Condiţiile obscure în care un contract de 80 de milioane de euro a fost dat unei firme doar după o „inspecţie vizuală“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucrările pe DN 15 sunt executate în proporţie de 89%. FOTO: D.S.
Lucrările pe DN 15 sunt executate în proporţie de 89%. FOTO: D.S.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă la Piatra Neamţ, că modul de atribuire a unei lucrări de reabilitare a unei porţiuni din DN 15, în valoare de 80 de milioane de euro, are multe aspecte obscure.

Contractul de 80 de milioane de euro vizează reabilitarea DN 15, pe o distanţă de circa 50 de kilometri, şi anume sectorul Bicaz - Poiana Largului, drum care face legătura între Moldova şi Ardeal. Lucrările sunt executate de o asociere de firme, Aqua Parc Roznov - 85% din lucrare, Mavgo Holding - 5% şi Danlin XXL - 10%. Prima dintre ele, Aqua Parc, este patronată de Gheorghe Vlasie, cumătrul lui Ionel Arsene, preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ. 

Deşi a afirmat că sunt alte instituţii ale statului care pot face lumină în acest caz, ministrul a făcut declaraţii şi a pus întrebări pe tema contractului mai sus menţionat, ridicând semne de întrebare asupra deplinei legalităţi a acestuia. „Eu nu am mai auzit de un contract de reparaţii drumuri prin încredinţare directă de 80 milioane euro, care s-a făcut în baza unei inspecţii vizuale“, a afirmat ministrul. 

O altă problemă ridicată de ministru a fost legată de firma constructoare: „Cum aţi acceptat să realizaţi acest obiectiv în «sens invers», fără expertiză şi proiect tehnic?“, a spus Bode referindu-se la faptul că lucrările au început înainte să fie făcută expertiza tehnică, iar proiectul tehnic să fie avizat la beneficiar. 

Ministrul a mai punctat şi faptul că garanţia de bună execuţie, care trebuia depusă înainte de începerea reabilitării drumului, a fost virată după ce s-au încasat bani de la beneficiar. 

Oficialul a mai afirmat că alte instituţii ale statului vor face lumină asupra acestor aspecte, ministerul fiind interesat acum de aspectele tehnice ale lucrării, că vor fi urmărite la acest contract respectarea tuturor fazelor de implementare şi ca el să fie dus la bun sfârşit. 

Drumul este unul intens circulat, mai ales în perioada verii, el şerpuind pe malul Lacului de acumulare de la Bicaz şi fiind flancat de păduri pe cealaltă parte.

Termenul de finalizare este mai 2020

În acest moment, stadiul execuţiei reabilitării este în proporţie de 89% şi sunt făcute plăţi pentru 56% din facturile depuse. După avizarea proiectului tehnic, constructorul s-a angajat să finalizeze lucrările în termenul stabilit în contract, mai 2020. 

Lucian Bode a mai precizat, răspunzând unei întrebări, că nu cunoaşte dacă în ceea ce priveşte decontarea lucrărilor sunt aspecte de nelegalitate: „Nu pot spune eu, ca ministru al Transporturilor, dacă au fost făcute legal sau ilegal plăţile“. 

Bode a mai menţionat că reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, beneficiarul investiţiei, trebuie să justifice cum s-au făcut plăţile. Referitor la plata garanţiei pentru lucrare, care trebuia făcută înainte de începerea execuţiei, ea a apărut în contul beneficiarilor undeva în luna octombrie 2019, după ce deja se muncea la tronsonul de drum. 

„Adică primeşti banii de la beneficiar şi din banii aştia îţi plăteşti garanţia de bună execuţie. Ce misiune avem noi? Să deblocăm aceste chestiuni şi să finalizăm acest obiectiv“, a mai spus ministrul. 

În ce priveşte lucrările la DN 15, lucrurile au stat astfel: în martie 2019, după ploi consistente ce au afectat şoseaua, care oricum nu era într-o stare bună, în unele porţiuni circulaţia fiind cumplită din cauza gropilor şi denivelărilor, s-a decis reabilitatrea şoselei. 

Şi s-a realizat ceea ce oficialul a numit „inspecţie vizuală“ şi, prevalându-se de o „situaţie de urgenţă“, contractul a fost dat prin încredinţare directă. Astfel, au început lucrările, dar a fost scos în evidenţă faptul că nu ar fi fost respectate o serie de cerinţe, cum ar fi expertiza tehnică, avizarea proiectului tehnic şi că firma a început să încaseze din bani, plătind ulterior garanţia de bună execuţie. 

Acum, decontarea banilor pentru lucrările efectuate a fost sistată, s-a cerut intrarea în normalitate prin

avizarea proiectului tehnic, urmând ca după aceasă etapă să se facă alte plăţi. 

Rămâne de văzut dacă termenul limită de finalizare a reabilitării drumului, mai 2020, va fi respectat.  

Piatra Neamţ



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite