Expert în industria auto: „Lucrul în fabrică nu-i mai atrage deloc pe tineri, indiferent cât de bună ar fi oferta“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Silviu Badea, vicepreşedintele ACAROM FOTO: Denis Grigorescu
Silviu Badea, vicepreşedintele ACAROM FOTO: Denis Grigorescu

Dacia a informat recent Guvernul României că vrea să crească producţia uzinei din Mioveni de la 350.000 până la 450.000 de unităţi pe an, fapt ce creează presiune asupra industriei de componente auto, inclusiv privind necesarul de forţă de muncă specializată. Silviu Badea, vicepreşedinte ACAROM şi directorul unuia dintre cei mai mari producători de componente auto din România, a vorbit pentru „Adevărul“ despre provocările din industria auto.

Silviu Badea, vicepreşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) şi director general Grupul Industrial Componente, a vorbit pentru „Adevărul“ despre provocările din industria auto. Legat de preconizata creştere a capacităţii de producţie a uzinei Dacia, Badea spune că aceasta „este un lucru pozitiv şi binevenit, el confirmând perenitatea investiţiilor grupului Renault în România. Pe termen scurt, e adevărat că această creştere reprezintă o provocare atât pentru furnizori, cât şi pentru uzina Dacia. Ea presupune personal suplimentar, spaţii în plus pentru producţie şi stocare şi nu în ultimul rând echipamente de producţie suplimentare. Toate aceste se traduc în investiţii intensive“.

În industria de componente auto din România e un deficit constant de forţă de muncă. În opinia lui Silviu Badea, cauza principală este fără îndoială migraţia forţei de muncă, „iar acest trend este greu de inversat“. Criza acută de pe piaţa locală şi naţională a forţei de muncă nu doar calificată, ci şi necalificată, precum şi intenţia celor de la  Dacia, dar şi a altor constructori importanţi din industria auto, de a mări capacităţile de producţie creează o presiune mare asupra producătorilor şi furnizorilor locali de componente şi subansamble auto.

Silviu Badea, spune că doar automatizarea sistemelor de producţie poate sprijini reţeaua producătorilor şi furnizorilor din industria auto să ţină pasul cu piaţa de profil. „În primul rând automatizările vor fi cele care vor rezolva problema. Când partenerii îţi cer să creşti producţia şi nu ai oameni suficienţi pe piaţa muncii, singura opţiune care rămâne este aceea de a automatiza într-un procent cât mai mare. Procesele de producţie pentru noile piese pe care noi le dezvoltăm astăzi pentru modelele viitoare de vehicule sunt gândite cu un grad mare de automatizare. În special sudura şi asamblările sunt concepute a fi realizate cu roboţi. Mai departe se va merge către controlul automat al calităţii pieselor prin monitorizare video şi scanare optică“, spune Badea.

„Rigoarea îndepărtează generaţia tânără“

Legat de faptul că o parte dintre fabricile din industria auto din Piteşti şi Mioveni şi-au creat şcoli profesionale sau au iniţiat parteneriate cu liceele tehnologice pentru a pregăti ucenici, Silviu Badea a declarat: „Şcolile profesionale nu au dat deocamdată rezultatul scontat, drept urmare dacă din zece elevi îţi rămân doi-trei care să se angajeze, iar dintre aceştia rămâne unul pe termen lung angajat la o firmă, te poţi declara norocos. Nu mai există dorinţa de a învăţa o meserie căutată în fabrică, iar lucrul în fabrică nu-i mai atrage din păcate deloc pe tineri, indiferent cât de bună ar fi oferta.“

De ce lucrul în fabrică nu-i mai atrage deloc pe tineri, oricât de bună ar fi oferta? „Lucrul în fabrică, în producţie în general, presupune rigoare. Probabil că acest fapt îndepărtează generaţia tânără“, este de părere vicepreşedintele ACAROM.

Pot fi şcolile profesionale o soluţie viabilă pentru revigorarea pieţei forţei de muncă în industria de componente auto? După cum spune Silviu Badea, „E un lucru bun că s-a conştientizat necesitatea reanimării şcolilor profesionale. Însă ele trebuie dotate corespunzător. Iar aici mă refer atât la echipamente, cât şi la cadrele didatice competenţe care să fie la zi din punct de vedere tehnic cu meseriile pe care le predau“.

Cifra de afaceri a sectorului auto în România, incluzând aici şi constructorii Dacia şi Ford, a fost în 2017 de 23,5 miliarde euro, iar pentru acest an Silviu Badea spune că estimările sunt undeva la 28 miliarde de euro. Grupul Industrial Componente, al cărui director general este Silviu Banea, are peste 3.500 de angajaţi şi anul trecut a avut o cifră de afaceri consolidată de 147 de milioane euro.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite