Gara Regală din Curtea de Argeş, lăsată în paragină 27 de ani. Autorităţile fac reparaţii de mântuială pentru funeraliile Regelui Mihai

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara Regală arată jalnic FOTO: Dan Badea
Gara Regală arată jalnic FOTO: Dan Badea

Trenul Regal ce va aduce trupul neînsufleţit al Regelui Mihai va opri într-o gară în paragină. O adevărată bijuterie arhitectonică, Gara Regală din Curtea de Argeş, aflată în proprietatea Ministerului Transportului, arată jalnic. Pe ultima sută de metri, autorităţile locale o renovează de faţadă pentru funeraliile regale de sâmbătă, 16 decembrie.

Trenul Regal cu sicriul Regelui Mihai I va sosi în Gara din Curtea de Argeş sâmbătă, 16 decembrie, la ora 17.30. Cortegiul funerar se va deplasa, apoi, de la gară la Catedrala din Curtea de Argeş.

Zeci de muncitori de la Salubritate lucrează de duminică în zona gării, iar mai mulţi angajaţi ai CFR curăţă şinele de cale ferată şi vopsesc stâlpii de iluminat şi bordurile de pe peron.

Laurenţiu Moraru (40 de ani) locuieşte într-un bloc aflat aproape de Gara Regală şi se îndoieşte că lucrările vor fi gata la timp. ”Cei de la CFR au trimis o firmă din Braşov să cojească pereţii gării şi să o văruiască. Am îndoieli că vor termina lucrările până sâmbătă şi nu ştiu cât de bine va ieşi lucrarea, mai ales că e frig rău afară. E păcat că s-au trezit acum, în al 12-lea ceas, să renoveze gara asta, care e o bijuterie arhitectonică. De la Revoluţie şi până acum cei de la Ministerul Transporturilor n-au investit niciun leu aici. E păcat”, spune Laurenţiu Moraru.

lucrari gara curtea de arges 02

Legat de starea deplorabilă a Gării din Curtea de Argeş, am stat de vorbă şi cu istoricul Ştefan Dumitrache, directorul Muzeului Municipal Curtea de Argeş.

Legat de faptul că nu s-a făcut nimic la Gara Regală Curtea de Argeş, justificarea celor de la Ministerul Transporturilor a fost că au avut-o concesionată la firma milionarului care s-a sinucis în avion în 2015 (n.red.-este vorba de firma Regiotrans, firma lui Costel Comana). Firma respectivă şi-a întrerupt activitatea de transport feroviar de călători în martie 2015. Gara a fost concesionată la şmecherii ăştia până în martie a.c. Firma aceea nu a investit nimic. Autorităţile din Curtea de Argeş au făcut demersuri la Ministerul Transporturilor din 2014. Numai în acest an au făcut trei memorii, primarul a mers de două ori la Bucureşti. Am înţeles că s-ar fi organizat o licitaţie luna trecută, însă nu se ştie nimic precis. Ştiţi ce m-a deranjat pe mine în toată povestea asta? În zona gării, cei de la CFR au închiriate terenuri la tot felul de engrosişti. Cu banii pe care i-au primit în toţi anii ăştia, puteau face două gări. După Revoluţie nu s-a făcut nicio investiţie la gara din Curtea de Argeş. Nu sunt chestii grave, sunt chestii de neglijenţă, s-au cojit pereţii, s-a cojit vopseaua. O parte din streaşina de pe clădire a putrezit. Zona din jurul gării e neîngrijită. Categoric vina e la Bucureşti, la Regionala de Căi Ferate Craiova, la SNCFR şi la Ministerul Transporturilor. Numai ei puteau să facă lucrări”, spune Ştefan Dumitrache.

Şi celelalte gări regale de pe traseu sunt abandonate şi neîngrijite”

Directorul Muzeului Municipal Curtea de Argeş ne-a precizat şi că ”au fost abandonate şi celelalte trei gări regale de pe traseul Piteşti-Curtea de Argeş. Trenurile mai trec pe acolo, numai că gările respective sunt pustii, abandonate şi neîngrijite. Nu pot să înţeleg de ce nu sunt îngrijite asemenea bijuterii arhitectonice. Li s-ar putea da o destinaţie culturală, s-ar putea face un circuit turistic cu Trenul Regal în fiecare week-end pe traseul Bucureşti-Curtea de Argeş, cu opriri în fiecare gară regală. Şi de la Curtea de Argeş oamenii ar putea fi duşi în toate zonele istorice de aici.”

image

Gara Regală din Curtea de Argeş (inaugurată în 1898) a fost construită în mai puţin de un an la cererea regelui Carol I şi după planurile arhitectului francez Andre Lecomte de Nouy, acelaşi care restaurase şi Mănăstirea Curtea de Argeş. Primăria Curtea de Argeş a trimis în ultimii doi ani documentaţii la SNCFR, solicitând ca gara să îi fie dată în administrare, cu asigurarea de a păstra destinaţia clădirii, dar şi cu promisiunea refacerii ei. Răspunsul autorităţilor din Capitală a fost că pentru acest transfer este necesară o hotărâre de Guvern.

lucrari gara curtea de arges 03

Firma Regiotrans a avut închiriată şi calea ferată Piteşti-Curtea de Argeş din 2012 şi până în martie 2015 şi şi-a întrerupt activitatea de transport feroviar de călători la doar o lună după ce milionarul Costel Comana s-a sinucis în toaleta avionului ce mergea pe ruta Bogota (Columbia)-San Jose (Costa Rica).

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite