Naufragiul de la Budapesta. A început procesul comandantului de vas acuzat că a ucis din neglijenţă 28 de persoane

Naufragiul de la Budapesta. A început procesul comandantului de vas acuzat că a ucis din neglijenţă 28 de persoane

Arestat în timpul anchetei, Jurij Csaplinszkij se află în prezent sub control judiciar. FOTO: Magyar Nemzet

Căpitanul ucrainean al vasului de croazieră Viking Sigyn, Jurij Csaplinszkij, care, în mai anul trecut, s-a ciocnit pe Dunăre, în Budapesta, cu un alt vas, a fost trimis în judecată, fiind acuzat de moartea a 28 de persoane în cel mai grav accident înregistrat pe fluviu în ultimii 50 de ani.

Ştiri pe aceeaşi temă

Potrivit site-ului de ştiri Magyar Nemzet, Jurij Csaplinszkij, 64 ani, a fost prezentat Judecătoriei Pesta pe 12 martie, când procurorul de şedinţă a dat citire rechizitoriului, iar Csaplinszkij solicitat să fie judecat după procedura normală, refuzând oferta anchetatorilor săi, care i-au propus să semneze un acord de recunoaştere, în schimbul unei pedepse de 9 ani de detenţie.
 
 Procesul comandantului ucrainian Jurij Csaplinszkij s-a ţinut în condiţii speciale din cauza coronavirusului. (FOTO: Magyar Nemzet)
 
Din cauza interdicţiilor impuse de epidemie, nici presa din Coreea de Sud, şi nici rudele victimelor sud-coreene, care îşi anunţaseră iniţial prezenţa, nu au fost de faţă, motiv pentru care dezbaterile vor continua pe 1 aprilie, iar apoi pe 28 mai, cea din urmă dată fiind stabilită la solicitarea reprezentantului legal al victimelor din Coreea de Sud, rudele celor decedaţi pregătindu-se să vină la Budapesta pentru a comemora 1 an de la tragedie.  
 
Ziariştii şi publicul au urmărit procesul pe un monitor, într-o sală alăturată de cea în care se desfăşurau dezbaterile. (FOTO: Magyar Nemzet)

Neglijenţă criminală

Dosarul întocmit de către procurori are 14 volume şi peste 10.000 de pagini, în esenţă, în rechizitoriul întocmit procurorii acuzându-l pe Jurij Csaplinszkij de „neglijenţă criminală pe o cale navigabilă publică", faptă pedepsită cu închisoare de la doi la 11 ani. 
 
Condiţii speciale la proces, din cauza coronavirusului. (FOTO: Magyar Nemzet)
 
Acuzaţiile vizează tragedia produsă în seara zilei de 29 mai 2019, când nava de croazieră Viking Sigyn condusă de el a lovit un vas de croazieră de 26 de metri, Hableany (Sirena), provocând moartea a 28 de persoane. 
 
Căpitan de vas din 1989 şi din 2000 comandant al navei Viking Sigyn aparţinând companiei elveţiene Viking River Cruises, Jurij Csaplinszkij se îndrepta spre nord cu vasul lung de 135 de metri.  . 
 
În aceeaşi direcţie rula Hableany (Sirena), un vas de doar 26 de metri lungime, având la bord 2 membri ai echipajului şi 33 de turişti sud coreeni. În dreptul Parlamentului Ungariei, micuţa ambarcaţiune a depăşit  vasul de croazieră, navigând în faţa lui şi având, potrivit reglementărilor legale, prioritate de a trece pe sub podul Margit. 
 
 Scoasă cu greu din Dunăre, nava Hableany va fi transformată în piesă de muzeu. FOTO: index.hu
 
Deşi a avut vizibilitate şi, ca atare, ar fi trebuit să vadă nava care intrase în faţa vasului ori măcar semnalele de pe aparatura radar care îi indica prezenţa, Csaplinszkij nu a verificat nimic. A accelerat şi, după doar 5 minute, a izbit vasul Hableany din spate, trăgându-l efectiv sub mastodontul de 136 de metri. În mai puţin de 30 de secunde, micuţa navă de croazieră a ajuns sub apă, cu tot cu cele 35 de persoane aflate la bordul său. 
 

Se întreţinea cu turiştii

 
„Întreaga tragedie s-a produs pentru că inculpatul nu a fost atent vreme de 5 minute”, susţin procurorii, iar potrivit site-ului index.hu, căpitanul se întreţinea cu turiştii americani de pe vas, cu care şi-ar fi făcut selfie-uri, acesta fiind motivul pentru care nu a văzut ambarcaţiunea din faţa sa. 
 
De altfel, ucraineanul a fost atenţionat de iminenţa impactului de către o femeie, după cum se arată în procesul verbal de transcriere a înregistrărilor făcute de cutia neagră de pe vasul condus de Csaplinszkij. Prima voce este a unei femei, care a strigat disperată „Dumnezeule! Un vapor”, după care s-a auzit şi o voce de bărbat, care striga „Vapor! Vapor”, şi din nou o femeie care îi strigă căpitanului că „Ai lovit un vapor”, iar acesta îi răspunde „Ce”, uşa cabinei de comandă deschizându-se şi apelurile de urgenţă în care, în limba germană şi maghiară, „Om la apă!”.
 
 Pe vasul Viking Sigyn se văd încă urmele impactului cu nava Hableany. FOTO: index.hu
 
Că Csaplinszkij nu a fost atent la traficul de pe fluviu şi nu a văzut vasul din faţa sa îl dovedeşte şi mesajul pe care l-a trimis fiului său, imediat după accident în care recunoştea: „N-am observat vasul”.
 
Cert este că impactul a fost devastator, fiind cel mai grav accident de pe Dunăre din ultimii 50 ani. De pe Hableany au fost salvate doar 7 persoane. Au murit doi marinari, ambii cetăţeni maghiari şi 25 de turişti sud-coreeni, o altă turistă de 40 ani fiind dispărută în prezent. Autorităţile maghiare continuă operaţiunile de căutare şi în prezent, la aproape 1 an de la accident, ba chiar a pus la bătaie o recompensă de 1 milion de forinţi oricărei persoane care ajută la găsirea ei. 

Jura, ce s-a întâmplat?

 Cazul nu s-a terminat, însă, aici. În timp ce Jurij Csaplinszkij a ajuns, deja, în faţa judecătorilor, procurorii au deschis un nou dosar penal pe numele unui coleg de-al său, aflat la cârma vasului de croazieră Viking Idun(foto), navă care rula în seara tragediei în spatele vasului Viking Sigyn. 
Comandantul Viking Idun este anchetat pentru  35 de fapte de lăsare în primejdie a unor persoane, fiind acuzat că nu a oprit vasul pentru a acorda ajutor eventualilor supravieţuitori. Potrivit datelor furnizate presei, cercetările au arătat că cei doi căpitani ai Viking River Cruises au discutat imediat după impact despre accident în limba rusă. „Jura, ce s-a întâmplat”, a întrebat căpitanul de pe Viking Idun. 
 
„M-am ciocnit cu un alt vas. Vezi ceva în urma mea”, a spus Csaplinszkij, răspunsul fiind „Nu se vede nimic”. Căpitanul Viking Idun şi-a continuat, apoi, drumul, trecând peste ambarcaţiunea scufundată şi oamenii care au sărit din ea. 
 
În timpul audierilor, ucrainianul a negat acuzaţiile, declarând anchetatorilor că nici măcar nu a sesizat accidentul. 
 
 
 

 


 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: