Românul care le aduce olandezilor trenul la fix

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un doctorand din Iaşi la Universitatea Twente a devenit celebru în mediul academic din Olanda după ce inventat şi implementat un sistem cu ajutorul căruia orarul trenurilor din Ţara Lalelor este respectat în orice sezon.

Doctorandul ieşean Radu Popovici (32 de ani), absolvent al Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iaşi, îşi face studiile la Universitatea Twente din Olanda. A ajuns în Olanda în 2002 şi a reuşit performanţa să convingă statul olandez să investească 1 milion de euro într-un studiu referitor la eliminarea întârzierilor trenurilor de călători cauzate de vremea nefavorabilă. Mai precis, Popovici a propus un sistem care să îmbunătăţească aderenţa roţilor de tren la calea ferată în timpul iernii.

Iniţial, a făcut partea teoretică şi experimentală a lucrării. Ulterior, în 2006, cei de la Twente l-au chemat să facă doctoratul la ei, încântaţi de propunere. Acolo, tânărul ieşean a aprofundat elementele de teorie şi a trecut la partea de testare.

În Olanda, interesul pentru punctualitatea trenurilor este foarte mare, fiind un mijloc de transport foarte popular. „În Marea Britanie, ţările nordice, Olanda şi o parte a Germaniei există această problemă a căilor ferate. Trenurile nu au aderenţă suficientă pentru frânare în condiţii de siguranţă şi accelerarea necesară pentru respectarea orarului“, explică cercetătorul Radu Popovici.

Cum funcţionează inedita invenţie

Ca să rezolve neajunsul, ieşeanul a inventat un dispozitiv numit tribometru. Aparatul pe care l-am proiectat constă într-o roată cu diametru de 10 centimetri, care presează pe şină prin intermediul unui cilindru hidraulic. Roata este antrenată de un motor electric. La viteză constantă, motorul electric antrenează roata succesiv: când mai repede, când mai încet. În acest timp, patru senzori, aşa numiţi traductori de forţă, măsoară forţa de apăsare, respectiv forţa de frecare”, detaliază Popovici.

Aparatul este mult mai complex. Este compus din 14 sisteme care funcţionează în paralel şi care sunt responsabile cu adunarea datelor, controlul tribometrului şi securitate. Investiţia din partea statului olandez în cercetările făcute de Radu Popovici a fost consistentă. Zeci de specialişti olandezi au fost implicaţi în implementarea şi testarea sistemului, timp de trei luni. Costul total – 1 milion de euro, iar proiectul a fost implementat în perioada 2008-2009.

Cercetare iniţiată după un grav incident feroviar

Studiile la care participă ieşeanul au fost iniţiate după un incident grav care a cauzat blocarea transportului feroviar olandez timp de mai multe zile. Pe 27 octombrie 2002, o furtună a paralizat practic traficul pe căile ferate olandeze şi mii de călători au rămas izolaţi peste noapte. S-a întâmplat toamna. O cantitate uriaşă de frunze s-a aşternut pe calea ferată. În combinaţie cu apa, frunzele galbene se comportă ca un lubrifiant şi trenurile n-au aderenţă, povesteşte cercetătorul Radu Popovici. Acea furtună a cauzat polemici între NSR (n.r. – echivalentul CFR din România), care dădea vina pe calitatea căii ferate, şi furnizorul ProRail, responsabilul cu întreţinerea infrastructurii.

"În final, ambele părţi au admis ca este o problema comună, interfaţa roţii, şina, dar şi stratul de frunze dintre acestea au cauzat această problemă“, a mai spus ieşeanul. Trei ani mai târziu, s-a format o echipă de cercetători care au încercat să rezolve această problemă. Instituţiile implicate au fost Universitatea Twente, Universitatea Wageningen şi Universitatea Delft, două companii de consultanţă în domeniul căii ferate - Lloyds Rail Register şi Delta Rail, dar şi cei doi responsabili cu transportul feroviar în Olanda - operatorul NSR şi ProRail. 

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite