Cum poate fi cititul un remediu împotriva depresiei. „Poveştile stimulează creierul şi chiar schimbă modul în care acţionăm în viaţă“

Cum poate fi cititul un remediu
împotriva depresiei. „Poveştile stimulează creierul şi chiar schimbă modul în care acţionăm în viaţă“

Terapia prin lectură are beneficii multiple FOTO: okdiario.com

Conform statisticilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, aproape 400 de milioane de oameni de pe glob suferă de depresie, iar unul dintre cele mai puţin costisitoare şi eficiente remedii împotriva depresiei este lectura, cunoscută şi sub denumirea de biblioterapie.

Ştiri pe aceeaşi temă

După cum spune psihologul Raluca Mihăescu, ”sintagma de ”biblioterapie” a fost creată acum peste un secol, în anul 1916, de către Samuel Crothers. Ulterior, zeci şi zeci de studii efectuate pe mii de pacienţi în Europa şi America au demonstrat că lectura poate vindeca anumite depresii. Se ştia că anumite regiuni din creier au un rol în modul cum interpretează creierul cuvintele scrise, însă studii recente efectuate în Marea Britanie au demonstrat că naraţiunea activează şi alte zone ale creierului. În general, obiectivele terapiei prin lectură includ: dezvoltarea înţelegerii de sine şi a empatiei faţă de alţii, promovarea creativităţiii, a auto-expresiei şi a încrederii în sine, întărirea abilităţilor de relaţionare şi comunicare, exprimarea emoţiilor copleşitoare şi reducerea tensiunii, facilitarea schimbării personale şi dezvoltarea abilităţilor de a face faţă problemelor sau emoţiilor”.

De ce este benefică terapia prin lectură? Deoarece limbajul literar este unul condensat, şi care are numeroase imagini senzoriale şi semnificaţii variate. O carte integrează diferite stări legate de trecut, prezent şi viitor, provoacă gândirea, stimulează reacţii fiziologice şi musculare.

Un studiu realizat acum cinci ani pe aproape 300 de persoane de către o echipă de specialişti de la trei universităţi din Marea Britanie, studiu ce compară frecvenţa cardiacă şi tensiunea musculară înainte şi după diverse activităţi, a arătat că cititul este o metodă cu 70% mai bună de a reduce nivelul de stres faţă de muzică şi cu 90-100% mai eficientă comparativ cu o ceaşcă de cafea.

”În mintea noastră se produc modificări multiple atunci când citim o descriere detaliată, o metaforă evocatoare sau o legătură emoţională specială între personaje. Poveştile stimulează creierul şi chiar schimbă modul în care acţionăm în viaţă. Este foarte important să citim cărţi ce ne fac să ne simţim bine, iar ritmul de lectură ar trebui să fie de câteva zeci de pagini pe zi, preferabil seara, înainte de culcare. Cititul seara poate ţine loc de somnifer”, mai spune Raluca Mihăescu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările