Istoria Dacia, spusă de modelele fabricate la Mioveni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Expoziţia în aer liber “Dacia, paşi în timp” prezintă 13 maşini produse la Mioveni, de la primul până la ultimul model ieşit pe poarta uzinei. Cea mai bătrână Dacie este din 1969 şi aparţine unui sucevean pasionat de maşinile româneşti.

La împlinirea a 525 de ani de la prima atestare documentară a oraşului Mioveni, localitatea unde se află uzina Dacia, în cadrul manifestărilor organizate cu această ocazie, edilii au hotărât să prezinte istoria maşinilor produse aici printr-o expoziţie în aer liber. În faţa Primăriei Mioveni au fost expuse 13 automobile, toate în perfectă stare de funcţionare, atât din prima generaţie de modele, cât şi din cele mai noi variante care au ieşit pe poarta uzinei.

Argeşenii pot admira până mâine seară o Dacia 1100 din 1969, cinci Dacia 1300, cea mai “tânără” fiind din 1972, dar şi modele din gama actuală a companiei, precum Dacia - Duster 4x4, Logan berlină, Sandero, Logan MCV, Logan Van şi Logan Pick-Up.

VEZI AICI GALERIA FOTO CU MAŞINILE DIN FAŢA PRIMĂRIEI MIOVENI

Expoziţia “Dacia, paşi în timp”, a fost realizată cu ajutorul unui sucevean pasionat de marca românească de maşini, care a adus 5 exponate cu trailerul. Deşi are posibilităţi financiare şi îşi putea cumpăra o altă marcă de maşini, Dănuţ Crainiciuc iubeşte Dacia 1300 şi circulă doar cu acest model, care, spune el, îi conferă siguranţă şi încredere.

I s-au oferit 300.000 de euro pe 5 Dacii


“Cu Dacia m-am născut şi am crescut. Este o muncă de 20 de ani. Am avut de-a lungul timpului 45 de Dacii, două 1100 şi 43 – 1300. Este vorba de istoria României. Sunt recunoscute în lume ca cel mai longeviv model. În procent de 95% maşinile au piese de origine franţuzească şi doar două dintre ele sunt revopsite. Maşinile sunt din perioada de tranziţie, de la cele cu motoare franţuzeşti şi frâna de mână sub bord, la cele cu motoare româneşti şi frâna de mână între scaune. Sunt în perfectă stare de funcţionare.”, asigură Dănuţ Crainiciuc, proprietarul celor 5 Dacii considerate vehicule istorice.
 
Deşi cineva i-a oferit nu mai puţin de 300.000 de euro pe cele cinci modele, Dănuţ Crainiciuc nici n-a vrut să audă. “Vreau să văd dacă va rezista un Logan 40 de ani, cum au rezistat Daciile. Calitatea tablei nu mai este ca pe vremea lui Ceauşescu. Acum se pune accent pe cantitate nu pe calitate, într-o societate de consum.”

Daciile, aplaudate de trecători

În drumul de la Suceava spre Piteşti, un bătrân a făcut un gest care i-a marcat pe soţii Crainiciuc. “Eram în judeţul Argeş şi un bătrân care stătea pe o bancă, la umbră, sub un copac, s-a ridicat în picioare şi a aplaudat când am trecut cu trailerul cu Dacii pe lângă el. Am fost impresionaţi cu toţii pentru că nu am mai văzut niciodată atâta respect pentru maşinile astea”, a povestit Narcisa Crainiciuc.

Bijuteriile pe patru roţi din secolul trecut au eclipsat noile modele Dacia. Cei mai mulţi vizitatori s-au înghesuit să admire Daciile vechi, care au devenit o raritate, cele mai multe fiind casate în urma programului Rabla.

“Au fost cele mai bune maşini. M-am plimbat, i-am plimbat şi pe copii, am făcut şi muncile, am cărat porumbul la ţară cu ea. Şi apoi o spălam şi ieseam cu ea la plimbare la oraş. Nu m-a lăsat niciodată în drum. Mergea cu orice, băgam gazolină, ulei, metanol. Şi o damă ştia să ridice capota, să regleze o bujie.”, spune Nicolae Stana, de 62 de ani, din Mioveni.



Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite