Studenții străini ne ghidează elevii în carieră, îi învaţă cum să-şi scrie un CV şi ce să spună la un interviu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Studenți din Polonia, Irlanda și Singapore au venit la Oradea în cadrul proiectului Grow organizat de AIESEC. Menirea voluntarilor este să-i ajute pe elevii din clasele a XI-a și a XII-a să-și descopere vocația. Tineri și entuziaști, ei au venit în România pentru a-i ajuta pe adolescenți să-și descopere aptitudinile dar și pentru a se ajuta pe ei înșiși să evolueze.

 "Timp de șase săptămâni ținem workshop-uri prin care îi învățăm pe adolescenți să-și  managerieze timpul, să scrie un CV, să susțină un interviu. În plus, îi ajutăm să-și descopere calitățile și să afle ce meserie li s-ar potrivi", spune Ionuț Dejeu, reprezentant al AIESEC Oradea.Peste 100 de elevi au răspuns „prezent" la chemarea AIESEC și au ales să-și petreacă șase săptămâni din vacanță lucrând alături de studenți.
"Este a doua oară când particip la un proiect Grow. Pentru mine este o opțiune de a-mi petrece vacanța făcând ceva util și plăcut", spune Maria Leucea, elevă în clasa a XII-a la Liceul Aurel Lazăr. "Prima dată am învățat cum să-mi gestionez timpul. Acum îmi fac un orar al activităților înainte de orice examen important. Apoi am descoperit oameni și culturi noi, altfel decât prin ceea ce învățăm la școală. În plus, am avut șansa de crea legătura cu tineri din străinătate", spune eleva. "În astfel de workshopuri capeți încredere în tine și te pregătești pentru viață. Eu spre exemplu aș vrea să fac regie și faptul că pot interacționa cu tipologii noi mă ajută enorm", crede Maria.

Vor să plece din țară

Unul dintre principalele motive pentru care adolescenții aleg astfel de workshopuri este oportunitatea de a afla mai multe despre sistemul educațional și viața din străinătate. " Aceste workshopuri ne ajută în primul rând să ne perfecționăm limba engleză, apoi să ne cunoaștem mai bine și să ne stabilim legături cu tineri de peste hotare", spune  Patricia Capriș, elevă a Colegiului Național Mihai Eminescu. "Trebuie să ne dezvoltăm personalitatea și aptitudinile, în special pe cele de limbă străină, dacă vrem să avem o carieră solidă", crede și Alexandra Todel, colega Patriciei. "Este evident că în România sunt din ce mai mulți tineri care nu se pot împlini. Termini o facultate și apoi ești nevoit să muncești într-un domeniu oarecare pentru a-ți câștiga traiul, în loc să poți practica meseria pe care o îndrăgești", subliniază Alexandra. "Visul meu este să am propriul cabinet de psihologie. Pentru asta, voi pleca din țară. Vreau să urmez o universitate în SUA și să mă stabilesc acolo", susține Alexandra Todel. "Tinerii care-și doresc independență pleacă din România. Eu aș rămâne aici doar din considerente financiare, dacă nu aș reuși să intru la o facultate cu bursă. Dar și așa aș încerca să trec granița măcar pentru master", consideră și Patricia. Elevii mai spun că pentru a-și îndeplini planurile trebuie să facă mai mult decât orele de curs din programa școlară.

Lecții interactive

Pe lângă îmbunătățirea abilităților de comunicare și descoperirea unor culturi noi, liceeni au șansa de a descoperi o parte din secretele sistemului educațional din străinătate. În plus, ei dezbat probleme actuale, de la criză la discriminare sau integrare europenă. " Este a doua oară când vin în România pentru a ține un training și am acceptat să mă întorc pentru că am realizat că adolescenții de aici au nevoie de astfel de cursuri", spune Julita Wiecek, din Polonia. "Sunt foarte deschiși și entuziaști și abia așteaptă să-și spună punctul de vedere. Acest trainig va fi mai dificil pentru că trebuie totodată să-i ajutăm să-și descopere drumul.  Mai întâi trebuie să-i facem conștienți de ceea ce pot și apoi să le spunem unde-și pot folosi cel mai bine talentul"spune Julita. Ficare dintre cei patru studenți prezenți a venit convins că experiența sa poate fi de folos adolescenților de aici. " La noi, în Irlanda astfel de cursuri fac parte din sistemul de învățământ. Eu cred că îmi va fi ușor să interacționez cu elevii pentru că studiez psihologia dramei și vreau să-mi dezvolt o carieră ca și psihoterapeut", spune John Kelly.
"Și în Singapore există astfel de lecții interactive în programa din fiecare școală. Deși sunt studentă am avut déjà ocazia să predau limba engleză pentru elevi, la mine în țară. Proiectul Grow mă provoacă la o altfel de predare, dar știu că învățându-I pe alții, mă învăț și pe mine în același timp și ne dezvoltăm împreună", spune Megan Ong Aishan.
"Când am venit în România am făcut și noi un trainig de trei zile în care am aflat mai multe despre tinerii de aici, despre abordări, despre țară, pentru a ști cum să colaborăm cu elevii. Experiența în predare mi-am format-o acasă, în Polonia, unde predau sociologie", a explicat și Maciej Ciosek.

Atrași de misterul României

Proiectul Grow înseamnă atât pentru elevi cât și pentru studenți o șansă de a învăța ceva nou, împreună. Dacă orădenii s-au încris curioși de cum este viața de dincolo de granițe, studenții au fost atrași de misterul României. "Pentru asiatici România este o o țară nedescoperită. Am auzit de legenda lui Dracula și de misterele Transilvaniei, dar nu știam nimic despre oameni, despre orașe", spune Megan Ong Aishan. "Am rămas impresionat de arhitectura din Transilvania, de oameni ,care sunt foarte entuziaști, și de mămăligă", declară John Kelly. "Am avut de ales între România, China și India și am decis să descopăr viața din Europa de Est", explică John.
"Înainte de a veni aici auzisem doar de legende cu vampiri și de faptul că sunt mulți oameni bruneți, cu ten închis. Am rămas mirat să văd că nu este așa. Și la fel ca ceilalți am fost impresionat de clădirile vechi și oamenii săritori", spune și Maciej Ciosek. Tinerii spun că abia așteaptă să descopere secretele culinare românești și să viziteze orașele noastre.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite