Ce e mai important, ce spunem sau cum spunem - explicaţia specialiştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comunicarea non-verbală o poate anula pe cea verbală. E un adevăr pe care fiecare din noi l-am verificat de atâtea ori în relaţiile cu ceilalţi. Totuşi, comunicarea non-verbală nu o poate substitui în totalitate pe cea verbală, spun specialiştii în marketing. Aceştia arată şi la ce ar trebui să fim atenţi atunci când vrem să transmitem un mesaj.

„Mulţi dintre noi am auzit sau cunoaştem studiul conform căruia 93% din comunicare este realizată prin mimică, postură şi tonalitatea vocii. Dacă ne-am apleca, orientativ doar, asupra acestor cifre, am observa că există numeroase situaţii în care aceste procente sunt imposibil de atins. Să presupunem că trimitem un sms sau un alt tip de mesaj scris. Cele 93% de procente din conţinutul comunicării nu se dizolvă, nu se pierd, ci se transformă. Chiar şi în comunicarea verbală, faţă în faţă, este greu de imaginat cum cuvintele pot purta doar 7% din înţelesuri”, explică, pentru Adevărul, Alina Axenciuc, specialist marketing.

Teoriile care diferenţiază cele două tipuri de comunicare arată că prima formă - comunicarea verbală -  prin cuvânt, fie el scris sau vorbit, este specific umană şi permite transmiterea unor conţinuturi extrem de complexe. Însă ea nu reprezintă decât un aspect al actului de comunicare, ce-i drept, foarte important, dar nu definitoriu. Asta, întrucât caracteristicile vocii, intensitatea, intonaţia, debitul vocal (comunicarea paraverbală) la fel ca şi gesturile, mimica (comunicarea nonverbală), devin uneori mai importante.

„Este de netăgăduit importanţa a <<cum spunem>> ce spunem. Nu putem adresa cuvinte de afecţiune având un ton agresiv şi o mimică ce trădează supărare sau nervozitate. Dacă am proceda astfel, interlocutorul nostru s-ar orienta instinctiv către decriptarea mesajului transmis de limbajul corpului şi de către tonalitate. Este o dovadă a unei inteligenţe a milioane de generaţii, care ne ajută să ne ghidăm în mediul înconjurător”, mai spune Alina Axenciuc.

Intonaţia, gesturile, mimica spun, uneori, mai mult decât cuvintele pe care le pot amplifica, diminua ori nuanţa. Totuşi, spun specialişti, comunicării verbale îi trebuie recunoscute avantajele sale. Cel mai important este acela că doar prin intemediul ei putem transmite un conţinut complex, într-o formă logică, structurată şi sistematizată.

„Comunicarea non-verbală o poate anula pe cea verbală, dar nu o poate substitui în totalitate. Mergând mai departe, un alt component al comunicării, în afară de emiţător, receptor şi limbaj, este şi canalul de comunicare. Acesta este şi el esenţial pentru semnificaţia mesajului. Când dorim să transmitem un înţeles, este important să ne gândim şi la suportul său. Trimiţând un sms, în detrimentul unui apel telefonic, poate diminua din importanţa şi din valoarea mesajului. Pe de altă parte, dacă mesajul nostru are un conţinut ce trebuie reţinut întocmai, un suport scris este mai bun decât unul verbal. Aşadar, atenţie la cum spunem ce spunem!”, precizează specialistul în marketing Alina Axenciuc.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite