Sătui să-şi vadă elevii umiliţi la Bac, toţi profesorii unui liceu din Iaşi s-au apucat de meditaţii gratuite. Cum funcţionează sistemul de voluntariat academic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorul Flaviana Popinciuc face pregătire la limba română
Profesorul Flaviana Popinciuc face pregătire la limba română

Profesorii unui colegiu tehnic din Iaşi îi pregătesc suplimentar, fără bani, pe elevii din clasa a XII-a. Dascălii s-au oferit să-şi sacrifice timpul personal, răniţi în orgoliu de rezultatele foarte slabe obţinute în ultimii ani la Bacalaureat.

Profesorii de la Colegiul Tehnic „I.C. Ştefănescu“ din Iaşi îşi rup în fiecare săptămână câteva ore din timpul liber pentru a-i medita pe elevii din an terminal. Cadrele didactice s-au hotărât să spulbere în acest fel „tradiţia“ rezultatelor modeste înregistrate de liceul ieşean la Bacalaureat. 

Este al doilea an la rând în care profesorii de Matematică, Fizică, Limba română, Chimie şi Biologie muncesc suplimentar. Au convins în jur de 200 de liceeni să participe la orele de pregătire oferite gratuit. Mai mult, dascălii îşi adaptează programul în funcţie de orarul elevilor.

„Uneori, profesorii vin cu o oră mai devreme la serviciu, stabilesc cu copiii şi se văd de exemplu la ora 7.00, alteori rămân peste program şi fac meditaţii de la 14.00 la 15.00. Avem cam doi ani de când la noi în şcoală profesorii fac pregătire gratuită pentru Bacalaureat din dorinţa de a-i ajuta pe elevi, dar şi pentru că am vrut să îmbunătăţim şi promovabilitatea la examen. Profesorii fiind tineri şi ştiind cât de doritori sunt elevii să obţină examenul de maturitate, îi susţin“, spune Dolores Voinea, directoarea liceului.

Orele suplimentare oferite elevilor în ultimii ani s-au reflectat în rezultatele obţinute. Dacă în2013 promovabilitatea liceului la examenul de maturitate era de numai 38%, anul trecut, cu ajutorul orelor suplimentare, a crescut cu 15 procente.

PROMOVABILITATE 100% LA CHIMIE 

Printre dascălii care lucrează peste program în folosul elevilor se numără şi Elisabeta Mincior, profesoară de Chimie şi Fizică. Cadrul didactic spune că orele de Chimie Anorganică prevăzute în programa şcolară sunt insuficiente şi de aceea preferă să rămână cu elevii după program şi să rezolve probleme care au fost date la Bacalaureat în anii anteriori. Satisfacţia cea mai mare este că a reuşit să le inoculeze tinerilor pasiunea pentru chimie şi crede că orele suplimentare petrecute cu ei în laborator au contribuit la acest lucru. 

„Aceste ore de pregătire suplimentară dau roade. Anul trecut, la disciplina Chimie am avut promovabilitate 100% chiar de la sesiunea din vară. Am avut doar cinci candidaţi, dar toţi au luat note peste 5. S-a înregistrat chiar o notă de 8,30 şi un candidat a luat 7,50. Bucuria mea este că din cei cinci absolvenţi, trei au ales să facă Facultatea de Chimie. Asta este o mare mulţumire pentru mine, asta îmi dă putere să muncesc cu elevii, pentru că salariile de profesor se ştie că nu sunt deloc motivante“, spune Elisabeta Mincior. 

Elevii sunt extrem de recunoscători pentru gestul profesorilor şi spun că mulţi nu ar avea posibiliăţi financiare ca să-şi poată plăti meditaţii în particular. „Părinţii mei nu şi-ar permite să-mi 

plătească orele de pregătire, astfel că orele în plus la şcoală ne ajută extrem de mult. Eu le mulţumesc profesorilor pentru efortul depus. Reuşim ca la aceste ore să parcurgem mai bine materia, ni se explică totul până înţelegem“, spune Andrei Tudor Moraru, elev în clasa a XII-a. 

MULTE LACUNE LA LIMBA ROMÂNĂ

Cei mai solicitaţi sunt profesorii de Limba română şi Matematică, discipline obligatorii la Bacalaureat. Dascălii recapitulează materia din cei patru ani de liceu şi simulează testele de la examen. Profesoara de Limba română Flaviana Popinciuc lucrează suplimentar cu elevii pentru al doilea an consecutiv. Nu se plânge de orele neplătite state peste program, ci luptă ca aceşti elevi să promoveze examenul de maturitate, unul dintre cele mai importate pe care le au la început de drum.

Dascălul spune că la meditaţiile de limba română se insistă pe textele argumentative şi pe cele la prima vedere, deoarece aici se înregistrează şi cele mai mari probleme. Pledează pentru Bacalaureatul diferenţiat, subliniind că nu este corect ca elevii de la liceele tehnologice să fie la fel de aspru evaluaţi precum cei de la liceele teoretice.

„Având în vedere nivelul destul de scăzut al elevilor care vin în clasa a IX-a la noi, de lacunele pe care le au, este nevoie de multe ore suplimentare pentru a acoperi aceste goluri. Mai ales în clasa a XII-a ei au nevoie de pregătire suplimentară deoarece au un examen greu de trecut şi sunt evaluaţi la acelaşi nivel cu elevii de la liceele teoretice, ceea ce nu mi se pare tocmai în regulă. În cadrul acestor ore suplimentare recapitulăm noţiunile începând din clasa a IX-a şi credem că o să-i ajute la examen“, spune Flaviana Popinciuc. 

NOTELE AU CRESCUT LA APROAPE TOATE MATERIILE

Elevii îşi recunosc minusurile şi se străduiesc din răsputeri să înveţe suplimentar. Nu absentează niciodată de la orele de pregătire pe care dascălii le oferă gratuit. „Mă gândesc că am multe lacune, aşa cum a spus şi doamna profesor, şi, fiind prezent la aceste ore, doresc să acumulez cât mai multe informaţii pe care poate nu am avut interesul de a le dobândi în anii anteriori“, spune Sergiu Urzică, elev în clasa a XII-a.

Mai mult, liceenii admiră răbdarea şi dăruirea  profesorilor. „Doamna profesor ne ia chiar de la zero, ne explică foarte bine totul până se asigură că am înţeles toţi. Apreciem efortul dumneaei şi îi mulţumim. În plus, chiar am observat că şi notele au crescut la aproape toate materiile datorită acestor ore suplimentare“, spune Elena Casapu, elevă prezentă la meditaţiile de la limba română. 

MATEMATICA, PROBA DE FOC

Cele mai mari probleme sunt la Matematică. Şi la această disciplină, profesorii s-au mobilizat şi muncesc suplimentar cu elevii. „La aceste ore facem tot ce trebuie pentru Bacalaureat. Personal, m-am orientat după tipologia subiectelor care sunt date loa ambele sesiuni: şi la cea din vară, şi la cea din toamnă. De asemenea, trecem prin materie, recapitulăm formule, facem exerciţii din culegeri. Dacă elevii au nelămuriri, le răspund la întrebări, lămurim tot“, spune profesorul de matematică Silviu Boga. 

Elevii mărturisesc că, fără aceste meditaţii, şansele lor de promovare la matematică ar fi mai mici. „Apreciem că domnii profesori fac cu noi aceste meditaţii. Nici eu nu mi-aş permite să fac pregătire în particular, iar aceste ore în plus ne ajută enorm. Cel mai frică mi-e la matematică. Este foarte multă materie, sunt multe formule pe care nu reuşeam să le memorez. Mi-au mai fost explicate la orele suplimentare şi acum le ştiu pe de rost“, spune una dintre eleve.

La sesiunea din vara anului 2015, promovabilitatea la examenul de Bacalaureat în judeţul Iaşi a fost de 77,63%. 

Vă mai recomandăm:

14 elevi săraci care vor să ajungă medici sunt meditaţi gratuit la Iaşi de către un cuplu de profesori cu inimă mare

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite