INTERVIU Gabriel Sicoe, expert în industria auto: „În 2017, s-a înmatriculat un număr halucinant de maşini vechi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preşedinte al ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România) şi expert în industria auto, Gabriel Sicoe a vorbit într-un interviu pentru „Adevărul“ despre piaţa auto de la noi, avalanşa de importuri de maşini second-hand, programul Rabla, precum şi despre mult aşteptata autostradă Piteşti-Sibiu.

Gabriel Sicoe  lucrează de 37 de ani la Dacia, unde din 2003 deţine funcţia de director executiv afaceri publice. A absolvit facultatea de planificare ASE Bucureşti, după care, în 1981, s-a angajat economist la Întreprinderea de Autoturisme Piteşti. În 1991 a fost promovat şef al serviciului planificare, în 1992 a fost cooptat în echipa de management a Automobile Dacia condusă de Constantin Stroe, care a asigurat supravieţuirea Daciei în perioada de tranziţie, apoi privatizarea şi, în continuare, dezvoltarea noii Dacii. Din 1994 a fost succesiv director executiv organizare relaţii publice şi director executiv resurse umane, iar din 2003 este director executiv afaceri publice al Automobile Dacia.  Înfiinţată în 1996, ACAROM grupează 158 societăţi comerciale din industria auto.

Cum aţi caracteriza evoluţia pieţei auto din România în 2017?

Industria auto este esenţială pentru dezvoltarea României: în 20 judeţe, primul sau al doilea mare angajator activează în acest domeniu. Pe de altă parte, în 2017 au fost înmatriculate 105.083 autoturisme, cu aproape 11% mai multe decât în 2016. E o creştere care, comparată cu media din Uniunea Europeana (3,4%), ar putea să fie considerată ca satisfăcătoare. Am constatat însă că în ultimii 10 ani, prăbuşirea cererii de autoturisme noi a fost atât de drastică încât pentru a ajunge din nou la un nivel de 300.000 înmatriculări maşini noi ar trebui să avem creşteri anuale mult mai consistente. Din păcate, în 2017 ne-am aflat abia la o treime din potenţialul probat de piaţa internă. Ramânerea persistentă la un nivel scăzut al cererii are puternice efecte negative: vârsta medie a parcului de autoturisme din România (13,8 ani) este printre cele mai ridicate din Europa, continuând să crească în fiecare an, cu efecte nefaste asupra poluării aerului în marile oraşe, asupra siguranţei rutiere şi asupra costurilor de exploatare.

„În 2017 s-a înmatriculat un număr halucinant de maşini vechi importate din Occident”

În martie 2017 estimaţi că în România vor fi aduse 500.000 de maşini second-hand. Câte maşini second-hand au fost aduse anul trecut în ţară? Cum poate fi redusă masiv această avalanşă de maşini second-hand?

În 2017 s-a înmatriculat un număr halucinant de maşini vechi importate din Occident. Dupa eliminarea timbrului de mediu la 1 februarie a început o adevărată avalanşă de importuri de second hand, dintre care peste 90% nefiscalizate. Când achiziţionăm o maşină second hand, e bine să ne gândim pe un termen mai lung, la calitatea aerului pe care îl respirăm, la copiii nostri. Plimbarea lor, de exemplu, pe jos sau în cărucior, pe trotuarele căilor de circulaţie a vehiculelor nu este deloc benefică, ei fiind la aceeaşi înălţime cu ţevile de eşapament!

Or, în 2017 au fost înmatriculate 518.927 autoturisme second hand, adică 83% din totalul înmatricularilor anuale. Dintre acestea, 73,5 % au avut peste 10 ani. Calculele arată ca numai maşinile SH importate în luna februarie poluează aproape cât toate autoturismele noi inmatriculate în 2016 şi 2017!

Anomalia comercială a importului liber de maşini second hand afectează toată populaţia ţării, iar costul social al acestei anomalii este incredibil de ridicat. Explozia din 2017 a înmatriculărilor de maşini vechi constituie o serioasă problemă de sănătate.

ACAROM colaborează cu reprezentanţi ai Ministerului Mediului şi cu alţi experţi pentru a găsi o formulă de taxare raţională, care, respectând constrângerile impuse de libertatea circulaţiei mărfurilor pe piaţa internă europeană, să pună în aplicare principiul „poluatorul plăteşte”.

Care sunt estimările pentru acest an privind importul de maşini second-hand în România?

Fără măsurile de reglementare menţionate la întrebarea precedentă, este de aşteptat ca în 2018 importurile de second hand să depăşească din nou 500.000 de masini. Ţin să atrag atenţia că în ţările vestice se restricţionează tot mai mult accesul autoturismelor diesel în oraşele mari. E posibil ca un nou val de rable diesel să ajungă în România, astfel că numarul de SH-uri înmatriculate va fi şi mai ridicat. E necesară o adevărată decizie strategică pentru a evita ca România să importe ceea ce alte ţări încep să interzică.

Ar trebui regândit programul Prima Rabla şi crescută valoarea primelor de casare pentru a creşte volumul maşinilor noi achiziţionate?

Un progres îl constituie faptul că programul Rabla a devenit multianual; de asemenea, este important că programul subvenţionează consistent achiziţia de masini electrice. Vânzarile de vehicule noi către persoane fizice sunt dependente de programele Rabla, fapt demonstrat de epuizarea rapidă şi integrală a fondurilor alocate; cred că valoarea primelor de casare este corectă, dar ar trebui să crească semnificativ numărul de tichete alocate, iar programul să demareze de la începutul anului, imediat după aprobarea bugetului de stat.

„Programul «Prima Maşină» e prea complicat şi birocratizat şi insuficient de stimulativ”

De ce este programul „Prima Maşină“ un eşec?

Din aceleaşi motive ca şi până acum: prea complicat şi birocratizat şi insuficient de stimulativ. De asemenea, am propus ca perioada de creditare să creasca de la 5 ani la 7 ani, dar BNR nu a acceptat această reglementare.

Din discutiile pe care le-aţi avut cu autorităţile, care sunt speranţele ca în 2018 să înceapă construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu?

Autostrada Piteşti-Sibiu este un proiect de ţară, pentru toţi românii. Referitor la remarcile dumneavoastră, având în vedere că doua dintre cele 5 segmente sunt deja în licitaţie publică, am speranţa că în 2018 lucrările vor începe în sfârşit.

Cât de dependentă e România de industria auto?

Cu o cifră de afaceri de 23,5 miliarde euro, cu un total de angajaţi direcţi de 206.000 salariaţi şi cu o pondere de 24% din exportul naţional, sectorul auto este cel mai dinamic şi mai globalizat din industria din România. Vorbim, desigur, de o dependenţă pozitivă, pentru că industria auto este la ora actuală o adevărată locomotivă, este motorul economiei ţării.

Cum vedeţi viitorul maşinilor electrice în România? Pe când şi o Dacie electrică?

Viitorul mobilităţii rutiere aparţine în mod cert automobilelor electrice. Înmatriculările de maşini electrice nu sunt încă semnificative la noi, dar ponderea lor va începe să crească pe măsură ce infrastructura de alimentare cu energie se va dezvolta, autonomia lor va creşte, iar preţurile, acum ridicate, vor scădea. Fiecare producător, deci şi Dacia, se va adapta la momentul oportun la cererea de piaţă.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite