Ce efecte psihoterapeutice au poveştile pentru copii: „«A fost odată că niciodată» seamănă cu o inducţie hipnotică“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Poveştile stimulează imaginaţia, dezvoltă abilităţi de rezolvare a problemelor, oferă soluţii pentru îndeplinirea obiectivelor, îi ajută pe copii să ia decizii independent şi să scape de temeri. Sunt doar câteva dintre avantajele poveştilor, pe care chiar şi specialiştii le folosesc în psihoterapie.

Cercetările arată că poveştile sunt foarte utile pentru relaxare în timpului somnului. Ele au fost şi sunt considerate instrumente terapeutice pentru copii şi adulţi. George W. Burns psiholog clinician şi director la Milton Erickson Institute of Western Australia consideră că din vremuri imemoriale, poveştile, legendele şi parabolele au fost metode eficiente şi favorite de a comunica informaţia, de a preda valori şi a împărtăşi lecţiile importante ale vieţii.

„Doar auzid acele cuvinte atât de des rostite <<A fost odată că niciodată...>> e o trecere instantanee de la realitate la închipuire sau la un nivel diferit de procesare. Cuvintele acestea seamănă cu o inducţie hipnotică, o invitaţie de a participa la o relaţie unică atât cu povestitorul, cât şi cu personajele poveştii. Sunt cuvinte care-1 invită pe ascultător la călătoria într-o lume a imaginaţiei, în care realitatea poate fi suspendată şi învăţarea poate fi sporită Aceste cuvinte sunt o invitaţie într-un tărâm special în care ascultătorii intră în tranşă, atenţia se concentrează şi oricine poate împărtăşi emoţiile eroului ficţional”,  explică, pentru Adevărul, psihologul Hahajar Owrang. 

Specialiştii au ajuns la concluzia că poveştile au multe din caracteristicile importante ale comunicării eficiente. „Mai exact, poveştile sunt interactive, educă prin atracţie, scurtcircuitează  rezistenţa, trezesc şi hrănesc imaginaţia, dezvoltă abilităţi de rezolvare a problemelor, creează posibilităţi pentru îndeplinirea obiectivelor, invită la o luare a deciziilor independent”, mai spne specialistul. 

Introducera copilului în lumea imaginaţie este foarte benefică dezvoltării sale. Poveştile le oferă copiilor exemple din care pot trage învăţăminte, şi, dincolo de multe alte beneficii, îi provoacă să găsească soluţii la anumite probleme şi îi ajută să-şi depăşească temerile. 

“În aceste moduri, ele reproduc multe dintre caracteristicile pe care noi căutăm să le creăm în relaţia terapeutică avută cu copiii, căci, pe măsură ce ne angajăm în procesul de ascultare a poveştilor, relaţiile noastre cu sinele, cu alţii şi cu lumea e probabil să se lărgească. Deşi putem să nu observăm asta, împărtăşirea de poveşti poate construi relaţii, poate naşte idei, poate oferi modele pentru comportamente viitoare şi poate îmbunătăţi înţelegerea”, mai spune psihologul. 

„Odată ce am auzit o poveste, nu putem anula efectul ei” 

Poveştile au şi marea calitate de a fi memorabile. “Putem vedea o parte din noi înşine în povestitor şi personaje şi putem fi influenţaţi, puţin câte puţin, de atitudinile, valorile şi abilităţile lor. S-a spus înainte că, odată ce am auzit o poveste, nu putem anula efectul ei şi, că e posibil că să se fi schimbat ceva pentru totdeauna. Astfel, aceste poveşti sunt un mijloc logic şi productiv pentru comunicarea terapeutică avută cu copiii”, mai spune psihologul. 

Avantajele psihoterapiei prin poveşti faţă de alte metode terapeutice sunt multiple.

“Jeffrey Zeig  îi punctează alegoriei amintite avantaje faţă de alte tehnici terapeutice şi anume: nu are efecte negative; este captivantă, favorizează independenţa subiectului (clientului) faţă de psihoterapeut care nu-i oferă o soluţie gata fabricată, ci îl obligă să facă singur conexiunile care-l vor duce spre/la găsirea soluţiei; poate fi folosită pentru depăşirea rezistenţelor naturale la schimbare, favorizează memorarea deoarece sub formă de istorioară, ideile prezentate sunt mai uşor memorizate, provoacă confuzie, ceea ce declanşează comutarea pe emisfera dreapta şi deci, accesul la inconştient, poate fi utilizată atât pentru eliminarea comportamentelor de eşec cât şi pentru optimizarea performanţelor”, arată specialistul. 

Poveştile nu înseamnă manipulare

Chiar dacă , la prima vedere, amputea crede că psihoterapia prin poveste este o formă de manipulare, la o privire mai atentă şi reală, se poat constată contrarul.

„Asta, datorită faptului că inconştientul are propriul său sistem de protecţie şi nu se lasă şi nici nu poate fi manipulat cu atâta uşurinţă cum s-ar putea crede. În acest context, acţiunea poveştilor se manifestă printr-o reacţie constructivă de cunoaştere la nivelul credinţelor personale şi nu printr-o simplă manipulare. Astfel, alegoria deţine calitatea de a fi un instrument atât simplu, dar şi complex, totodată, având în acelaşi timp şi puterea de a transformă viaţă cuiva în sens pozitiv sau blocând aspiraţiile şi chiar certitudinile unora, atunci când construirea ei nu respectă algoritmul unei poveşti terapeutice”, explică psihologul. 

Specialiştii au arătat că psihoterapia prin poveste ajută la dezvoltarea şi îmbogăţirea imaginaţiei, ajută în ameliorarea stresului la copii şi la relaxarea acestora, îi ajută să învaţe mai multe lucruri despre ei înşişi şi despre lume, în general. 

„Dezvoltăm interese propri şi să avem oportunităţi în acest sens, ne ajută să gândim singuri, ne ajută să luăm decizii proprii, să învăţăm diferenţe între bine sau rău,să facem judecăţi de valoare (mai ales în cazul copiilor mici), să ne exprimăm mai bine propriile sentimente şi emoţii. Pentru copii, reprezintă o formă de joc în care învaţă semnificaţiile vieţii reale, le dezvoltă încrederea în forţele proprii le îndreaptă atenţia către aspecte pozitive ale vieţii (frumuseţe, bucurie, dragoste etc.), dar fără a exclude partea negativă: binele învinge întotdeauna răul, deci există şi latura negativă expusă în poveşti. Din poveşti învaţă ce înseamnă prietenia, ba chiar îşi aleg personaje de poveste care să le fie prieteni”, spune psihologul. 

 Ce poveşti alegi ca să-i ajuţi să scape de frici

Potrivit specialistului, poveştile pot modela un caracter puternic. „Poveştile în care care există eroi, zane, prinţi care se lupta de la egal la egal cu monştrii şi îi înving insuflă copilului forţă, curaj. De asemenea, dezvoltă viaţă afectivă a copilului (îl ajută să aibă acces la sentimente şi trăiri specifice personajelor şi să le transpună în viaţă de zi cu zi). Totodată, îl ajută pe copil să îşi depăşească temerile şi fobiile (este indicat să alegi poveşti care au personaje ce se confruntă cu anumite temeri)”, arată  Hajar Owrang.

În plus, spune psihologul, poveştile îi ajută pe copii să se simtă şi confortabil şi în siguranţă şi să creeze o legătură specială cu adulţii. 

„Mai mult, poveştile îi ajută pe copii nevăzători în dezvoltarea memoriei verbale şi auditive. Copilul învaţă cuvinte şi expresii noi şi învaţă să imită rolul personajului în mod verbal. Copilul nevăzător învaţă să descrie personajele din povestire prin mijloacele audio sau citirea povestirii în braille şi învaţă să se gândească pozitiv”, încheie psihologul Hajar Owrang.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite