile ridicate de arheologi, barca a fost extrasă din mal. La final, surpriza arheologilor a fost foarte mare. Deşi era desfăcută în trei bucăţi, barca, sculptată într-un singur trunchi de stejar, era într-o stare aproape perfectă, păstrată de condiţiile naturale şi umiditatea zonei în proporţie de 90%.

A fost ţinută în folii de plastic cu apă

Încărcată pe un trailer, monoxila a ajuns la Muzeul de Istorie şi Arheologie Prahova. „Faptul că a stat în mediul umed a fost factorul decisiv de conservare, astfel că a trebuit să recreăm aceleaşi condiţii. Am ţinut-o înfăşurată în folii de plastic pline cu apă, iar din câteva în câteva ore, chiar şi pe timpul nopţii, primea tratamente speciale. Restaurarea a durat câteva luni şi inclusiv acum, la anumite perioade, restauratorii îi aplică tratamente speciale de conservare“, spune arheologul.

În lipsa unor laboratoare performante, dar şi pentru că, prin scobire, centrul copacului a fost înlăturat şi, astfel, citirea „inelelor“ copacului a devenit imposibilă, datarea bărcii s-a făcut prin analogie cu alte piese descoperite pe teritoriul României. „Cu siguranţă vorbim de o piesă medievală, din secolele XV-XVI, care era folosită pentru navigaţie, fie pentru transportul mărfurilor pe râul Teleajen, fie ca pod umblător“, spune Bogdan Ciupercă.

Podul umblător, o realitate a contextului economic al vremii

Un pod umblător era format, în perioada din care datează monoxila, din două astfel de ambarcaţiuni, puse una lângă alta şi legate între ele, peste care erau fixate scânduri şi pe care putea încăpea şi un întreg car cu boi. Pe un astfel de pod umblător treceau de pe un mal pe celălalt negustorii încărcaţi cu marfă.

„Ambele teorii sunt susţinute, dar înclin să cred că monoxila a fost un pod umblător. Pe de o parte pentru că râul Teleajen a avut dintotdeauna, aşa cum o arată descoperirile, şi are şi acum, un curs meandric, pe care o ambarcaţiune cu o lungime de peste 10 metri ar fi făcut cu greu navigaţiei şi, pe de altă parte, pentru că monoxila a fost găsită la aproximativ un kilometru nord de vărsarea Teleajenului în Prahova, unde exista o importantă intersecţie de drumuri“, spune arheologul. De altfel, în apropiere, târgul domnesc de la Gherghiţa înregistra, în acea perioadă, vremuri cu un comerţ intens şi înfloritor.

Valea Teleajenului a fost, până spre sfârşitul secolului al XVIII-lea, un coridor comercial extrem de important, care făcea principala legătura între Muntenia şi Transilvania, dinspre Buzău, prin Prahova. Pe Valea Teleajenului era şi cea mai importantă vamă a zonei din acea perioadă, Tabla Buţii. Numele „Tabla Buţii“ venea de la „tablele ştanţate” aplicate în trecut pe butoaiele cu marfă, la trecerea prin vama de graniţa dintre Ţara Românească şi Transilvania.

Contextul economic făcea, astfel, extrem de necesare podurile umblătoare de pe Teleajen pentru transportul greu, al mărfurilor. „Pe atunci încă mai aveam păduri, iar construcţia unor poduri umblătoare era mai rapidă şi mai puţin costisitoare ca a unor poduri fixe. Bănuiesc că monoxila găsită la Buda Palanca a fost luată de o viitură, iar posesorul acesteia nu s-a mai străduit să o recupereze. Era foarte simplu să-şi facă alta“, spune Bogdan Ciupercă.

Piesă de rezistenţă

După munca migăloasă de restaurare, cele trei părţi ale monoxilei au fost lipite, iar barca a fost expusă pe un hol al Muzeului de Istorie şi Arheologie Prahova, pe care îl ocupă aproape în întregime. Ambarcaţiunea, una dintre piesele de rezistenţă ale muzeului, îndelung admirată de vizitatori, este încadrată de fototapete imense cu instantanee din perioada când a fost extrasă din malul Teleajenului.

Vă mai recomandăm

FOTO Amfiteatru scufundat cu păstrarea zidurilor bisericii iezuite şi rămăşiţele moscheii sultanului, în Piaţa Sf.Gheorghe

Obiecte româneşti antice din aur şi argint, prezentate în premieră la Muzeul Naţional de Istorie din Capitală

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite