Cum au ajuns să ne cadă podurile în cap: „Sunt cel puţin 50 în toată România la care trebuie să se intervină de urgenţă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Balustrada prăbuşită vineri dimineaţă pe calea ferată, lângă Ploieşti FOTO ISU Prahova
Balustrada prăbuşită vineri dimineaţă pe calea ferată, lângă Ploieşti FOTO ISU Prahova

Circulaţia pe calea ferată pe ruta Ploieşti-Buzău a fost blocată timp de trei ore vineri, 22 februarie, după ce o bucată dintr-un pod s-a desprins şi s-a prăbuşit peste liniile de înaltă tensiune.

Infrastructura feroviară şi rutieră din România este aproape de colaps. O arată incidentele grave care s-au succedat în ultimii ani. Ultima situaţie gravă s-a înregistrat în dimineaţa zilei de vineri, 22 februarie, în apropiere de Ploieşti, acolo unde balustrada unui pod rutier de pe traseul centurii de est a oraşului s-a prăbuşit peste calea ferată.   

Exact în urmă cu un an, pe data de 21 februarie, tot la Ploieşti, o pasarelă metalică s-a prăbuşit peste calea ferată şi a blocat circulaţia trenurilor o zi întreagă.

O situaţie similară s-a înregistrat şi la Poiana Câmpina, unde podul de cale ferată pe unde trece un tronson din magistrala Bucureşti-Braşov a fost afectat de viiturile produse pe râul Prahova după ploile abundente din vara anului trecut.

La limita dezastrului este şi podul de cale ferată care face legătura între Câmpina şi Poiana Câmpina, în prezent dezafectat. În partea din mijloc, exact deasupra DN1, mai multe bucăţi din beton stau să pice. Se întâmplă acest lucru din cauza unui pilon de susţinere a podului, care s-a afundat în albia râului Prahova şi există riscul ca bucăţi din beton să se prăbuşească peste maşinile aflate în trafic.

Toate aceste construcţii metalice sau din beton care supratraversează fie calea ferată, fie drumul naţional sunt vechi de cel puţin 40 de ani. Până acum nu s-a intervenit pentru consolidarea lor şi au fost făcute doar interenţii minore pentru a înlătura pericolul iminent. Accidente similare au avut loc în ultimii ani pe tot cuprinsul României.

Accidentul de vineri dimineaţă, utlimul dintr-o lungă serie, s-a petrecut la ieşire din staţia CFR Ploieşti Est. O porţiune din podul rutier care treversează calea ferată şi care face parte din Centura de Este a Ploieştiului, a început să se degradeze aparent din senin. O porţiune din balustrada metalică, lungă de aproximativ 15 metri, s-a desprins din structură şi s-a prăbuşit peste liniile tensiune care alimentează calea ferată. A fost aparent un incident minor, doar că a fost nevoie ca timp de trei ore circulaţia trenurilor pe relaţia Ploieşti-Buzău a fost întreruptă, iar Poliţia a dispus devierea traficului rutier în zona podului, fiind amplasate filtre la intersecţia DN1 cu DN1A şi la intersecţia DN1A cu DN1B. Frica autorităţilor este ca şi restul balustradelor să nu se prăbuşească din cauza trepidaţiilor produse de trafic.

Imagine indisponibilă

Aşa arată podul de pe Centura de Est a Ploieştiului. Fisurile din structura din beton sunt vizibile cu ochiul liber

Deşi reprezentaţii Societăţii de Drumuri Naţionale Prahova spun că de data aceasta este un incident minor care se poate repara în câteva zile, cel mult două săptămâni, situaţia la faţa locului pare mult mai gravă. Podul este construit în 1976 şi nu a mai fost consolidat de atunci. Pur şi simplu sunt găuri vizibile cu ochiul liber în partea din beton, iar balustradele metalice aflate de o parte şi de alta a podului sunt ruginite şi instabile.

”Eu sunt în discuţie cu directorul meu de la CNAIR cu directorul meu de la Bucureşti, că au venit aici, să găsim soliţia să ne dea banii pentru reparaţii cât mai urgente. Reparaţiile vor fi făcute doar la balustradă. Mâna curentă stânga-dreapta se desfiinţează complet şi se pune parapet şi se toarnă betoane. Acest pod este într-o expertiză, a fost expertizat în decembrie şi urmează proiectarea pentru o consolidare. Dar asta mai durează. Dar ca să nu se mai repete ce s-a întâmplat astăzi, şi să nu mai avem dureri de cap, că ne este frică pentru ce e acolo, într-o săptămână-două începem treaba”, a declarat, pentru Adevărul, Ionel Ciobanu, directorul Societăţii de Drumuri şi Poduri Naţionale Prahova.

Întrebat dacă mai sunt şi alte poduri în Prahova care să se afle într-o stare avansată de degradare, Ciobanu a negat. ”Nu, cel puţin pe zona noastră, nu. S-a mai întâmplat ceva de genul acesta la Târgovişte, la Buzău. Acelaşi lucru s-a întâmplat”, a precizat Ciobanu.

Dacă la trei ore de la prăbuşirea balustradei, traficul feroviar a fost reluat, nu acelaşi lucru se poate spune despre traficul rutier. Biroul de Presă al IJP Prahova anunţa vineri la ora 13.00 că traficul rutier pe pod este blocat, iar circulaţia este deviată pe rute ocolitoare. Nu se poate aprecia cât va mai dura această situaţie.Până ce pompierii de la ISU Prahova au reuşit să ridice bucăţile metalice prăbuşite peste calea ferată, adică începând cu ora 9.00 dimineaţa şi până la ora 12.00, patru trenuri au fost oprite în gările în care se aflau la momentul incidentului. Astfel IR 1570 Galaţi-Bucureşti Nord a staţionat în Valea Călugărească, IR 1573 Bucureşti Nord- Galaţi care a staţionat în Ploieşti Sud, R5054 Adjud – Ploieşti Sud a staţionat în Valea Călugărească şi IR 1732 Galaţi-Braşov a staţionat la Mizil.

Imagine indisponibilă

Circulaţia rutieră pe podul afectat a fost oprită de către Poliţie. Cel mai probabil, se va circula pe o singură bandă de mers cu prioritate pe direcţia Bucov- Bărcăneşti FOTO ISP Ph

Reprezentanţii Pro Infrastructura, asociaţia care monitorizează permanent siguranţa circulaţiei rutiere şi feroviare, printre altele, au precizat că la nivel naţional sunt cel puţin 50 de poduri aflate într-o avansată stare de degradare şi care se pot prăbuşi în orice clipă.

”În general, un pod rutier, dacă este bine făcut şi bine întreţinut, poate rezista 100 de ani fără probleme. Doar că, aşa cum există oameni de 30 de ani, dar care arată de 50, aşa se întâmplă şi la multe dintre podurile din România. Problema aici este mentenanţa deficitară. Din informaţiile mele sunt cel puţin 50 de poduri în toată România la care trebuie să se intervină urgent cu reparaţii acum şi alte 100 de poduri care sunt scadente la reparaţii. Administratorii acestori poduri, adică CNAIR, dacă vorbim de poduri care fac parte din drumuri naţionale, fac unele lucruri, dar nici pe departe suficient. Întreţinerea, mentenanţa curentă şi reparaţiile sunt aşa cum sunt, se vede cu ochiul liber”, a declarat Ionuţ Ciurea, director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura.

În judeţul Prahova există cel puţin două poduri de cale ferată, care ar avea nevoie de intervenţie imediată. Podul CFR, construit în 1974, care traversează DN1 şi râul Prahova în dreptul localităţii Câmpina se poate prăbuşi oricând din cauza unuia dintre picioarele de susţinere care s-a afundat în sol.

Imagine indisponibilă

Podul de cale ferată care traversează DN1 în dreptul localităţii Câmpina este afectat. Se vede cu ochiul liber că bucăţile din beton au făcut un unghi şi s-au depărtat una de alta FOTO Diana Frîncu

În anul 2013, autorităţile locale din comuna Poiana Câmpina au constatat că podul prezintă o denivelare exact pe porţiunea aflată deaspura Drumului Naţional şi au alertat CFR, proprietarul construcţiei. De atunci, podul este monitorizat şi se fac măsurători o dată la două săptămâni. Problema acestei construcţii este provocată de solul instabil pe care se află unul dintre picioare. Se pare că sub el se află un filon de sare care este erodat constant de apele subterane. Acesta este şi motivul pentru care unul dintre piloanele de susţinere ale podului, care se află poziţionat exact pe axul DN1, s-a afundat în sol, iar pasarela a făcut o boltă vizibilă cu ochiul liber.

pod cfr din prahova pericol de prabusire foto diana frincu

Podul CFR care face legătura între Bucureşti şi Ardeal, afectat de viitoruă FOTO Diana Frîncu

Un alt pod feroviar de importanţă strategică, având în vedere că acesta cuprinde magistrala CFR Bucureşti-Braşov este şi el serios afectat de viitură. Podul a fost dat în funcţiunue în anul 1909, de-a lungul timpului s-au tot făcut reparaţii şi s-au consolidate pilele din beton, dar viiturile puternice au săpat mult la bază lor, au smuls bucăţi din beton şi se pare că au afectat şi structura de rezistenţă. În vara anului trecut s-a interventi de urgenţă, dar nu cu reparaţii capitale. Pur şi simplu, reprezentanţii CFR au adus câteva traverse din beton pe care le-au amplasat în faţa pilelor de susţinere a podului, pentru ca apa să nu mai lovească cu atâta forţă. Pe acest pod circulă zilnic zeci de trenuri fiind singura legătură pe calea ferată între Capitală şi Ardeal.

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite