Premierul Orban, despre scandalul „drumul cumătrului“ din Neamţ: „O furăciune de 80 de milioane de euro“

Premierul Orban, despre scandalul „drumul cumătrului“ din Neamţ: „O furăciune de 80 de milioane de euro“

Lucrările la DN 15 au început în mai 2029 şi trebuiau terminate în şase luni. FOTO Adevarul.ro

La rândul lui, cel vizat de criticile premierului, şeful CJ Neamţ, a susţinut că una din cauzele întârzierii finalizăriii lucrărilor la DN15, care face legătura cu Ardealul, se datorează guvernării liberale, care a sistat finanţarea.

Ştiri pe aceeaşi temă

Reabilitarea DN 15, pe sectorul Bicaz - Poiana Teiului, o arteră extrem de circulată din Neamţ, care trebuia demult terminată, a constituit unul dintre subiectele predilecte de scandal între politicieni sau oficiali de rang mai mic ori mai mare, cu tot felul de acuze. 
 
Asta şi pentru că s-au avansat termene de finalizare, niciunul respectat, lucrările au fost sistate şi reluate, dar s-a insistat pe faptul că un contract de 80 de milioane de euro a fost dat prin încredinţare directă şi nu prin licitaţie publică firmei cumătrului preşedintelui CJ Neamţ, Ionel Arsene. 
 
De la această situaţie, luările de poziţie pe această temă au fost numeroase, dinspre PNL ele fiind formulate de prefectul George Lazăr, miniştri sau parlamentari, de partea cealaltă, cel mai virulent fiind Ionel Arsene, şeful PSD Neamţ. 
 
Ultimul care a „atacat“ subiectul a fost premierul Ludovic Orban, pe 20 septembrie, când a efectuat o vizită în Neamţ, ajungând în localităţile afectate de tergiversarea lucrărilor. 
 
În comuna Hangu, şeful guvernului a fost aşteptat cu ostilitate la început, spunându-se că cei care l-au
apostrofat şi huiduit erau „duşmanii“ de la PSD, oficialul încercând să explice starea catastrofală a drumului. 
 
„Faptul ca drumul este în halul în care e, se datorează faptului că nu s-a semnat un contract normal,
ci a fost o furăciune pe faţă. 80 de milioane de euro prin incredinţare directă, pentru patruzeci şi ceva de kilometri, fără expertiză, fără proiect şi doar cu abordarea a 73 de puncte considerate critice, în
condiţiile în care dumul are mult mai multe puncte critice. Au azvârlit banii în această lucrare care nu este gata nici astăzi“, a declarat premierul.
 

Arsene vorbeşte de incompetenţa liberalilor

Orban a mai spus că lucrarea va fi finalizată, dar când nu ştie. De altfel, recent, o parte a locuitorilor de pe Valea Muntelui sau Valea Bistriţei au organizat un marş de protest, exasperaţi că-şi nenorocesc maşinile, că turismul în arealul cu un mare potenţial a fost dat total peste cap în această vară - sunt pensiuni şi locuri de agrement pe malul lacului de acumulare, plus că drumul duce şi spre staţiunea Durău, la poalele Ceahlăului şi spre Ardeal. 
 
Diverselor atacuri de la adversarii politici, Ionel Arsene, preşedintele PSD Neamţ, le-a replicat la fel de
contondent: „PNL nu reuşeşte, de luni de zile, de când a preluat puterea, să finalizeze lucrările la drumul naţional DN 15, deşi au fost executate în procent de 85% în timpul guvernării PSD. Ruşine, PNL! Sunteţi o calamitate pentru nemţeni!“. 
 
Între timp, şoselei i s-a spus „Drumul cumătrului“, după ce, în martie 2019, după ploi consistente ce
au afectat carosabilul, unul care nu era într-o stare bună de ani şi ani, s-a decis reabilitatrea. Aceasta avea la bază o decizie a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ, care explica „situaţia de urgenţă“, aşa că lucrările au fost date prin încredinţare directă, nu prin licitaţie publică. 
 
N-a fost o surpriză ca reabilitarea DN 15, să fie executată de o asociere de firme, Aqua Parc Roznov - 85% din lucrare, Mavgo Holding - 5% şi Danlin XXL - 10%. Societatea Aqua Parc este a lui Gheorghe Vlasie, cumătrul lui Ionel Arsene. 
 
În toată această tevatură pe seama DN 15 a intrat şi DNA, care a demarat o anchetă, fiind în lucru un dosar in rem, pentru fapte, nu persoane, încercând să se stabilească dacă s-au comis, sau nu,
ilegalităţi. 
 

„Vor trebui să dea socoteală celor 25.000 de nemţeni afectaţi“

În ceea ce priveşte proiectul de 80 de milioane de euro, s-a lucrat sau se mai lucrează la peste 70 de puncte zise de calamitate din diferite zone, porţiuni de câţiva kilometri, au fost folosite utilaje de mare tonaj, aşa că restul drumului, 37 de kilometri, de după barajul de la Bicaz până la Poiana Largului, s-a deteriorat şi mai tare. 
Starea drumului naţional este sub orice critică, stârnind proteste. FOTO Petitiionline.ro
 
Lucrările au demarat în mai 2019, trebuiau finalizate în octombrie, după care în mai 2020, apoi în această lună, dar nimeni nu poate avansa când vor fi gata efectiv. Pe 8 septembrie, a fost şi o acţiune de protest, câteva zeci de autoturisme pornind de la Poiana Teiului, prin Hangu, Bicaz şi de aici la Piatra Neamţ, cu avariile pornite şi cu clacsoanele în funcţiune, dorind să atragă atenţia asupra calvarului pe care-l îndură mii şi mii de trăitori ai locului. 
 
„Ne-am săturat să ne rupem maşinile, să ne evite turiştii şi să fim marginalizaţi economic din cauza
incompetenţei statului român, care este incapabil, de 30 de ani, să asfalteze acest drum în totalitate. Suntem români plătitori de taxe şi impozite. Ar trebui să contăm şi noi! Vrem urgent asfaltarea totală a
acestui drum! Altfel, vor trebui să dea socoteală celor peste 25.000 de nemţeni afecţati de această situaţie“, declara Ionel Albu, unul dintre organizatorii protestului. 
 
Ce se ştie până acum este faptul că asfaltarea în totalitate a drumului se face după ce se termină proiectul amintit, fondurile sunt aprobate, iar lucrarea va fi executată în regie proprie de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Nationale, prin Regionala Drumuri şi Poduri Iaşi.

Vă mai recomandăm să citiţi:
 
   

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările