Profesor la 16 ani, în centrele de plasament: „Este minunat să văd licăririle din privirile lor, să ştiu că am aprins o rază de lumină în viaţa lor”

Profesor la 16 ani, în centrele de plasament: „Este minunat să văd licăririle din privirile lor, să ştiu că am aprins o
rază de lumină în viaţa lor”

Ioana, profesor la 16 ani

Elevă în clasa a zecea la cel mai bun colegiu din Oradea, Ioana Dziţac (16 ani), a ales să-şi petreacă timpul liber într-un mod mai inedit. Predă limba engleză copiilor din centrele de plasament ce aparţin Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor.

Ştiri pe aceeaşi temă

În Extemporalul despre ea însăşi, Ioana Dziţac, elevă în clasa a zecea la Colegiul Naţional “Emanuil Gojdu” din Oradea, a scris: “Mi-am dorit mereu să fiu făuritoarea unei lumi ideale, în care să fie mult verde, copaci şi flori, păsări şi animale, cer albastru şi ploi liniştite după care să răsară curcubeul, o lume ideală în care toţi oamenii să se nască cu speranţă, în care iubirea între oameni să existe cu adevărat. Am încercat să construiesc în interiorul meu o astfel de lume şi, am reuşit, iar acum, prin intermediul voluntariatului, alături de toţi cei implicaţi în activităţi de voluntariat, încercăm, acţionând, să contribuim la făurirea unei lumi mai bune, mai frumoase, mai sincere, a unei lumi ideale”.

Tânăra din Oradea susţine că  este onorată să trăiescă şi să potă acumula cunoştinţe, să poată asculta, acţiona, iubi, privi cerul albastru, soarele alunecând după linia orizontului sau stelele licărind şi se simte fericită, împlinită să ştie că poate transmite, cu puterea tinereţii şi a minţii sale, dintre cunoştinţele acumulate până acum, celor din jurul ei.

"Mi-am dorit mereu să fiu făuritoarea unei lumi ideale, în care să fie mult verde, copaci şi flori, păsări şi animale, cer albastru şi ploi liniştite după care să răsară curcubeul"

Teacher pentru copiii speciali

A ajuns să fie teacherul elevilor din centre după ce şi-a exprimat dorinţa către Asociaţia Shakespeare School pentru Educaţie de a extinde proiectul lor, ’’Engleză pentru viaţă’’ în Bihor. Asociaţia a răspuns prompt şi cu mare deschidere provocării ei.

“Mi s-a propus să coordonez acest proiect la nivelul judeţului, dar, pentru că sunt minoră, s-a dorit să existe şi un adult, de preferinţă profesor de engleză, care să mă ajute la coordonarea proiectului, mai ales pentru partea birocratică şi de selecţie a voluntarilor. Am reuşit să o abordez pe doamna şef lucrări doctor Andrada Marinău de la Universitatea din Oradea, cu care începusem o colaborare frumoasă şi fructuoasă, dânsa a acceptat cu mare drag şi astfel am reuşit să înfiinţăm împreună centrul judeţean de voluntariat al proiectului, iar, prin intermediul voluntarilor selectaţi cu mare atenţie, am început să încercăm să schimbăm viitorul copiilor din centrele sociale, prin predarea de ore nonformale de limba engleză, orele punând accentul pe dezvoltarea inteligenţei emoţionale, prin stimularea încrederii în forţele proprii, a capacităţii de concentrare şi a abilităţilor sociale, de relaţionare şi comunicare”, povesteşte Ioana. Proiectul a fost primit cu interes, mai ales că prin intermediul obiectivelor acestuia, beneficiarii direcţi, copiii din centrele sociale, nu au decât de câştigat.

"Jocul poate fi o treaptă preţioasă în scara cunoaşterii, în special în copilărie"

Jocul, o treaptă preţioasă în scara cunoaşterii

Chiar dacă acum este profesorul elevilor din centre, Ioana recunoaşte că nu şi-ar dori să practice această meserie. “Sincer, nu-mi doresc să devin profesoară, dar recunosc că am un har pedagocic, metodic destul de bine conturat, probabil moştenit de la părinţii mei, cadre didactice universitare şi dezvoltat prin prisma participărilor mele la diverse simpozioane şi şcoli de vară pe teme educaţionale. Iar, faptul că am considerat că jocul poate fi o treaptă preţioasă în scara cunoaşterii, în special în copilărie, cred că a constituit un plus, un atu în cadrul activităţilor ce le-am desfăşurat până la acest moment”, ne-a mărturisit Ioana.

Activităţi educaţionale de informare şi predare desfăşoară încă din anii de debut în gimnaziu, din momentul în care a început să conceapă diverse jocuri cu informaţii referitoare la matematică, ecologie, astronomie, pentru cărţile sale sau pentru diverse prezentări în cadrul unor simpozioane. Astfel testa şi făcea statistici despre performanţele jocurilor respective în cadrul unor activităţi la clasele mai mici, colaborarea cu copiii fiind extrem de eficientă şi binevenită.

Deşi are doar 16 ani, portofoliul professional al Ioanei este unul impresionat. Doar în 2014, Ioana a predat limba engleză prin joc în centrele sociale pe parcursul a două module, modulul de primăvară şi toamnă 2014, a coordonat cursurile ‘’Dezvoltarea personală prin comunicare”/ ‘’Educaţie juridică’’ - 9-10 aprilie 2014, iniţierea şi desfăşurarea activităţilor: „Micuţul netăţean”, organizată cu ocazia Zilei Internaţionale a Siguranţei pe Internet - 11.02.2014, „Math in English, Math for Future”- 7 aprilie 2014, „Împreună pe eco-treptele unei vieţi mai frumoase!”- 8 aprilie 2014, „Povestea unei călătorii printre stele şi galaxii”, activitate desfăşurată în Luna Mondială a Astronomiei şi cu ocazia Zilei Internaţionale a Astronomiei (10.05.2014) – 30.04.2014, etc.

“Am avut bucuria să predau în 2014 unor copii dintr-o şcoală internaţională de elită, precum şi unor copii din centre sociale aparţinând DGASPC Bihor. Pentru mine toţi aceşti copii sunt deosebiţi, am întâlnit în ambele părţi copii cu grade de inteligenţă extraordinară, dornici să înveţe lucruri noi, dornici de comunicare, socializare, copii cu zâmbete pe buze, încrezători în ziua de mâine. Am avut bucuria să-i vedem interpretând momente deosebite de spectacol – cântece, dansuri, piese de teatru, etc – în cadrul spectacolului caritabil de Crăciun - Colinde din suflet, pentru suflet, cu suflet. Trăiesc clipe extraordinare alături de aceşti copii. Este atât de minunat să văd licăririle din privirile lor, să citesc fericirea pe chipul lor, să ştiu că am aprins o rază de lumină în viaţa lor, că pot împărtăşi din cunoştinţele mele, primind ceva nepreţuit în schimb: stări şi trăiri înălţătoare - îmbrăţişări calde, zâmbete pe buze, nostalgia despărţirii cu promisiunea şi bucuria revederii”, mărturiseşte Ioana.

"Voluntariatul reprezintă o mică parte din contribuţia fiecărui voluntar la crearea unei lumi mai bune, mai sincere, mai frumoase"

Voluntariat la orice vârstă

A întâlnit copii extrem de inteligenţi, care pot urma astfel de şcoli, doar că trebuie încurajaţi permanent, trebuie să li se dea exemple de colegi de-ai lor mai mari care au reuşit, şi este de părere că trebuie dezvoltată partea de consiliere psihologică, care să le dezvolte încrederea de sine.

Ioana face voluntariat din clasa a V-a, primele mari proiecte la care a lucrat fiind în domeniul ecologic. Cum este o iubitoare de natură şi mult verde, a considerat că poate să-şi aducă eficient aportul în acest domeniu; apoi, a urmat un sumum de alte proiecte de voluntariat în diverse alte domenii. Consideră că voluntariatul se poate face la orice vârstă.

“Pentru mine, voluntariatul reprezintă o mică parte din contribuţia fiecărui voluntar la crearea unei lumi mai bune, mai sincere, mai frumoase. Se spune că puterea schimbării stă în mâinile noastre, iar pentru a produce o schimbare trebuie să acţionăm! Asta încerc să fac şi eu”,afirmă Ioana.

Dorinţa de schimbare o  face să creadă în voluntariat. Susţine că voluntariatul te transformă într-o persoană conştientă de mai multe aspecte reale ale lumii ce ne înconjoară. De asemenea, consideră că implicarea în activităţi de voluntariat dezvoltă o serie de abilităţi şi competenţe sociale, cum ar fi de exemplu solidaritatea, toleranţa, încrederea, spiritul civic şi responsabilitatea socială.

Cel mai popular voluntar din România

Primul modul la centre a fost demarat cu 32 de voluntari elevi şi studenţi, al doilea modul l-a continuat cu 56, nefiind nevoie de apel la voluntariat.

“Tinerii mă caută personal, îşi doresc să facă parte din acest proiect, îşi doresc să ajute. Voluntarii noştri au o educaţie aleasă şi mai mult, sunt sensibili, tineri cu un suflet deosebit, pe care acest proiect i-a determinat să aprecieze parcă mai mult ceea ce viaţa le-a oferit lor. Ceea ce mă bucură e că majoritatea continuuă să activeze în acest proiect de la un modul la celălalt, ceea ce pot spune că a dat naştere la o frumoasă familie a CJV BH din cadrul proiectului”, spune Ioana.

De curând a câştigat premiul de “Cel mai popular voluntar din România”, un premiu care o onorează, fiind nominalizată pentru Gala Naţională a Voluntarilor, la categoria Voluntarul anului în domeniul educaţiei.

“Ştiam din start că este o categorie extrem de grea şi recunosc că şansele mele erau mai mari la categoriile Voluntarul anului junior (sub 17 ani) sau Voluntarul anului în domeniul Tineret. Dar, mi-am zis că pentru realizările personale în domeniul educaţiei de până acum este o mare realizare pentru mine această nominalizare, iar faptul că am obţinut distincţia de Finalistă în Gala Naţională a Voluntarilor 2014, fiind cea mai tânără dintre finalişti la această categorie, a fost un lucru extraordinar. De asemenea, Asociaţia Shakespeare School pentru Educaţie mi-a acordat Diploma de Supervoluntarul anului 2014, ceea ce m-a cuprins de emoţie”, spune Ioana.

A obţinut Premiul Publicului pentru cel mai votat voluntar al anului 2014, distincţie acordată pentru merite deosebite în cadrul activităţilor de voluntariat. Acest premiu a fost drept o răsplată, o recunoaştere faţă de întreaga sa activitate în domeniul voluntariatului şi va ocupa mereu un loc special în sufletul ei.

Şase cărţi

Ioana este o tânără foarte talentată. Până acum, a scris o colecţie de “Trepte matematice” pentru clasele V-VIII, iar alături de o prietenă de-a ei am editat 2 cărţi de colorat, însoţite de informaţii şi jocuri anexate, în format bilingv (română-engleză) în domeniile siguranţei on-line şi ecologiei, destinate copiilor, inclusiv gimnaziştilor. Aceste şase cărţi le consideră dintre cele mai frumoase şi eficiente realizări personale.

“Am urcat treptele cunoaşterii cu demnitate şi mândrie şi, ajungând la un nivel superior, am realizat în ce consta dificultatea urcuşului; m-am gândit că stă în puterea mea să construiesc trepte care să uşureze urcuşul celor ce mă urmează. Şi aici mă refer la treptele matematice, la eco-treptele, astro-treptele şi treptele siguranţei on-line pe care le-am lăsat în urma mea colegilor. De ce trepte? Deoarece Kafka spunea că „Atâta timp cât nu încetezi să urci, treptele nu se vor termina; sub paşii tăi care urcă, ele se vor înmulţi la nesfârşit”. Niciun urcuş nu este uşor, dar după ce ai urcat câteva trepte, nu ţi se pare că a fost chiar atât de greu. Bucuria de a fi reuşit se amplifică, dacă îi poţi ajuta şi pe cei din urma ta să urce mai uşor, împărtăşindu-le din experienţa ta. În acest mod, acolo sus, pe piscurile înalte ale înţelegerii şi cunoaşterii, nu vei suferi de singurătate, ci te vei bucura că ai cu cine împărtăşi acumulările tale”, spune Ioana

Punte între generaţii

Ea susţine că a încercat să stabilescă o punte între generaţii, ajutându-şi colegii mai mici pentru o cât mai bună informare, pentru o cât mai corectă dezvoltare personală, prin informare, desen şi joc.

Tinerei din clasa a zece îi  place să privescă şi să asculte cum valurile mării cântă, dansează şi lovesc stâncile de pe mal, apoi se întind parcă relaxându-se pe nisipul umezit al ţărmului. Îi place să privescă în jur şi să citescă fericirea pe chipul celor pe care-i vede, iar privirile sau gesturile lor să dezvăluie sentimente de iubire. Adoră să păşesc în viaţă cu licăriri în ochi, cu zâmbete pe faţă şi scopuri măreţe în inimă. Îi place să nu se uite după furtuni, ci să se bucur de lumina Soarelui. Iubeşte excursiile în aer liber, bulevardele, oraşele, cafenelele, muzica, sportul, oamenii, iubeşte şi preţuieşte viaţa, în general. Adoră să caut şi să găsesc fericire în fiecare zi, să mulţumească pentru fiecare nouă dimineaţă, pentru sănătatea ei, a celor dragi, a planetei sufletului meu şi a planetei pe care m-am născut.

În schimb, o întristează despărţirile şi cuvintele de rămas bun, precum şi faptele necugetate, neglijenţele şi răutăţile oamenilor.

Poţi învăţa oriunde, chiar la nivel de excelenţă”

Dacă e să privească spre viitor, Ioana îşi doreşte să urmeze studiile universitare în domeniul Computer Science, Informatics sau IT Business şi o profesie aferentă acestor studii, în funcţie de specializarea la care va intra. Ca un job suplimentar, i-ar plăcea să devină un om al televiziunii, să aibe o emisiune de care să se ocupe personal. Se gândeşte să urmeze o facultatea în străinătate, atât pentru o altfel de experienţă, cât şi pentru că au o altfel de abordare faţă de studenţi.

“Dacă îţi doreşti cu adevărat să înveţi, poţi învăţa oriunde, chiar la nivel de excelenţă.  Am cunoscut profesori universitari români şi chinezi care predau în SUA şi am stat de vorbă cu ei. Am fost deja la două şcoli de vară în SUA. America nu este doar o altă ţară, este o altă lume, lumea spiritului liber, unde eşti apreciat pentru ceea ce faci, este lumea care cred că mi se potriveşte”, spune Ioana.

În privinţa sistemului de învăţământ din România, Ioana este de părere că acesta nu ţine pasul cu dezvoltarea ştiinţei şi tehnologiei.

“Noi învăţăm azi ceea se aplica ieri, nici măcar nu învăţăm ceea ce se aplică azi, dar când vom învăţa ceea ce se va aplica mâine? La şcoală se pune în continuare accentul pe aspectul informativ, pe memorie şi nu pe aspectul formativ, pe formarea deprinderilor de a învăţa în mod independent. Pentru că asta va trebuie să facă generaţia noastră în viitor, să înveţe toată viaţa. Dar nu vom putea sta în şcoală toată viaţa, va trebui să învăţăm singuri. Computerul şi Internetul sunt tehnologii extrem de utile în învăţare, dar încă nu li acordă locul şi rolul potrivit. Sunt încă profesori care ingnoră total valenţele tehnologiilor moderne”, afirmă Ioana

În opinia ei, rezultatele excelente la olimpiadele naţionale şi internaţionale nu se datorează sistemului de învăţământ. E vorba de elevi excelenţi care au întâlnit profesori şi mentori potriviţi. Există mulţi profesori bine pregătiţi în disciplina lor, dar care ca dascăli şi mentori nu excelează.

“Am citit undeva că Alexandru Macedon l-a avut ca dascăl şi mentor pe Aristotel. A rămas cunoscut sub numele de Alexandru Cel Mare, dar nu oricine are norocul ăsta. Dar nu trebuie să te cheme neapărat Aristotel ca să fii un dascăl şi un mentor bun. De exemplu, poate să te cheme Banciu. Ion Banciu a fost profesorul de matematică din liceu a lui  Dan Barbilian (Ion Barbu). Celebrul matematician şi poet a afirmat după mulţi ani : ”A fost maestrul, omul care m-a format, de la care am învăţat esenţialul. Ceilalţi profesori de matematică, inclusiv cei de la Universitate, nu m-au învăţat, m-au informat. Banciu însă, mi-a trecut simţul lui de rigoare, mi-a sădit afectul matematic, emoţia în faţa frumuseţii unei teoreme şi patima cercetării, fără de care nu poţi fi matematician.” Am avut şi eu şansa de a cunoaşte şi colabora cu un dascăl minunat, care a devenit în timp, mentorul meu, este vorba de doamna Dorina Szatmari”, ne-a mărturisit Ioana.

Mai puteti citi:

Povestea impresionantă a soţilor Crainic, din Bihor. Alina şi Radu ne dau o lecţie frumoasă de omenie: sunt părinţi pentru peste o sută de copii abandonaţi în spitale

Dintr-o nebunie s-a născut un proiect de suflet. Într-o lume agitată, nepăsătoare la problemele aproapelui, doi orădeni, Alina şi Radu Crainic, ne demonstreză, prin puterea exemplului, că bunătatea nu are graniţe.

FOTO Şi tu suferi de limbajul „feisbuc”? O arădeancă te învaţă online cum să vorbeşti corect româneşte

Eugenia Crainic, din Arad, a creat de câteva luni în mediul virtual grupul „Limba română pentru afectaţii de limbajul «feisbuc»“. Ea îşi propune să corecteze greşelile de gramatică frecvente printre internauţi.

 

 

citeste totul despre: