O pistă de biciclete lungă de 35 de kilometri va lega Oradea de Berettyoujfalu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pista de biciclişti va lega Calea Borşului de Cartierul Nufărul
Pista de biciclişti va lega Calea Borşului de Cartierul Nufărul

Administraţiile locale din România şi Ungaria au renunţat să mai aştepte finalizarea lucrărilor la autostradă şi vor începe construcţia unei piste pentru biciclişti, lungă de 35 de kilometri. Punctul zero al pistei va fi Podul Ferdinand din Oradea, de unde, în cel mult o oră şi jumătate, bicicliştii pot să ajungă în localitatea Berettyoujfalu.

Mircea Crăciun, vicepreşedinte Asociaţiei Pro Bikers, care numără circa 80 de membri şi care în urmă cu doi ani a strâns aproape 4.000 de semnături din partea orădenilor care îşi doresc piste de biciclete, aşteaptă cu nerăbdare începerea lucrărilor la pista de 35 de km care va lega Oradea de localitatea Berettyoujfalu din Ungaria. „Am fost de multe ori în Ungaria cu bicicleta şi am circulat pe Şoseaua Borşului, riscând să fiu lovit de autoturisme. Am mulţi prieteni care au avut accidente în trafic, fiindcă au fost nevoiţi să circule pe carosabil", a spus Mircea Crăciun. Deşi consideră că 12 km de pistă reprezintă un început bun pentru Oradea, Mircea Crăciun şi-ar dori ca astfel de proiecte să fie realizate şi în alte zone ale judeţului. „Sunt convins că, dacă ar exista mai multe piste, numărul bicicliştilor din oraş ar fi de zece ori mai mare", a mai spus Mircea Crăciun. Tibor Bereczki, un alt orădean care circulă cu bicicleta în oraş şi care practică turismul pe bicicletă, a spus că a traversa Oradea pe două roţi reprezintă „o teroare". „O pistă care să lege Oradea de Ungaria reprezintă o necesitate. Sunt convins că va atrage mulţi cicloturişti din Ungaria, în Munţii Apuseni", a spus Tibor Bereczki.

Iniţiativă comună

Potrivit informaţiilor primite de la Iuliu Delorean, reprezentantul Asociaţiei Zona Metropolitană  Oradea, pista care va trece prin localităţile Oradea, Borş, Artand, Biharkeresztes, Mezopeterd şi Berettyoujfalu va avea o lungime totală de peste 35 de kilometri, din care 13,8 km în Zona Metropolitană Oradea şi peste 21 de km pe teritoriul Ungariei. „Proiectul reprezintă o iniţiativă comună, româno-maghiară, şi va fi finanţat cu bani europeni. Bugetul total este de circa 6.200.000 de euro", a spus Delorean. Iniţiat în 2009, proiectul a fost declarat câştigător în martie 2011. „Suntem în faza de semnare a contractului de finanţare. Lucrările vor începe în luna octombrie, urmând să fie finalizate în cel mult un an", a spus Delorean. Potrivit acestuia, din cele şase milioane de euro, finanţare europeană, aproximativ 100.000 de euro vor fi cheltuiţi pe exproprieri, în Bihor. Iuliu Deloran a spus că pista va reprezenta o premieră în România, în sensul că, în localităţile Sântion şi Borş se va pune un strat special de zgură, aşa cum se practică în alte ţări din Occident. În rest pista va fi asfaltată şi va avea o lăţime de 1,8 m.

Aproape 90.000 de euro din banii orădenilor

Potrivit informaţiilor prezentate joi de către Biro Rozalia, viceprimarul Oradei, ieri a fost stabilit aportul financiar al fiecăruia dintre beneficiarii proiectului, atât în privinţa cheltuielilor eligibile, cât şi în privinţa celor neeligibile. „Municipalitatea orădeană va participa cu aproximativ 27.000 de euro, cheltuieli eligibile, şi circa 60.900 cheltuieli neeligibile", a spus Biro Rozalia. Comuna Borş va avea de plătit aproximativ 11.000 de euro pentru trei kilometri de pistă pentru biciclişti. Prin realizarea acestei investiţii, municipalitatea orădeană speră să scadă cu aproximativ jumătate numărul accidentelor cicloturistice, să crească siguranţa celor care circulă cu bicicleta, să stimuleze crearea de locuri de muncă şi scăderea şomajului în zonă, dar şi să îmbunătăţească starea de sănătate a locuitorilor din zona graniţei româno-maghiare.

Pista de biciclete va fi paralelă cu drumul E60

Murakozi Istvan, primarul oraşului Berettyoujfalu, a spus ieri că fluxul turiştilor români în Ungaria este în creştere şi că necesitatea unei piste pentru biciclişti este simtiţor mai mare, pe zi ce trece. Benko Sandor, primarul localităţii Artand, consideră că pista va aduce schimbări majore în viaţa comunităţilor din România şi Ungaria. „Este important pentru locuitorii noştri să aibă posibilitatea să parcurgă distanţa dintre Artand şi locurile de muncă pe care le au în România", a spus Benko Sandor. „Pista va fi un mijloc de a atrage turişti din România", speră primarul din Artand.

Biharkeresztes, cartier rezidenţial pentru Oradea

Barabas Ferenc, primarul oraşului Biharkeresztes, a spus că legăturile dintre localitatea pe care o reprezintă şi Borş şi Oradea au devenit din ce în ce mai strânse. „Este un proiect la care lucrăm de aproape trei ani, fiindcă avem nevoie de această pistă, în contextul în care Biharkeresztes devine încet şi sigur un cartier rezidenţial al oraşului Oradea", a spus Barabas Ferenc. Acesta a precizat că, din 2006 încoace, aproximativ 600 de bihoreni şi-au cumpărat case sau terenuri în Biharkeresztes. Barabas Ferenc a mai spus că foarte mulţi locuitori din Biharkeresztes muncesc sau îşi caută de lucru în parcul industrial din Oradea. Fenomenul „invaziei românilor" este resimţit şi în localitatea Mezopeterd. Pap Miklos, primarul de acolo, a spus că din cei 600 de locuitori ai localităţii, aproximativ 40 provin din România. „Cunosc persoane în vârstă care fac zilnic traseul Mezopeterd - Oradea, pe E 60. Supravieţuirea lor reprezintă un adevărat miracol, având în vedere traficul de pe E 60", a spus Pap Miklos.

Traseul pistei în Bihor

Pod Piaţa Ferdinand- Pod Decebal- Malul Crişului - Podul Densuşianu- Bulevardul Dacia - Şoseaua Borşului- spre vamă, între E 60 şi drumul industrial - până la liziera naţională.

Potrivit lui Mircea Crăciun, care circulă des prin Ungaria, cel mai apropiat punct prin care orădenii pot ajunge la autostrada M3 din Ungaria este în zona oraşului Debrecen. „Cea mai apropiată autostradă din Ungaria este la o distanţă de aproximativ 70 de km", a spus Mircea Crăciun.  Între timp, lucrările la proiectul „Autostrada Transilvania" bat pasul pe loc. Autostrada de patru benzi, cu o lungime de 415 km, care parcurge ruta de la Nord-Vest de Braşov în centrul României până la Oradea, la graniţa cu Ungaria, pare pentru orădeni un vis îndepărtat, în contextul în care, pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România secţiunea 3 C, dintre Suplacu de Barcău-Borş (64 km), figurează cu o perioadă de realizare între anii 2004-2012. Această secţiune este gata în proporţie de 36,59% şi are o valoare de circa 245 milioane de euro.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite