Când pot solicita firmele de telefonie taxa de reziliere la încetarea prematură a contractului. Clauza, considerată abuzivă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Practica uzuală a operatorilor de telefonie mobilă din România de a cere o taxă de reziliere atunci când clienţii doresc încetarea serviciilor, înainte de expirarea duratei minime contractuale, este considerată abuzivă, conform legislaţiei în vigoare. Există însă şi unele excepţii.

După cum precizează avocatul Cristina Leţu, sunt anumite situaţii când ”solicitarea unei taxe de reziliere cu titlul de despagubire poate fi considerată justă, în situaţia în care operatorul respectiv de telefonie mobilă ar urma să sufere un prejudiciu, ca urmare a rezilierii contractuale intempestive din partea clientului, adică în situaţia în care respectivul client a obţinut beneficii de la operatorul economic, tocmai în considerarea unei anumite perioade a relaţiei contractuale. Iar aici poate fi vorba de reduceri la achiziţionarea telefoanelor mobile, reduceri ale tarifelor lunare, bonusuri legate de perioada contractului etc.”

Atunci când se doreşte însă încetarea serviciilor fără plata unei taxe de reziliere, clienţii trebuie să informeze operatorul de telefonie mobilă, respectând un termen rezonabil de preaviz, cu privire la intenţia de a denunţa contractul în mod unilateral, fară însă ca denunţarea să producă efecte în privinţa prestaţiilor executate sau care se află în curs de executare.

”De regulă, termenul rezonabil de preaviz este de 30 de zile. Iar după încheierea acestui termen clientul trebuie să trimită notificarea privind intenţia de reziliere unilaterală a contractului către operatorul de telefonie mobilă, fie prin intermediul unui executor judecătoresc, fie printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire şi conţinut declarat”, mai spune Cristina Leţu.

Operatorii de telefonie mobilă nu pot impune contractual un termen de preaviz nerezonabil (de exemplu, unul de şase luni), iar în situaţia în care o fac şi se solicită plata unei taxe de reziliere, clienţii pot să refuze respectiva taxă.

Clauzele abuzive din contractele de servicii, cum este cea care impune, în mod nejustificat, plata taxei de reziliere, pot fi reclamate la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, după încercarea de a rezolva amiabil neînţelegerile direct cu firma de telefonie mobilă care a prestat serviciul, precum şi la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.

În principiu, clauzele ce impun taxa de reziliere sunt considerate abuzive deoarece consumatorii nu le pot negocia cu operatorii de servicii la momentul încheierii contractelor, acestea fiind prestabilite, în întregime doar de către una dintre părţi.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite