Detaliul puţin ştiut din istoria uzinei Dacia. Cum a ajuns să poarte timp de un deceniu numele unui membru UTC

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uzina Dacia de la Mioveni este printre puţinele născute în anii regimului comunist care au reuşit să supravieţuiască haosului economic al tranziţiei de după decembrie 1989. Puţini ştiu însă că timp de un deceniu uzina de la Mioveni a purtat numele unui membru UTC ucis în bombardamentele americane asupra Bucureştiului din 4 aprilie 1944.

Detaliile privind începuturile uzinei de la Mioveni apar în volumul „De la IMS 57 la Dacia Duster. O istorie a fabricaţiei de autoturisme în România” (Editura AGIR, 2017). Cartea, una documentată pe parcursul mai multor ani, are ca autori trei specialişti în industria auto: regretatul Constantin Stroe, Gheorghe Druţă şi Silviu Sepciu.

În 1943, autorităţile române au luat decizia dea a securiza producţia de armament şi tehnică militară, mutând o parte dintre instalaţiile de la uzina de avioane IAR Braşov în cadrul natural oferit de pădurea din apropierea oraşului Mioveni, la Colibaşi. Lucrările de construire a noii fabrici de la Mioveni au început în mai 1943. Lucrările au avansat lent şi au fost sistate în decembrie 1944, la patru luni după ce România trecuse de partea aliaţilor. După Al Doilea Război Mondial, halele de la Mioveni au fost preluate de Ministerul Forţelor Armate.

În 1952 a apărut pentru prima oară ideea înfiinţării în România a unei fabrici de autocamioane. Iar zona unde se aflau mai multe hale deja construite la Mioveni reprezenta una dintre opţiuni în acest sens.

După cum se precizează în cartea „De la IMS 57 la Dacia Duster. O istorie a fabricaţiei de autoturisme în România“, în ianuarie 1953, „complexul de hale şi instalaţii de la Colibaşi primeşte numele de „Uzina Vasile Tudose”. În spiritul prolecultist al epocii, a fost ales numele unui tânăr utecist din ilegalitate, născut în judeţul Argeş, mort în timpul bombardamentului american asupra Bucureştiului din 4 aprilie 1944“. Timp de un deceniu, aici s-au fabricat componente auto şi s-au montat parţial vehiculele IMS 57 fabricate la Câmpulung Muscel.

Pe 24 octombrie 1963, uzina, prin Ordin al Ministerului Industriei Constructoare de Maşini, uzina şi-a schimbat denumirea, devenind „Uzina de piese auto Colibaşi“.

Pe 20 august 1968, după doar doi ani de lucrări, la uzina începea efectiv producţia de autoturisme în serie. Iar la inaugurarea din aceeaşi zi au fost prezenţi Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer şi Ilie Verdeţ.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite