Trotuar cu patru borduri, patentul Primăriei Iaşi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unicitatea construcţiei  este că traseul pentru pietoni a fost amenajat cu trei tipuri de pavele, construit de trei firme diferite şi delimitat cu patru şiruri de borduri.

În anul 2007, şefii din Primăria Iaşi şi-au propus să schimbe faţa oraşului şi să monteze pavele în locul asfaltului de pe trotuare. Din creditul gigant de 200 de milioane de lei, pe care l-au contractat de la Banca Dexia, edilii au plătit 10 milioane de lei pentru pavele din oraş.

Contractul, atribuit Euroconstruct Group, firma de casă a Primăriei, a fost apoi suplimentat cu încă 2 milioane de lei. Cele mai importante zone din Iaşi care au fost „cosmetizate“ cu trotuare colorate sunt în Tătăraşi, Metalurgie, Socola, Ţuţora, Primăverii, Nicolina I şi II, Frumoasa, Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Dacia, Păcurari, Canta, Copou, Cuza Vodă şi Centru. Conform şefilor din Primărie, pavelarea trotuarelor are mai multe avantaje decât asfaltarea acestora.

Pietonii, dezorientaţi
Astfel, asfaltul are durata de viaţă mai scăzută, se întreţine grea, este mai scump, iar furnizorii de utilităţi trebuie să-l distrugă integral atunci când au intervenţii. Spre comparaţie, pavelele au o durată de viaţă dublă, manopera este mai uşoară, preţul este mai scăzut şi intervenţia la sistemul de canalizare este mai rapidă. „Pavelele sunt soluţia optimă. Singurul lor dezavantaj este că suprafaţa utilă este discontinuă, mai mult sau mai puţin uniformă, dar aspectul este mai elegant. Asfaltul are dezavantajul că este mai toxic, mai ales în timpul verii“, a spus Mihai Chirica, directorul tehnic al Primăriei.

O altă situaţie hilară este cazul pistei de biciclişti din zona Bucşinescu-Tudor Vladimirescu, acolo unde trotuarul are patru borduri şi trei tipuri de pavele. „Este absurd. Sunt mai multe tipuri de pavele şi trotuare. Dacă nu erau marcajele, nu-ţi dădeai seama că e pistă aici“, a spus Mihaela Barbu, o studentă.

Astfel, muncitorii de la firma Com-Beton au început lucrarea în zonă prin amenajarea pistei cu pavele şi nu cu asfalt sau alt material special, cum au procedat marile oraşe din ţară. După ce pista a fost construită mult mai înaltă decât trotuarul, reprezentanţii Primăriei au trecut la completarea tronsonului până la acelaşi nivel cu alte pavele. Lucrarea a fost finalizată prin intervenţia firmei Euroconstruct Group, care a pus borduri înalte pentru a delimita carosabilul de trotuar.

Plătiţi de Direcţia Regională de Drumuri Naţionale Iaşi pentru asfaltarea DN24 Bucşinescu-Calea Chişinăului, reprezentanţii firmei au amenajat toate trotuarele. Aceştia au completat cu alt model de pavele trotuarul până în dreptul pistei de bicilişti în zona staţiilor mijloacelor de transport în comun, iar pentru restul tronsoanelor vor amenaja spaţii verzi. Astfel, în dreptul staţiilor RATP din Tudor Vladimirescu, ieşenii pot vedea bordurile care delimitează pista, cele puse de Primărie şi cele de la drumuri naţionale.

„În Tudor Vladimirescu nu sunt multe borduri. La bordura de la carosabil până la pista de biciclişti va fi amenajat spaţiu verde şi mai sunt cele care delimitează pista. Pavele până în pistă s-au pus doar în dreptul staţiilor de autobuz“, a mai spus Chirica.

Lucrări fără logică
În majoritatea zonelor din oraş, pavelele de 3 milioane de euro s-au deteriorat, s-au crăpat şi formează adevărate piscine atunci când plouă. Perseverenţi, edili au ţinut să amenajeze trotuare cu pavele şi în zone foarte puţin accesibile, acolo unde au asfaltat străzi cu bani de la Dexia. În Tătăraşi, Tudor Vladimirescu sau Canta sunt străduţe înguste unde trotuarele n-au nici jumătate de metru lăţime, dar care au fost pavelate. Pline de buruieni sau ascunse în vegetaţia de pe marginea străzii, trotuarele nu sunt folosite de către ieşeni.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite