Procesul şoferului acuzat de şmecherie la volan. Răsturnare de situaţie în dosarul accidentului încadrat la omor calificat

Procesul şoferului acuzat de şmecherie la volan. Răsturnare de situaţie în dosarul accidentului încadrat la omor calificat

Claudiu Paşnicu a provocat un accident soldat cu moartea a două persoane FOTO Ziarul de Iaşi/Facebook

Judecătorii ieşeni l-au condamnat la 8 ani şi 3 luni de închisoare cu executare pe Claudiu Paşnicu, un şofer ieşean deferit justiţiei pentru omor calificat după ce a provocat un accident rutier mortal. Sentinţa nu este definitivă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Judecătorii ieşeni au schimbat încadrarea juridică din omor calificat în ucidere de culpă şi din tentativă la omor calificat în vătămare corporală din culpă. 

Şoferul ieşean a provocat un accident rutier mortal, la începutul lunii februarie 2017, atunci când a intrat cu viteză, după ce a trecut pe culoarea roşie a semaforului în timp şi în timp ce se afla pe contrasens, într-un vehicul care circula regulamentar. Două persoane au decedat în urma impactului. Anchetatorii au considerat că probele adunate relevau că intenţia indirectă de a comite omor calificat este demonstrată în special de conduita anterioară accidentului a şoferului, din acest motiv Paşnicu fiind trimis în judecată pentru această infracţiune. 

„Aşa cum rezultă din circumstanţele obiective, dar şi din concluziile rapoartelor de expertiză întocmite în cauză, prin conduita inculpatului, în ansamblul său, pericolul potenţial, generat în mod firesc de încălcarea regulilor de circulaţie, a devenit un pericol iminent. Or, acest aspect are efect, în mod firesc, şi asupra formei de vinovăţie cu care a acţionat inculpatul, formă de vinovăţie care nu poate rămâne în zona culpei, fie ea şi în forma cea mai gravă“, se arată în rechi­zitoriu.

În acelaşi document, pro­curorul de caz menţiona că intenţia indirectă „este evidentă, în condiţiile în care, analizând comportamentul în trafic al inculpatului se poate observa că acesta s-a bazat pe norocul, pe hazardul, din momentele anterioare“.

Procurorul mai arătat că, în momentele premergătoare accidentului mortal, Claudiu Paşnicu a trecut de trei ori pe culoarea roşie a sema­forului şi doar norocul a făcut ca el să nu provoace un accident rutier. De asemenea, în ziua accidentului, în mod repetat, Paşnicu mai trecuse cu maşina „pe roşu“, primul moment de acest gen fiind semnalat de un martor, în jurul orei 11.30. Din acest motiv, în opinia acuzării, Paşnicu nu a fost un „participant legitim la traficul rutier“. 

Condus haotic prin oraş  

Procurorii au refăcut şi traseul periculos al şoferului, din minu­tele premergătoare accidentului. Astfel, la ora 13.02.02, maşina lui Paşnicu intră pe contrasens pe Podul Nicolina, iar 9 secunde mai târziu pătrunde pe culoarea roşie a semaforului în intersecţia Nicoli­na-strada Sălciilor. Ulterior, la 13.02.24 depăşeşte pe contrasens coloana de maşini şi pătrunde pe culoarea roşie a semaforului în intersecţia Şoseaua Nicolina - Şoseaua Tudor Neculai. La 13.07.13 iese din nou dintr-o coloană de maşini şi trece pe culoarea roşie a semaforului prin intersecţia Şcoala nr. 42 - Şoseaua Nicolina. La ora 13.08.52 pă­trunde în intersecţia Nicolina - strada Sălciilor, iar când ajunge la baza podului Nicolina pătrunde pe contrasens şi merge spre Podu Roş. La 13.09.24 pătrunde în mare viteză, venind de pe contrasens şi când culoarea semaforului era roşie, în intersecţia Şoseaua Nicolina - Aleea Rozelor şi intră în coliziune cu autoturismul Dacia Logan condus de soţii Buzea, care au decedat în urma impactului.


„În tot acest interval de timp, şi pe tot parcursul, inculpatul a circulat cu luminile de avarie activate, semnificaţia acestei manevre fiind dorinţa de a impune celorlalţi participanţi la trafic o anumită conduită, de acordare de prioritate, de evitare a acestuia ş.a, ceea ce face prezenţa sa în trafic să nu mai fie legitimă, iar poziţia subiectivă faţă de propria conduită, cu conse­cinţele aferente, să nu mai fie cea specifică formei de vino­văţie a culpei“, se mai arată în rechizitoriu. 

Toate depăşirile periculoase s-au produs în timp ce Paşnicu conducea prin oraş cu viteze cuprinse între 88 şi 100 km/h. În momentul în care a intrat în maşina condusă de soţii Buzea, cei care au decedat, viteza maşinii conduse de şofer era de 96 km/h, iar Paşnicu a condus 700 de metri pe contrasens.

„Acţionând în aceas­tă modalitate, inculpatul a ştiut exact ce face, pericolul intrării în coliziune cu un alt autoturism fiind iminent (aşa cum rezultă şi din expertiza efectuată în cauză) aspect implicit cunoscut şi de către acesta, acceptând astfel producerea rezultatului“, se mai arată în rechizitoriu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: