Cum poţi gândi pozitiv fără psihoterapie. Psiholog: „Emoţiile distructive sunt mai uşor de controlat decât ne putem imagina“

Cum poţi gândi pozitiv fără psihoterapie. Psiholog: „Emoţiile distructive sunt mai uşor de controlat decât ne putem imagina“

FOTO Shutterstock

Conştientizarea emoţiilor negative şi eliminarea influenţei lor ne poate ajuta să găsim echilibrul interior şi ne deschid drumul spre fericire. O spun psihologii, care arată cum ne putem elibera de negativism fără a căuta neapărat ajutor în psihoterapie.

Ştiri pe aceeaşi temă


"În fiecare clipă, emoţiile ne însoţesc în călătoria noastră, pe scena vieţii cotidiene, în care fiecare jucăm rolul principal. Ele sunt principala dovadă a faptului că trăim şi nu suntem doar simpli roboţi, programaţi tehnic. Pozitive sau distructive, emoţiile sunt indicatorii declanşaţi de gânduri, indicatori mai uşor de controlat decât ne imaginăm", explică, pentru Adevărul, Mihaela Cruceru, psiholog clinician.

"Emoţiile sunt sesizabile, fie că vorbim de ură, frică sau de bucurie. Gândurile care conduc către ele însă, nu! De amintit că Paul Ekman, profesor de psihologie şi cercetător în domeniul microexpresiilor, a reuşit să demonstreze că emoţiile sunt publice, nu private. Se pare că vibraţia lor afectivă este uşor de depistat, însă nu acelaşi lucru putem spune şi despre gânduri, care sunt cu adevărat private. Nu putem citi gândurile celorlalţi, însă le putem sesiza emoţiile. După lungi cercetări realizate pe un grup de băştinaşi izolaţi de civilizaţie în Noua Guinee, Ekman a demonstrat că emoţiile sunt universale, ceea ce Darwin afirmase cu mult timp înainte", mai spune psihologul.

Emoţiile negative sunt responsabile de apariţia şi menţinerea dezechilibrelor noastre interioare. Vestea bună este că, dacă ajungem să le controlăm, le putem întoarce în avantajul nostru.

"Este important sã identificãm emoţiile, mai ales pe cele distructive, care reprezintă un adevărat impediment în calea liniştii noastre. Rolul negativ al acestora este expus foarte clar şi în budism. În textele budiste se vorbeşte de cele 84.000 de tipuri de emoţii distructive, cinci fiind considerate principale: ura, dorinţa, confuzia, mândria şi gelozia. Emoţia distructivă nu permite minţii să observe adevărata realitate, iar abilitatea de a evalua în mod corect lumea este distorsionată", explică Mihaela Cruceru.

"Răspunsul îl găsim cu ajutorul meditaţiei"

Potrivit specialistului, lucrurile sunt percepute diferit faţă de cum sunt ele de fapt, iar acest lucru este cauzat de influenţa negativă pe care o pot exercita asupra noastră aceste stări emoţionale.      
 
"Tot în budism se vorbeşte despre cele 3 niveluri ale conştiinţei: primar, subtil şi foarte subtil. Interesant de studiat este ultimul nivel care se referă la conştiinţa pură, stare care nu are niciun obiect anume asupra căruia să se concentreze. Dacă până acum ne-am întrebat vreodată dacă omul se poate elibera complet de emoţiile distructive, cu siguranţă răspunsul la întrebare îl găsim cu ajutorul meditaţiei", mai spune specialistul.

Psihologul clinician arată de ce cu cât medităm mai profund şi coborâm mai adânc către substraturile conştiintei noastre, cu atât ajungem să înţelegem mai mult trăsăturile fundamentale ale conştiinţei.

"Maeştrii contemplaţiei susţin faptul ca la acest nivel foarte subtil al conştiinţei nu se întâlnesc emoţii negative. În meditaţie, aceasta este o stare eliberată de orice emoţii distructive şi de negativism, natura ultimă a minţii. Atingerea acestei stări este rezultatul unui întreg proces de purificare, de acumulare a înţelepciunii, iar în cele din urmă, cel care o atinge ajunge la o stare de conştiinţă deplină, în care emoţiile negative nu mai au niciun motiv să apară", mai spune Mihaela Cruceru.

"Persoanele care cresc într-un mediu iubitor au o abilitate mai mare de a-şi regla emoţiile"

Capacitatea noastră de a ne controla emoţiile are însă o mare legătură cu mediul în care ne-am format. "Dacă emoţiile sunt universale, nu acelaşi lucru putem spune şi despre stilurile afective. Oamenii se diferenţiază din acest punct de vedere, experimentând reacţii emoţionale mai mult sau mai puţin puternice, cu o declanşare mai înceată sau mai rapidă. În crearea comportamentelor complexe, precum emoţia, creierul îşi pune la lucru mai multe formaţiuni şi nu doar una singură. Dezvoltarea acestor arii ale creierului depinde foarte mult de mediul emoţional în care creştem. Astfel, persoanele care cresc într-un mediu plăcut, stabil, iubitor au o abilitate mai mare de a-şi regla emoţiile", mai spune psihologul.

Capacitatea de a sesiza emoţiile, ca şi capacitatea de a le exprima, nu sunt arbitrare. "Printre ariile corticale implicate în procesele emoţionale enumerăm lobul frontal cu rol în reglarea emoţiilor, nucleul amigdalian şi hipocamul, structura de care depinde modul în care interpretăm contextul evenimentelor. Amygdala reprezintă punctul central al fricii. Dacă această zonă a creierului este distrusă, frica dispare din repertoriul mintal. Persoana respectivă nu mai poate experimenta emoţia de frică şi devine incapabilă să sesizeze această emoţie la ceilalţi", mai spune Mihaela Cruceru.

Specialistul explică de ce există diferenţe între oameni din punct de vedere neurologic, diferenţe pe care noi, cu ochiul liber, nu le putem observa. "Una dintre diferenţe se referă la perioada refractară şi anume la intervalul de timp necesar unei persoane să revină la starea de calm, după ce a trecut printr-o emoţie. Acest lucru face referire la faptul că unele persoane cu o perioadă refractară mai scurtă îşi pot controla emoţiile mult mai uşor. O altă diferenţă este nivelul cortizolului, hormonul produs de glandele suprarenale, eliberat în timpul evenimentelor stresante", arată psihologul.

Potrivit specialistului, persoanele care îşi revin mai uşor în urma unui eveniment negativ au un nivel al cortizolului mai scăzut şi de asemenea o funcţionare mai bună a sistemului imunitar, din punct de vedere al nivelurilor mai ridicate de activitate a anticorpilor.

"Emoţiile negative ne întunecă judecata, însă atunci când mintea noastră a scăpat din lanţurile influenţelor negative şi este liberă, lucidă, aceasta poate surprinde mai uşor vibraţiile afective ale celor din jur. Un lucru este sigur: conştientizarea emoţiilor negative şi eliminarea influenţei lor ne poate ajuta să găsim ceea ce poate cu toţii căutăm şi anume echilibrul interior, acea împlinire pe care o numim fericire", încheie Mihaela Cruceru.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările