42 de ani de Transfăgărăşan. Drumul unic în lume a fost comandat de Ceauşescu de frica unei invazii a URSS

42 de ani de Transfăgărăşan. Drumul unic în lume a fost comandat de Ceauşescu de frica unei invazii a URSS

Construcţia Transfăgărăşanului a durat patru ani FOTO 123RF

Pe 20 septembrie se împlinesc 42 de ani de la inaugurarea Transfăgărăşanului, magistrală cu o lungime de 92 de kilometri, situată la altitudinea maximă de 2.040 de metri. Este considerat, în unele topuri, cel mai frumos drum montan din lume. Realizat şi cu preţul multor vieţi, a fost inaugurat în 1974 de Nicolae Ceauşescu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Odată cu darea în folosinţă din 20 septembrie 1974, s-au mai inaugurat şi două monumente ridicate în cinstea militarilor care au contribuit la construirea şoselei. La cota 1.200, pe versantul nordic se află „Poarta Geniştilor”, iar la cota 1.600 se găseşte „Poarta Întâlnirii”. A mai durat patru ani până când drumul a fost asfaltat în întregime, pentru ca în 1980 şoseaua să fie adusă la stadiul pe care îl cunoaştem astăzi.

Catalogată o ambiţie costisitoare a fostului lider comunist, binevenită într-un context ulterior în care mai mult se dărâmă decât se construieşte, realizarea Transfăgărăşanului a avut la bază calcule militare.

Nicolae Ceauşescu trăia cu teama că România ar fi următoarea ţintă a URSS, după invazia sovieticilor în Cehoslovacia (în 1968) şi ţinea să fie pregătit strategic pentru înaintarea rapidă a trupelor militare româneşti prin nord, fiindcă până la realizarea Transfăgărăşanului, traversarea Făgăraşilor prin acea zonă nu se putea face nici măcar călare.

Jeremy Clarkson despre Transfăgărăşan: ”Cel mai spectaculos drum din lume”

Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii Top Gear, afirma, în 2009, după parcurgerea Transfăgărăşanului, că s-a plimbat pe “cel mai spectaculos drum din lume”. În emisiunea pe care echipa "Top Gear" - Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May - a realizat-o în România, aceştia au spus despre Transfăgăraşan că este cel mai uimitor drum pe care l-au văzut vreodată.

"Construit în anii '70, acesta este Transfăgărăşanul. 6.000 de tone de dinamita au fost folosite pentru realizarea acestuia şi 40 de vieţi au fost pierdute. Dar de deasupra arată ca şi cum fiecare curbă a fiecărei mari piste de curse din lume a fost înnodata pentru a crea o mare fundă a perfecţiunii automobilistice", spunea acum şapte ani Jeremy Clarkson aflat la volanul unui Aston Martin. "Acesta este cel mai bun drum din lume! România îţi multumim că ai acest drum. Putem să rămânem aici pentru totdeauna?" a mai spus Clarkson atunci.

Al doilea drum din România ca înălţime

Şoseaua urcă până la o altitudine de 2.042 m în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România, ca înălţime, după Transalpina, care străbate Munţii Parâng din Carpaţii Meridionali şi ajunge până la 2145 m în pasul Urdele.

Drumul începe din comuna Arefu, în judeţul Argeş, la kilometrul 61 al DN7C şi se termină în comuna Cârţişoara (Sibiu), la intersecţia cu DN1. Pe întregul traseu sunt construite 27 de poduri şi viaducte, dar şi cel mai lung tunel din România (887 m), care străbate Muntele Paltinu, Tunelul Bâlea. Aerisirea tunelului se face natural datorită curenţilor de aer extrem de puternici. Banda de circulaţie prin tunelul neiluminat are doar 6 metri lăţime şi un trotuar de un metru lungime.

Mii de oameni au lucrat la realizarea Transfăgăraşanului 

În perioada anilor 1970-1974, cât a durat construcţia Transfăgărăşanului, s-au dislocat circa 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale şi 290 000 de metri cubi de zidărie, iar pentru construcţia tunelului Capra-Bâlea au fost excavaţi peste 41 000 metri cubi de rocă. S-au folosit 6520 tone de dinamită, din care 20 de tone numai la tunelul Capra – Bâlea. De asemenea, au fost folosite la realizarea Transfăgărăşanului 3573 tone de ciment, 89 tone de oţel beton, 24 000 de ancore, 129 tone de plase sudate, 14 200 metri pătraţi de cofraje, 1750 metri liniari de tuburi de beton, 4100 de metri liniari de ţeavă, 50 tone de confecţii metalice, 6900 metri cubi de nisip, 6000 metri cubi de pietriş, 3000 tone de cribluri şi 740 de lămpi de iluminat. Drumul construit ajunge în apropierea tunelului de lîngă Lacul Bâlea, la altitudinea de 2042 m şi trece peste 830 podeţe, 27 viaducte.

Unul din tronsoanele cele mai dificile ale Transfăgărăşanului este cuprins între Lacul Bâlea şi Bâlea Cascadă pe o lungime de 13 km. Drumul s-a realizat cu eforturi materiale considerabile şi cu preţul multor vieţi de soldaţi şi muncitori care au contribuit la construcţia lui.

În prezent, nu există documente care să ateste numărul pierderilor de vieţi omeneşti din timpul lucrărilor la acest drum, supravieţuitorii vorbind despre sute de oameni. Se spune că la construirea tunelului, minerii care se ocupau de montarea explozibilului se ţineau unii de alţii, câte 20-30, ca să nu fie luaţi de vijelie şi aruncaţi în prăpastie.

Transfăgărășan - Tonsonul 5 - un utilaj militar adaptat conditiilor de lucru     FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan

Imagini din aceeasi galerie
  • 
Transfăgărășan - Tonsonul 5 - un utilaj militar adaptat conditiilor de lucru     FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan
  • 
Transfăgărășan - Tronsonul 5 - săparea rigolelor        FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan
  • 
Transfăgărașan - operațiune de taluzare Tronsonul 5      FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan
  • Transfăgărășan - utilaj modificat pentru a putea lucra la altitudini mai mari de 2000 m 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - Tronsonul 5 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - echipă de militari zidari la
  •  Transfăgărășan - degajarea drumului 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - utilajele erau forțate să lucreze și pe pante care aveau o înclinatie de 60 grade 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - pregatirea furnalului in Tronsonul 3  
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Lacul de acumulare Vidraru - făcea mai rapid accesul la echipele de militari         FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - pregătirea exploziilor pentru derocări     FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - ringuire și taluzare în tronsonul 6 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  • 
Transfăgărășan - Clădirea comandamentului unitatii militare    FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan
  •  Transfăgărășan - militarii își construiau singuri barăcile în care dormeau 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - echipa de cilindrare tronsonul 6 
  FOTO arhiva lct.col.Tăușan Ioan 
  •  Transfăgărășan - Tronsonul 2 -
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: