Avocata care a strâns milioane de euro pentru copiii cu probleme: „Când am pierdut-o pe mama, mi-am regăsit cumva liniştea şi menirea“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cristiana Ionescu şi copiii pe care îi ajută
Cristiana Ionescu şi copiii pe care îi ajută

Cristiana Ionescu a renunţat la profesia de avocat pentru a-şi dedica tot timpul să-i ajute pe copiii defavorizaţi. Consultant cu 20 de ani de experienţă şi mii de ore de voluntariat, a reuşit să trimită înapoi la şcoală, cu ghiozdane noi, peste 2.500 de copii. De cinci ani le oferă micuţilor care încă n-au văzut marea şansa să meargă în tabere de vară.

GALERIE FOTO

A ajuns să strângă pentru ei câte un milion de euro într-un an şi speră la mai mult. 

Fundraiser, friendraiser, grădinar pasionat, iubitor de flori, perle, pisici şi căţei, dar mai ales de copii, Cristiana Ionescu, care suferă de diabet, n-a regretat niciodată decizia de a abandona o profesie bănoasă de avocată. A făcut-o pentru o cauză nobilă care presupune mult mai multă muncă, dar în care satisfacţiile sunt infinit mai mari, pentru că vin din zâmbetele micuţilor cărora majoritatea proiectelor ei le sunt dedicate. Aşa a luat naştere Edulier – 12 proiecte realizate 100% pe bază de voluntariat, implementate în beneficiul comunităţii.

Organizează tabere de vară pentru copiii defavorizaţi, renovează grădiniţe şi oferă terapie educaţională de recuperare pentru micuţii dislexici, care, prin intermediul platformei Ghidul Ţestoasei, învaţă programare adaptată lor, direct în limba română. De altfel, este prima dată în ţara noastră când copiii cu dificultăţi de scris, citit şi de calcul pot face programare, folosind limba română. Interesant este că platforma dedicată lor a fost creată chiar de fiul Cristinei, Bogdan Ionescu, student la Universitatea din Manchester, Mechatronics. Mai nou, Cristiana Ionescu oferă şi lecţii gratuite de fundraising – atragere de fonduri – celor care vor să se implice în acţiuni similare. 

„Weekend Adevărul“: De când şi, mai ales, de ce ţineţi lecţii video gratuite de fundraising, pe care le oferiţi pentru organizaţii, studenţi, artişti, jurnalişti?

Cristiana Ionescu:

Lecţii de fundraising – atragere de fonduri – fac de mai bine de 15 ani. Însă, odată cu evoluţia tehnologică, mi-am dorit ca învăţătura să ia forma cea mai uşor accesibilă şi transmisibilă. M-am gândit la cei care nu sunt din Bucureşti şi doresc să înveţe, să obţină resurse pentru proiectele lor de implicare şi bunăstare comunitară. Am dorit să le arăt tuturor că succesul în fundraising apare, că poţi strânge fonduri pentru proiectul în care crezi, oricare ar fi cauza pe care o susţii, şi la noi în ţară. Altfel, cum aş fi reuşit eu să strâng peste 6 milioane de euro în ultimii ani? Mai ales, cum aş fi reuşit să strâng un milion de euro într-un an, şi asta să mi se întâmple de trei ori?!

„Prima lecţie de fundraising“

Ce presupun aceste lecţii şi care este avantajul beneficiarului? Aţi primit feedback?

Am gândit seria de lecţii video „Prima lecţie de fundraising“ ca pe un ghid al începătorului – primii paşi, bazele, de unde pornesc, ce utilizez ca instrumente. Este foarte simplu să urmăreşti un video de 2-3 minute, să simţi energia pe care o transmit aceste lecţii, să ai în faţa ta un consultant cu 20 de ani de experienţă, pe care altfel nu ţi-ai permite să îl ai ca sfătuitor, atunci când eşti o organizaţie mică sau la început de drum. Am primit zeci de mesaje de mulţumire, de rugăminţi de a continua. Toate mesajele au subliniat utlitatea acestei serii „Prima lecţie de fundraising“.


De ce le oferiţi gratuit?

Am dorit să marchez cei zece ani de existenţă a proiectului „Dreamcatchers România“, un proiect de dezvoltare de fonduri, audit în fundraising, dezvoltare organizaţională, campanii de conştientizare şi de atragere de fonduri, traininguri şi cursuri în fundraising. Şi cum puteam mai bine şi mai frumos, decât oferind gratuit din expertiza acumulată în toţi aceşti ani. Peste 1.300 de organizaţii au urmat cursurile „Dreamcatchers România“ în ultimii zece ani. De ce să nu ajungem cu ele la cât mai mulţi? 

„Mamă, trebuie să faci ceva educativ pentru copiii aceştia!“ 


Povestiţi-ne cum aţi ajuns să vă transformaţi casa într-un centru de educaţie pentru copiii defavorizaţi.

Cred, mai degrabă, că este o moştenire. Acum 100 de ani, străbunica mea, Constantina a lui Moş Tănase Puică, făcea cam acelaşi lucru în satul meu. Când am pierdut-o pe mama, în lupta ei cu cancerul, mi-am regăsit cumva liniştea, rădăcinile, menirea, înapoi în grădina lui Moş Tănase şi, odată cu asta, şi imboldul de a face ceva pentru copiii din satul meu. Practic, imboldul mi l-a dat fiul meu, Bogdan, astăzi în vârstă de 20 de ani, student la Universitatea din Manchester, Mechatronics, care mi-a spus: „Mamă, trebuie să faci ceva educativ pentru copiii aceştia!“. Şi aşa a început una dintre cele mai frumoase perioade din viaţa mea: Edulier, cu 1.000 de copii, în 6 judeţe, mii de ore de voluntariat, peste 2.500 de copii trimişi înapoi la şcoală cu ghiozdane noi.

Mai exact ce le-aţi oferit acestor copii prin Edulier şi cu ce fonduri?  Câţi micuţi au beneficiat până acum  de ajutor?
 

Programele au crescut şi s-au dezvoltat odată cu organizaţia, dar toate au gravitat în jurul ideii de educaţie. Fondurile au venit întâi din primele mele de concediu de odihnă, apoi mi s-au alăturat prieteni, prietenii prietenilor şi am ajuns la 100 de familii care ne sprijină anual. An de an li s-au alăturat companii mari şi mici, româneşti sau internaţionale. Atragerea de fonduri este una dintre principalele mele preocupări în Edulier. 

De la ce vine „Edulier“?

Edulier înseamnă educaţie, 12 proiecte implementate în beneficiul comunităţii, 50 de voluntari implicaţi, 100% voluntariat, peste 18.000 ore de voluntariat, peste 2.500 de copii care au primit daruri de Crăciun, ajutor de Paşte, trimişi înapoi la şcoală, participanţi la tabere de vară sau terapie educaţională de recuperare în TSI. Ne derulăm programele şi atelierele non-formale în Corbeanca, Periş, Buriaş, Bălteni, Brătuleşti, Otopeni, Baloteşti, Daia, Ciocăneşti, Liveni, Timuş, Tătărăştii de Jos, Lada şi, bineînţeles, şi la Bucureşti. Edulier a deschis în 2016 primul Centru de terapie educaţională pentru copii cu TSI – dislexie, discalculie, disgrafie – din România.

3 din 20 de copii au o tulburare de învăţare

Am remarcat că prin proiectul „Prima tabără“ i-aţi dus pe aceşti copii inclusiv la mare. Ce a însemnat pentru ei această experienţă?

„Prima tabără“ este un proiect care a ajuns la al cincilea an, este cumva recompensa pentru munca de un an întreg a micuţilor care învaţă bine, din sate în care nu a ajuns asfaltul, ci doar internetul. Bucuria din ochii lor nu poate fi exprimată în cuvinte. Eu sunt fericită că le putem oferi aşa ceva, poate pentru prima şi singura dată în viaţa lor. Momentul plecării din tabără este de o tristeţe sfâşietoare, este cu lacrimi multe şi îmbrăţişări, este cu prietenie dincolo de limitele geografice.

Aţi renovat şi o grădiniţă. Cum aţi reuşit?

Recunosc că nu a fost uşor, au fost multe eforturi, eu mi-am închipuit că oamenii vor fi sensibili la acest subiect. Dar, după trei luni de adunat resurse, mobilier, jucării, fonduri, materiale de renovare, am reuşit să facem această surpriză unor copii dintr-un sat de la graniţa de nord a ţării. A fost cadoul nostru de ziua copilului, a fost o surpriză ce i-a marcat, i-a blocat şi le-a arătat că visele devin realitate. Le mulţumesc tuturor celor care ne-au donat mobilierul pentru copii, locul de joacă, cărţile. Oamenii aceştia au înţeles că împreună, noi putem schimba ceva, nu trebuie să aşteptăm să schimbe cineva. Cineva suntem noi. În prezent pregătim renovarea altei grădiniţe.

V-aţi implicat inclusiv în sprininirea copiilor cu dificultăţi de scris, citit, calcul, cărora de Ziua Conştientizării Dislexiei, le-aţi dedicat un eveniment. În ce constă ajutorul pe care-l primesc aceşti copii?

În România, trei copii dintr-o clasă de 20 au o tulburare specifică de învăţare – TSI – dislexie, disgrafie, discalculie.  An de an, ne preocupă marcarea Zilei Dislexiei şi diseminarea informaţiei despre aceste tulburări către publicul larg. Însă ne dorim şi evidenţierea punctelor tari ale copiilor dislexici. Programarea este unul dintre ele şi poate deveni cariera unui copil dislexic. Ne bucură că am fost parteneri Europe Code Week şi îi putem învăţa programare pe cei mici direct în limba română şi adaptat lor, prin intermediul platformei Ghidul Ţestoasei. Este prima dată în ţara noastră când, prin intermediul platformei Ghidul Ţestoasei, micuţii ce au dificultăţi de scris, citit, calcul, pot programa, folosind limba maternă, limba română. Platforma Ghidul Ţestoasei este realizată de fiul meu, Bogdan Ionescu, student la Universitatea din Manchester, Mechatronics, creatorul Lexy, prima platformă online de terapie de recuperare pentru copiii cu TSI, în limba română, dublu premiată la Gala Societăţii Civile.  

Aţi lăsat în urmă o meserie bănoasă pentru a face acţiuni de voluntariat. De unde imboldul acesta? Aţi simţit vreodată vreun regret pentru decizia care v-a orientat în această direcţie?

Nu regret niciun minut decizia luată! Practic, mi-am schimbat viaţa în bine. La fel şi pe a copilului meu. Dacă nu aveam timp de el, cel mai important proiect din viaţa mea, atunci de ce aş fi muncit atât? M-am bucurat, zi de zi, de energia şi de vitalitatea pe care mi le oferă cei mici care mă înconjoară: zâmbetul lor şi zâmbetele pe care mi le provoacă ei sunt cel mai bun tratament zilnic de întinerire.

CV

A absolvit Universitatea din Bristol

l Numele: Cristiana Ionescu

l Data şi locul naşterii: 

5 februarie 1973. „Mama era la Corbeanca, vizitând bunicii, iar cea mai apropiată maternitate era la Periş, judeţul Ilfov. Aici am văzut eu lumina zilei. Glumesc mereu spunând că eu sunt ardeleancă după tată, de lângă castrul roman de la Bologa, judeţul Cluj, răgăţancă-munteancă după mamă, de la Corbeanca şi moldoveancă de la malul Prutului, după bărbat.“

l Starea civilă: este căsătorită, are un fiu şi două fiice, şase căţei şi 11 pisici. 

l Studiile şi cariera: 

l A absolvit Universitatea din Bucureşti, Universitatea din Bristol, Marea Britanie, şi Institute of Child Eucation and Psychology.

l Este fundraiser, friendraiser, grădinar pasionat, iubitor de flori, perle, pisici şi căţei, dar mai ales de copii. 

l Locuieşte în: Comuna Corbeanca, judeţul Ilfov.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite