Cinci metode testate care vă pot ajuta să renunţaţi la fumat: „Oamenii trebuie să facă mai mult decât să pună un plasture“

Cinci metode testate care vă pot ajuta să renunţaţi la fumat: „Oamenii trebuie să facă mai mult decât să pună un plasture“

Nicotina este printre cele mai adictive droguri din lume. Potrivit experţilor, un fumător încearcă în medie de zece ori să renunţe la obicei până când reuşeşte s-o facă definitiv. Cercetările pe această temă arată că există cel puţin 5 metode eficiente.

Ştiri pe aceeaşi temă

1. Terapia cu nicotină

Cea mai mare problemă în cazul fumătorilor care încearcă să abandoneze viciul este lipsa nicotinei, sevrajul putând genera iritabilitate, nelinişte, frustrare sau chiar depresie. 
 
Studiile demonstrează că pastilele, guma de mestecat cu nicotină, patch-urile de nicotină sunt de mare folos atunci când sunt folosite în cadrul unui program organizat. "Unii chiar le combină", a explicat, pentru livescience.com, Glen Morgan, coordonatorul unui program de cercetare comportamentală în cadrul Institutul Naţional de Oncologie din Washington. 
 
Potrivit lui Morgan, terapia cu nicotină nu dă rezultate dacă nu este susţinută şi de alte terapii. "Fumatul este ceva care se împleteşte cu toate activităţile pe care le faci pe parcursul zilei. Fie că se uită la televizor, se conduce sau se bea o cafea sau un pahar de vin, activităţile zilnice ale fumătorilor implică adesea ţigările. Deci oamenii trebuie să facă mai mult decât să pună pur şi simplu un plasture de nicotină pe umăr sau să ia un medicament şi se aşteaptă ca asta să-i facă să îşi dorească să renunţe la fumat sau să şteargă toate dorinţele pentru o ţigară", spune Morgan.
 

2. Stabiliţi o dată

Experţii recomandă să stabiliţi o dată de renunţare, mai degrabă decât să încercaţi pur şi simplu să vă opriţi, deoarece vă oferă timp să stabiliţi un plan, să discutaţi cu susţinătorii despre acest plan, să obţineţi produse de înlocuire a nicotinei şi să pregătiţi alte sugestii pe această listă. „Este ca şi cum ai face un test - trebuie să studiezi”, a spus Morgan.
 
În primele 20 de minute de abstinenţă, rata cardiacă şi presiunea arterială încep să scadă. În 12 ore, nivelul monoxidului de carbon în corp revine la normal, iar după două săptămâni circulaţia sângelui se îmbunătăţeşte, tusea dispare iar capacitatea respiratorie creşte.
 
Alături de aceste schimbări, pot să apară şi simptome neplăcute, precum anxietatea, iritabilitatea, durerile de cap, tulburări de somn, oboseală şi senzaţia persistentă de foame. Toate aceste manifestări îşi ating apogeul după 3 zile de abstinenţă şi durează, în medie, două săptămâni.
 

3. Faceţi sport

Unii au reuşit să renunţe la fumat cu ajutorul meditaţiei, practicând yoga sau alte tehnici de relaxare, care reduc simptomele de sevraj. "Poftele sunt limitate în timp, de regulă durează cinci până la 10 minute, aşa că soluţia este să găseşti ceva de făcut", mai spune Morgan, care recomandă plimbările lungi, exerciţiile fizice. 

Printre exerciţiile recomandate sunt cele cardio, dar şi ridicarea greutăţilor, existând studii care, după cum spune specialistul, demonstrează că ajută în timpul procesului de renunţare la fumat. 
 
"Puteţi păstra greutăţile în biroul dumneavoastră şi puteţi exersa din când în când", a explicat Morgan.
 

4. Găsiţi-vă aliaţi

Când v-aţi hotărât, anunţaţi-vă familia, colegii de serviciu, trimiteţi-le mesaje, postaţi pe Facebook. Totodată, instalaţi-vă pe telefon aplicaţii speciale, cum este şi "Smoke free", care arată în timp real câţi bani economisiţi sau câte ţigări nu aţi fumat.

Aplicaţia monitorizează nevoia de a fuma, astfel, atunci când vreţi să fumaţi, veţi primi sfaturi despre cum puteţi rezistă acestei tentaţii.
 
În plus, aplicaţia poate identifica problema care generează obiceiul de a fuma şi vine cu sfaturi eficiente. Mai mult decât atât, vă spune cum vi se îmbunătăţeşte starea de sănătate sau ce aţi putea să va cumpăraţi cu banii economisiţi. 
 

5. Faceţi curăţenie în casă

Anumite activităţi pot declanşa pofta de a fuma, cum ar fi consumul de alcool sau cafea. Este bine să renunţaţi la cafea. Mestecaţi guma sau spălaţi-vă pe dinţi. Odată ce aţi hotărât să vă lăsaţi de fumat, aruncaţi toate brichetele şi scrumierele din casă, spălaţi-vă hainele, folosiţi produse de împrospătare a aerului. 

Un alt sfat este să nu ţineţi diete în timp ce vă lăsaţi de fumat. Privarea de anumite alimente poate avea un efect invers. În schimb, puteti consuma mai multe fructe, legume şi produse sărace în grăsimi. O cercetare realizată la Universitatea Duke arată că aceste alimente vă schimbaă modul în care simţiţi gustul ţigărilor.
 
Pe lângă beneficiile de care vă veţi bucura, unul dintre motivele pentru care merită să renunţaţi la fumat constă în faptul că veţi economisi bani. Ca atare, cumpăraţi-vă ceva ce v-ar face plăcere. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: