Când ar urma să înceapă construcţia celei mai importante autostrăzi din România. Sibiu - Piteşti, un dezastru de proiectare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În urmă cu câţiva ani, guvernanţii anunţau pompos că autostrada Sibiu - Piteşti va fi finalizată cel târziu în 2020. În ciuda promisiunilor, lucrările n-au început nici până acum, iar estimările experţilor arată că vor mai dura mulţi ani până ca proiectul să fie finalizat.

Acordul de mediu pentru autostrada Sibiu-Piteşti, documentul care a tergiversat până acum începerea construcţiei principalului proiect de infrastructură al României, a fost emis pe 28 decembrie 2018. Însă acest acord nu înseamnă în niciun caz că ar putea începe lucrările în acest an.

După cum precizează Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, „nu este vreo şansă ca lucrările la autostradă să înceapă în 2019. Şi asta deoarece proiectarea la fiecare dintre cele cinci secţiuni durează 12 luni. Şi nu are sens să grăbim faza de proiectare pentru că este foarte importantă. Orice greşeală în faza de proiectare îţi creează probleme în faza de execuţie. Recomandarea de la UE a fost să nu mai scoatem la licitaţie vreo secţiune până nu se finalizează acordul de mediu pentru toată autostrada”.


Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR FOTO: TIRMAGAZIN / YouTube

Imagine indisponibilă

„Acordul de mediu a fost emis, numai că el poate fi atacat. Şi asta deoarece conform legislaţiei este un termen de 30 de zile în care acordul poate fi atacat în contencios administrativ”, spune Ionuţ Ciurea.

 „Studiul de fezabilitate nu a fost suficient de bine făcut”

Legat de întârzierea lucrărilor la autostrada Sibiu-Piteşti, Ionuţ Ciurea precizează că „în primul rând a fost problema studiului de fezabilitate din 2008, care nu a fost suficient de bine făcut, în special pe partea de studii de teren. Şi în toţi aceşti zece ani, atât rigorile de mediu, cât şi normativele privind studiile de fezabilitate s-au modificat. Practic, pentru că nu am început autostrada în aceşti zece ani, ne-au apucat alte vremuri. Între timp, s-au schimbat şi indicatorii tehnico-economici. Iar în momentul în care s-a actualizat studiul de fezabilitate, acest lucru s-a făcut ca la Românica: hai să îl facem şi repede şi pe bani puţini. Într-un final, actualizarea studiului s-a făcut doar pentru secţiunile 1 şi 5, care au şi fost scoase la licitaţie în 2018”.

În cel mai bun caz, în primăvara acestui an vor fi declaraţi câştigătorii loturilor 1 şi 5, urmând ca lotul 4 să intre în licitaţie, precum şi să se facă o completare a studiilor geologice pe loturile 2 şi 3 ale viitoarei autostrăzi Sibiu-Piteşti.

„E greu de crezut că nu vor fi contestaţii după anunţarea câştigătorilor”

ionut ciurea asociatia pro infrastructura

Legat de licitaţiile pentru cele cinci secţiuni ale autostrăzii, sunt trei clauze majore: asigurarea finanţării, acordul de mediu şi aprobarea indicatorilor tehnico-economici, aceasta din urmă urmând a fi făcută printr-o Hotărâre de Guvern.

„Fără acord de mediu şi aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin H.G. nu pot fi anunţaţi câştigătorii pentru secţiunile 1 şi 5 ale viitoarei autostrăzi. Teoretic, acordul de mediu nu poate fi atacat. Însă mai durează şi până se va da şi Hotărârea de Guvern. Teoretic, lucrurile s-ar putea mişca repede, însă din păcate altele sunt priorităţile pentru autorităţi. În cel mai fericit caz, undeva în vreo 2-3 luni vom avea câştigători desemnaţi pentru cele două secţiuni. Însă e greu de crezut că nu vor fi contestaţii după anunţarea câştigătorilor, mai ales pe asemenea contracte. Va dura câteva luni până la rezolvarea contestaţiilor. Există şi riscul ca aceste contestaţii, în caz că acestea sunt admise de către CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor), să ajungă la Curtea de Apel, ceea ce ar face ca soluţionarea lor să dureze chiar şi un an. Teoretic, contractele ar trebui semnate în a doua parte a acestui an, undeva spre toamnă”, mai adaugă Ionuţ Ciurea.

Următorul pas ar fi fi acela de semnare a ordinului de începere a lucrărilor. Iar de abia după aceea ar putea începe proiectarea. „Proiectarea se poate face şi pe o bucată dintr-o secţiune, iar autorizaţia de construcţie se poate da şi pe o porţiune de 10-15 km, ca să începi ceva. Se va sta cel puţin câteva luni pe partea de proiectare. La modul cel mai optimist, în primăvara lui 2020 am putea să vedem lucrări în teren la viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti. Eu voi fi fericit dacă vom avea contracte semnate în acest an”, precizează Ionuţ Ciurea.

Tot Ionuţ Ciurea mai spune că „s-a întărziat cu aproximativ 7 ani începerea lucrarilor la viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti. Studiul de fezabilitate a fost făcut în 2008, dacă s-ar fi actualizat repede, şi se putea face asta, iar autorităţile s-ar fi mişcat cum trebuie, lucrările ar fi început în 2013”.

Conform acordului de mediu, viitoarea autostradă va avea cinci secţiuni, opt noduri rutiere, nouă tuneluri, 71 de poduri, 58 de viaducte şi 10 pasaje. Autostrada Sibiu-Piteşti va traversa trei judeţe – Sibiu, Vâlcea şi Argeş – şi va avea o lungime de 122 km şi 110 m. Pentru realizarea proiectului, aceasta va fi divizată în cinci secţiuni: Sibiu-Boiţa, Boiţa-Cornetu, Cornetu-Tigveni, Tigveni-Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş-Piteşti.

77 de case vor fi demolate pentru a face loc autostrăzii

În acordul de mediu emis de ANPM pe 28 decembrie 2018 se mai menţionează că pe autostradă vor fi opt locuri în care vor fi amenajate spaţii de servicii sau parcări de scurtă durată.

Autostrada va fi prevăzută pe întreaga lungime cu garduri de protecţie, amplasate pe ambele părţi ale acesteia. Între Curtea de Argeş şi Piteşti vor fi prevăzute garduri de plasă montate pe stâlpi de metal şi ce nu vor permite trecerea animalelor.

Construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti înseamnă şi defrişări de păduri.

„Pentru realizarea proiectului este necesară defrişarea unor suprafeţe de teren cu scoaterea definitivă a 198,84 ha, atât pentru realizarea autostrăzii cât şi pentru realizarea ecoductelor”, se precizează în acordul de mediu al ANPM.

De asemenea, construcţia autostrăzii va conduce la demolarea unui număr de 77 de case, 55 anexe gospodăreşti şi cinci hale.

Valoarea totală a investiţiei în autostrada Sibiu-Piteşti va fi de 3,34 miliarde euro, 85% din sumă urmând a veni de la Uniunea Europeană.

Piteşti



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite