Cum funcţionează testul Goodenough, cea mai simplă metodă pentru a testa inteligenţa unui copil

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Roagă-ţi copilul să deseneze un om şi apoi calculează-i inteligenţa conform testului FOTO ea.md
Roagă-ţi copilul să deseneze un om şi apoi calculează-i inteligenţa conform testului FOTO ea.md

Introdus în domeniul psihologiei de germanul William Stern, la începutul secolului XX, testul IQ a fost conceput iniţial pentru a selecta copiii care aveau nevoi educaţionale speciale din cauza unui nivel de inteligenţă mai mic decât media.

La bază era de fapt un test de întrebări adaptat vârstei, din domenii de activitatea diferite, la care un individ trebuia să răspundă într-un timp determinat.

Cu timpul, astfel de teste au fost concepute de mulţi alţi specialişti, parte dintre ele fiind asimilate în sistemul educaţional autohton.

Chiar dacă nu suntem specialişti, astfel de teste pot fi realizate acasă şi de părinţi, cu condiţia să aibă puterea să nu aprecieze rezultatul într-un mod subiectiv.

 La fel de important este şi faptul ca părintele să conştientizeze faptul că rezultatul unui astfel de test nu va reprezenta nicio garanţie în faţa unei instituţii de învăţământ, ci va avea doar menirea de a ajuta părinţii să vadă unde mai trebuie lucrat, unde trebuie intervenit pentru a înlătura lacunele copilului şi dacă este cazul să ceară părerea unui profesionist.

Testul Goodenough sau testul „omuleţul” este una dintre cele mai representative modalităţi cu ajutorul căreia puteţi evalua nivelul de inteligenţă al copilului, iar ceea ce este cel mai important este că totul se poate face în joacă, fără să-l forţaţi să răspundă la întrebări dificile şi sâcâitoare.

Acest test se adresează copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 şi 13 ani.

În lucrarea “Sinteze de psihopedagogie specială” realizată de profesor universitar doctor Alois Gherguţ, testul omuleţul este descris drept “o probă, elaborată de Florence Goodenough (psiholog american n.r.), care permite, pe lângă investigarea personalităţii şi evaluarea primară a nivelului de inteligenţă, evidenţiind forme de deficienţă mintală pe intervalul de vârstă între 3 şi 13 ani. Aplicarea probei se poate face individual sau colectiv, caz în care se va evita copierea”. 

În ce constă testul

Acasă, într-un moment de relaxare, fără să precizăm că este vorba despre o testare sau o probă, rugăm copilul să deseneze pe o coală albă de hârtie un om. Pentru că rezultatul să fie cât mai aproape de realitate, este recomandat ca adultul care realizează testul să nu ofere nicio informaţie în plus copilului. În “Sinteze de psihopedagogie specială” examinatorii sunt sfătuiţi ca la orice întrebare a copilului să i se răsundă: “Fă cum vrei tu”.

Pentru a evalua desenul copilului există două categorii de evaluare: A – dacă în final, pe coala de hârtie, nu există un desen din care ne putem da seama că este vorba despre un om, atunci copilului i se acordă 0 puncte. Dacă pe coala de hârtie putem identifica măcar formele geometrice, copilului i se acordă un punct.

Dacă din desen putem identifica forma unui om, atunci evaluarea este mult mai complexă şi trebuie punctat fiecare detaliu în parte.

  • Prezenţa capului – 1 punct
  • Prezenţa picioarelor -1 punct
  • Prezenţa braţelor, chiar dacă degetele nu sunt desenate – 1 punct
  • Prezenţa trunchiului – 1 punct
  • Proporţiile trunchiului (lungimea mai mare decât lăţimea trunchiului)-1 punct
  • Prezenţa umerilor – 1 punct
  • Braţele şi picioarele tangente la corp
  • Braţe şi picioare ataşate la corp, dar incorect – 1 punct
  • Prezenţa gâtului -1 punct
  • Conturul gâtului este reprezentat ca o linie continuă între trunchi şi cap- 1 punct
  • Prezenţa ochilor - 1 punct
  • Prezenţa nasului - 1 punct
  • Prezenţa gurii – 1 punct
  • Nasul şi gura reprezentate corect, prezenţa buzelor -1 punct
  • Prezenţa nărilor -1 punct
  • Prezenţa părului -1 punct
  • Părul bine plasat, dar capul să nu fie văzut – 1punct
  • Prezenţa hainelor (nasturi) -1 punct
  • Lipsa transparenţei şi prezenţa a două elemente de vestimentaţie -1 punct
  • Desenul complet al veşmintelor -1 punct
  • Patru articole vestimentare (căciulă, bluză, cravată, pantaloni) – 1 punct
  • Costumul perfect fără defecte -1 punct
  • Prezenţa degetelor – 1punct
  • Numărul corect al degetelor – 1 punct
  • Detalii corecte ale degetelor -1 punct
  • Poziţa degetului mare de la mână
  • Evidenţierea palmei între degete şi braţe – 1 punct
  • Braţele articulate la umeri şi coate – 1 punct
  • Evidenţierea gambelor, genunchilot şi coapselor -1 punct
  • Proporţia capului (mai mic decât jumătate din trunchi, mai mare decât o zecime din trunchi) – 1 punct
  • Proporţia braţelor (egale în lungime cu trunchiul, dar să nu atingă genunchiul) – 1 punct
  • Proporţia corectă a gambelor (mai scurte decât corpul) – 1 punct
  • Proporţia picioarelor (lungimea mai mare decât lăţimea, lungimea mai mică decât cea a corpului) – 1 punct
  • Prezenţa a două gambe şi a două braţe (urmăriţi dacă au fost semnalată articularea braţelor şi picioarelor) – 1 punct
  • Prezenţa călcâiului – 1 punct
  • Coordonarea motrică a conturului -1 punct
  • Coordonarea motrică a articulaţiilor – 1 punct
  • Coordonarea motrică a capului – 1 punct
  • Coordonarea motrică a braţelor şi gambelor -1 punct
  • coordonarea motrică a fizionomiei – 1 punct
  • Coordonarea motrică a articulaţiei trunchiului – 1 punct
  • Prezenţa urechilor – 1punct
  • Poziţia şi proporţia corectă a urechilor – 1 punct
  • Detalii oculare (prezenţa genelor şi a sprâncenelor)
  • Detalii oculare (prezenţa pupilelor) -1 punct
  • Detalii oculare (proporţia ovală a orbitei) – 1 punct
  • Detalii oculare (strălucirea ochilor) – 1 punct
  • Prezenţa bărbiei şi a frunţii – 1 punct
  • Bărbia net distinctă faţă de buza inferioară – 1 punct
  • Capul, trunchiul şi picioarele din profil – 1 punct
  • Profil perfect (fără transparenţă sau poziţia greşită a membrelor) – 1 punct

Cum se calculează IQ

La număr de puncte adunat, corespunde o vârstă mintală (VM) astfel

Nr. de puncte 2 - VM este 3, la nr. de puncte 6, VM este 4, la nr. de puncte 10 – VM este 5, la nr. de puncte 14 – VM este 6, la nr. de puncte 18 – VM este 7, la nr. de puncte 22 – VM este 8, la nr. de puncte 26 – VM este 9, la nr. de puncte 30 - VM este 10, la nr. de puncte 34 – VM este 11, la nr. de puncte 38 – VM este 12, la nr. de puncte 42- VM este 13, la nr. de puncte 46 – VM este 14, la nr. de puncte 50 – VM este 15.

Valoarea IQ se calculează conform formulei: IQ= VM/VCx100

Semnificaţia IQ, conform „Sinteze de Psihopedagogie specială”,  este:

140 de puncte = inteligenţă extrem de ridicată

120-139 = inteligenţă superioară

110 – 119 = inteligenţă peste medie

90-118 = inteligenţă medie (normală)

80-90 = inteligenţă sub medie

70-70 = inteligenţă la limită

50-69=deficienţă mintală medie

49-20 = deficienţă mintală severă

Sub 20 = deficienţă mintală profundă

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite