Top 10 trucuri de marketing care vă golesc buzunarele. Cum să le evitaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

S-a întâmplat să intraţi în magazin ca să cumpăraţi o pâine şi să ieşiţi cu coşul plin? Companiile se folosesc de o serie de şiretlicuri menite să  „viruseze” creierele consumatorilor şi să le schimbe comportamentul ca să le scoată banii din buzunare.

„Dacă tehnica Black Friday practicată în România nu are prea multe de-a face cu psihologia, nu putem totuşi să nu observăm cum produsele încep să se scumpească cu aproximativ o lună înainte de Black Friday doar pentru a li se aplica o reducere semnificativă în ziua cea mare. Astfel ajungi să cumperi la "reducere" o carte care acum costă 54 de lei, iar în urmă cu două luni costa 50 de lei”, explică şi psihologul orădean Răzvan Coloja.

 10. Hai la joc

Cazinourile acordă o atenţie deosebită amenajării sălilor de jocuri. Unghiurile drepte tind să-i facă pe oameni mai atenţi şi responsabili, motiv pentru care aparatele şi mesele de joc sunt amestecate şi aglomerate. E imposibil să mergi dintr-un colţ în altul în linie dreaptă, jucătorii se pierd repede şi sunt dezorientaţi, găsind noi şi noi „oportunităţi” de a câştiga bani.

Imagine indisponibilă

Absenţa ceasurilor, iluminatul slab şi ferestrele acoperite îi relaxează, iar faptul că banii sunt convertiţi în jetoane şi credite, îi face să piardă socoteala. Băuturile se servesc la mesele de joc, împreună cu mici gustări gratuite, iar cei care joacă la maşinile automate au scaune să stea cât mai comod şi primesc la intervale neregulate mici premii, ca să continue, în speranţa că vor câştiga marele premiu. Până şi sunetele aparatelor sunt făcute să „amăgească”:  în cazul câştigurilor sunt lungi, imitând sunetul monedelor în cădere, în timp ce pentru pierderi aparatul scoate un simplu click.

9. Sport, dar cu măsură

Greu de crezut, însă şi sălile de sport au "trucuri" prin care să-şi ţină abonaţii aproape, potrivit listverse.com. Având costuri mai mari de funcţionare, echipamentele se uzează repede, interesul proprietarilor e să stai cât mai puţin şi să nu ajungi niciodată la forma dorită, ca să plăteşti pe o perioadă cât mai lungă abonamentul. 

Planet Fitness, de pildă, unul din marile lanţuri de săli de sport, are stratageme ca să te împiedice să lucrezi suficient de mult: greutăţile libere sunt aşezate în colţuri cu zone de relaxare, iar pentru cei harnici s-au montat alarme care îi atenţionează când lucrează  „prea tare” (aşa-numitul „Alunk Lunk”). 

8. Meniuri cu tâlc 

cel mai luxos restaurant msdonalds

V-aţi simţit vreodată copleşit după ce aţi citit meniul unui restaurant? Felicitări, sunteţi o victimă a trucurilor de marketing. Expresii pompoase, denumiri ciudate, în limbi străine sau cu trimitere la mâncărurile bunicii sunt doar câteva dintre metodele în care patronii restaurantelor se joacă cu mintea clienţilor.

Şi dacă aceste trucuri nu sunt suficiente, veţi avea fonturi minuscule şi neconvenţionale şi preţuri în fracţiuni. O ciorbă va fi 9,99 lei şi nu 10, iar o friptură 19,99 lei, în loc de 20 şi va părea chiar ieftin căci lângă el va apărea o specialitate de vreo 49,99 lei. Un alt truc, desigur.  

7. Site-uri de socializare

Site-urile de socializare creează şi ele dependenţă, şi asta pentru că au fost concepute în mod intenţionat să fie aşa. Facebook angajează mii de specialişti IT şi ingineri pentru a dezvolta butoane, cum a fost cel de „like” sau posibilitatea de a coborî în pagină doar cu un simplu scroll, pentru a vedea următoarele postări, conţinutul fiind încărcat automat pe măsură ce te apropii de partea de jos.

Te-au păcălit, te-ai prins deja, căci totul e ca să te ţină aproape, căci încasează sume generoase de la agenţiile de publicitate pentru ca tu să le vezi anunţurile.

6. Supermarketuri

De departe cele mai tenace tehnici psihologice sunt în supermarketuri, unde eşti acaparat înainte chiar să intri. E vorba de coşurile de cumpărături, făcute să fie mai mari pentru că atunci când aşezi produsele în ele să rămâi cu impresia că nu ai cumpărat destul, că ar mai fi loc şi pentru altceva.

„O modalitate de a ţine piept acestei practici şi a rezista tentaţiei de a umple coşul de cumpărături până la refuz este de a-ţi face o listă de acasă şi a rămâne strict la ea”, spune Coloja.. 

Şi, la fel ca în cazinouri, în supermarketuri eşti izolat de lumea exterioară. Nu ai ceasuri care să te zorească, nici geamuri spre exterior, deci vei plimba căruciorul cu produse ca şi cum ai avea tot timpul din lume.

Imagine indisponibilă

 Poziţionarea produselor este cu schepsis. Alimentele mai scumpe sunt la nivelul ochilor, cele mai ieftine pe raftul de jos, produsele uzuale precum laptele şi pâinea sunt de obicei poziţionate cât mai aproape de ieşire din aceleaşi motive: ca să fii nevoit să treci pe lângă alte produse înainte să ajungi la ceea ce majoritatea oamenilor cumpără zilnic.

Produsele aflate la reducere se află şi ele în preajma casei de marcat ca să tenteze cumpărătorul care aşteaptă să plătească, în timp ce legumele şi fructele sunt chiar la intrare, iar cafeaua şi mâncarea pentru bebeluşi undeva la mijlocul magazinului.

„Psihologic vorbind, dacă intrarea în supermarket te face să dai faţă în faţă cu legume şi fructe e ca şi cum ai intra într-o grădină. Verdele te duce cu gândul la "proaspăt”, spune Coloja care recomandă ca atunci când faceţi cumpărături să vă faceţi o listă de acasă cu ceea ce căutaţi şi să evitaţi drumurile în supermarket pe stomacul gol.

5. Magazinele Apple

Un concept total diferit de marketing este folosit în magazinele Apple, proiectate în aşa fel încât să poţi atinge şi testa produsele în momentul în care treci prin uşă. Mărfurile sunt aranjate perfect, în poziţii atrăgătoare, Macbook-urile sunt chiar ridicate puţin astfel încât să puteţi vedea tastatura şi ecranul în acelaşi timp.

Fiecare articol este conectat la internet, pe care îl puteţi utiliza gratuit. Unde mai pui că puteţi folosi gadgeturile atât timp cât doriţi, fără ca angajaţii din magazin să vă deranjeze. Motivul? Apple consideră că oamenii tind să cumpere articole atunci când le pot încerca, prezentate cât mai simplu, pentru a fi înţelese cu uşurinţă de  consumatorii de rând, iar asta funcţionează foarte bine pentru consumatorii care se simt copleşiţi de informaţii în alte părţi. 

4 Magazine online

Deşi nu ai cum să intri, magazinele virtuale ştiu foarte bine cum să te convingă să cheltui bani. Amazon, de pildă, cea mai mare companie americană de comerţ online, a brevetat „comanda cu un clic”, care te face să cumperi fără să te gândeşti la preţ. Adică un singur clic şi totul se termină.

Site-ul web şi aplicaţia Amazon folosesc algoritmi puternici care vor recomanda întotdeauna produsele care te-ar putea interesa. Acesta este motivul pentru care vezi întotdeauna secţiunile „Cumpărate frecvent” şi „Clienţii care au cumpărat acest articol au mai cumpărat”.

Aceste două fraze ar putea părea inofensive, dar aduc 35% din câştigurile Amazon. Compania are propriul serviciu de streaming online, Amazon Prime Video, cu o bibliotecă de filme şi programe de televiziune, o sursă importantă de venit, dar şi o posibilitate de a-i fideliza pe clienţi. Iar trucul le-a reuşit, căci o mare parte a abonaţilor îşi fac toate cumpărăturile pe Amazon, ceea ce înseamnă, desigur, mai mulţi bani pentru companie. 

3. Starbucks

Imagine indisponibilă

Cafenelele Starbucks au o mulţime de trucuri în mânecă pentru a te face să cumperi mai mult decât ţi-ai propus. Eşti întâmpinat, chiar din momentul în care intri pe uşă, de parfumul cafelei, cu autocolante şi afişe cu produsele din meniu, toate la nivelul ochilor, ca să le vezi mai bine.

Zona de mese este în faţă, iar cele de comenzi în spate ori în mijloc, totul ca să-ţi inoculeze ideea de a rămâne, chiar dacă iniţial nu ai plănuit s-o faci.  

La fel se întâmplă şi în cazul McDonald, plin cu fotografii ale produselor de top însă de multe ori fără preţuri, ca să te gândeşti la mâncare în loc de bani. Meniurile digitale de la ghişee sunt programate pentru a vă face să cheltuiţi. Adesea, McDonald adaugă animaţii care îţi direcţionează atenţia către articole noi, mai scumpe pe care vrea să le cumperi. Clienţii care preferă mese sănătoase nu sunt scutite de trucurile lanţului fast-food, căci lângă o salată ţi se va oferi, desigur, sosuri, maioneză ori un desert.

2. Jucării şi dulciuri

O nişă aparte a cumpărătorilor o reprezintă copiii. Niciun părinte nu e fericit când copilul începe să strige în magazin că vrea cutare jucărie sau ciocolată. De aceea, magazinele poziţionează în raft jucăriile şi dulciurile la o înălţime corespunzătoare cu nivelul ochilor copiilor.

Mici de statură, micuţii nu vor observa dulciurile dacă acestea sunt puse pe raftul cel mai înalt. Mai mult, jucăriile şi dulciurile sunt, de obicei, poziţionate lângă rândul care se formează la casa de marcat din apropierea ieşirii. Ca atâta vreme cât părintele aşteaptă să-i vină rândul, copilul să aibă timp să analizeze acadele, ursuleţi din pluş, maşinuţe şi alte obiecte care l-ar putea atrage. De cele mai multe ori, din jenă sau pentru a face copilul să se oprească din plâns, părinţii cedează şi mai adaugă în coş câte un pachet de bomboane sau o jucărie din preajma casei de marcat.

1. Dacă e roşu, e Crăciun

Printre alte tehnici psihologice folosite de magazine se mai numără şi codul de culori. Preţurile, explică psihologul, sunt afişate pe fond galben cu litere roşii sau negre deoarece galbenul este culoarea care atrage cel mai uşor atenţia, iar roşul şi negrul contrastează puternic cu ea.

Imagine indisponibilă

Dacă e roşu, e şi Crăciun, cu funde şi globuri, rafturi mereu pline pentru a crea senzaţia de îndestulare şi colinde. Iar muzica în magazinele mari e pe un fond acustic liniştitor, care te face să te acordezi lui şi să încetineşti ritmul cumpărăturilor, iar când în preajmă apare şi imaginea lui Moş Crăciun, eşti pierdut. Moşul, devenit o emblemă a Sărbătorilor de iarnă, cu un portofoliu imens de reclame, oferte promoţionale, e mereu prezent, online şi offline, reuşind să capteze atenţia consumatorilor, să îi fidelizeze şi să le scoată banii din buzunare.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite