INTERVIU Creative Coffee, un startup pentru antreprenorii creativi dezvoltat la Iaşi şi extins pe mai multe continente

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De trei ani, Oana Filip, absolventă de Comunicare şi Relaţii Publice la Universitatea "Al.I.Cuza" din Iaşi, coordonează unul dintre cele mai îndrăzneţe startup-uri din zona Moldovei, Creative Coffee.

Creative Coffee, un startup pentru oamenii creativi, parte a Creative Coffee Worldwide, adună la un loc de trei ani, în 12 oraşe din ţară şi din afara ei, idei cu potenţial de a schimba mentalităţi şi pe cei care sunt dispuşi să le pună în practică. Unul dintre cofondatorii care fac să funcţioneze acest startup este Oana Filip, o tânără de 26 de ani, un om plin de energie, îndrăgostit de Iaşi şi cu o calitate pe care nu mulţi o au, aceea de a vedea mai binele din ceilalţi şi de a-l aduce la lumină. Împreună cu Adriana Ursache, Marius Ursache şi David Truong, Oana Filip a dus ideea pe mai multe continente, în America de Sud, în America de Nord, în Australia, în Europa, în oraşe ca Istanbul, San Francisco, Liverpool, Lima, Santiago şi o consideră, deja, ca pe un copil al său faţă de care are o responsabilitate pe viaţă. 

 "Adevărul": Încurajezi oamenii creativi să îşi spună povestea şi să o facă reală, dar care este povestea Oanei Filip?

Oana Filip: Sunt un freelancer care a purtat multe pălării deasupra capului, în ultimii cinci ani, iar în ultimul an şi-a ales o singură pălărie, Creative Coffee. Freelancing am facut în mai multe domenii, în special în zona de copywriting şi platforme online, încă din timpul facultăţii. Deocamdată, Creative Coffee e doar un startup, dar sper ca în 2-3 ani să ajung să trăiesc din asta şi să renunţ la freelancing, pentru că e greu să trăieşti numai aşa, deşi acum nu mai am proiecte pe termen scurt, 3-4 luni, ci doar pe termen mai lung.

Cine te-a facut să îţi doreşti să te orientezi spre freelancing, spre antreprenoriat?

 Am făcut o facultate care mi s-a potrivit foarte bine, Comunicare şi Relaţii Publice de la Universitatea “Al.I.Cuza” şi din anul doi m-am apucat să scriu conţinut online, apoi am colaborat cu o agenţie de advertising din Bucureşti. Mi se dădea bugetul şi mi se spunea ce am de făcut şi am prins gustul.

 "ANTREPRENORIATUL E UN STIL DE VIAŢĂ"

 Pentru că eşti iniţiatoarea la Iaşi a Creative Coffee, cum defineşti tu creativitatea?

Pentru mine creativitatea înseamnă găsirea de soluţii. Mi-a plăcut o definiţie dată de actriţa Ana Ularu: “creativitatea este un muşchi pe care toată lumea îl are, dar pe care nu toată lumea îl antrenează.” Eu chiar şi atunci când nu am avut un job fix, nu m-am panicat, m-am conectat cu oameni prin alte pârghii şi am găsit tot timpul idei, proiecte şi colaborări. Şi, în plus, am făcut şi voluntariat din care am învăţat foarte mult, pentru că o activitate de acest gen construieşte oamenii într-un anumit fel.

Faci de 3 ani Creative Coffee la Iaşi. Ce ai învăţat în tot acest timp?

Fiind înconjurată de oameni mai mari ca mine, şi ca vârstă şi ca experienţă de viaţă şi de lucru, am avut tot timpul pe lângă mine mentori foarte valoroşi care m-au ajutat să învăţ, dar m-au şi aruncat de multe ori în ocean, fără vestă de salvare, fără să ştiu să înot, m-am maturizat. Dar, cu siguranţă din toate proiectele pe care le-am avut până acum, până la 26 de ani, Creative Coffee rămâne temelia. Am învăţat că antreprenoriatul e un stil de viaţă, că perspectiva globală, deşi înfricoşătoare, e plină de provocări faine şi că fără mentori nu se poate.

Şi mentorii tăi care ar fi?

În primul rând, Adriana Ursache, cofondator Creative Coffee, care mi-a fost mentor şi cât a fost în ţără şi reuşeşte să fie un mentor şi o prietenă foarte bună şi de la distanţă. Marius Ursache este şi el pe lista mea de mentori. Pe toţi cei de la care am învăţat aş putea să îi numesc mentori, însă relaţia în sine foarte apropiată este cea cu Adriana.

Pentru cei care nu ştiu, care este spiritul Creative Coffee?

Creative Coffee este o reţea internaţională prin care încercăm să inspirăm şi să consolidăm comunităţi de antreprenori creativi. Asta nu înseamnă că organizăm doar evenimente, e vorba şi de experienţa pe care o ai la evenimentul respectiv, de oamenii pe care îi cunoşti, de networkig-ul de care ai parte şi de conectarea acestor comunităţi, pentru că fiind un proiect internaţional, Creative Coffe se întâmplă în peste 10 ţări, noi încercăm să punem în legătură oamenii şi să facilităm tot felul de proiecte, colaborări între ei.

Sunt oamenii din Iaşi creativi, au nevoie de iniţiative cum este Creative Coffee?

Cu siguranţă, altfel nu ne chinuiam noi 3 ani de zile, ne-am fi prins mai devreme că trebuie să ne lăsăm. Oamenii creativi din Iaşi sunt foarte mulţi, deşi nu ştiam nici noi cât de mulţi când am avut ideea. La prima ediţie au fost 22 de oameni. Am avut ediţii, doi ani mai târziu, cu 120 de oameni. Deci, există aici mult potenţial necunoscut şi nevalorificat. Tocmai de aceea, rolul meu ca leader este să cunosc oameni, să le cunosc poveştile şi să îi pun în legătură.

Rămân oamenii creativi din Iaşi aici sau migrează spre alte zone?

Nu prea mă pricep eu la statistici, dar, sincer, din feelingul meu din ultimii ani cam rămân. Îşi doresc foarte mult să realizeze ceva la nivel local.

Dar tu de ce ai ales să rămâi în Iaşi?

De ce nu? Mie mi-a plăcut oraşul dintotdeauna. Nu am avut dorinţa de a pleca. Şi chiar dacă voi mai pleca pe perioade scurte, nu vreau să schimb Iaşiul ca loc de trăit. Mie acest oraş îmi oferă ceea ce am nevoie.

"Cred că poveştile în sine ne ajută să înţelegem mai bine lumea în care trăim"

Ce presupune o întâlnire Creative Coffee, cine poate participa şi pe ce te axezi în organizare?

Pentru noi este foarte importantă audienţa. Nu este vorba de un eveniment de masă. Audienţa noastră este formată din antreprenori creativi sau oameni care lucrează în zona creativă, în design, fashion, advertising, publishing, IT şi care îşi doresc să se dezvolte în direcţia asta, să îşi construiască startup-uri, care au nevoie de ajutor, care sunt conştienţi de faptul că nu pot să le facă pe toate singuri şi vin la Creative Coffee în eventualitatea că pot găsi colaboratori. Creative Coffee este un eveniment care are o structură destul de simplă: în prima parte avem un invitat, un speaker care ne povesteşte din experienţa lui şi răspunde la întrebările participanţilor, iar apoi urmează partea de networking, oamenii stau acolo, se cunosc, fac schimb de idei. Eu, cunoscându-i pe mare parte din oamenii care vin, ştiu ce business au, ce probleme întâmpină, îi pun în legătură.

Au nevoie cei care vin la întâlnirile Creative Coffee de discursuri motivaţionale din partea speakerilor?

Cred că poveştile în sine ne ajută să înţelegem mai bine lumea în care trăim, fie că sunt spuse de un speaker priceput la discursurile publice, fie că nu.

Cine sunt cei pe care te bazezi in activitatea ta de organizator al Creative Coffee?

Este o echipă implicată direct, în care intră Adriana Ursache şi David Truong. Eu o coordonez, pentru simplul fapt că cei doi sunt acum în Londra şi au job-uri care momentan îi ţin destul de mult ocupaţi. În afară de această echipă, mai există şi organizatorii din fiecare oraş, alţi oameni apropiaţi de noi care ne dau feedback şi ne ajută să îmbunătăţim ce este de îmbunătăţit.

Se mai organizează Creative Coffee şi în alte oraşe din România?

Da, în Cluj, sperăm şi în Bucureşti. Am avut o primă ediţie şi la Braşov, însă colaboratorii de acolo nu mai pot să se ocupe de acest eveniment, dar dacă găsim pe cineva interesant o să îl susţinem.

Ce înseamnă Creative Coffee pentru Iaşi?

Cred că e o bună oportunitate, mai ales pentru antreprenorii creativi, să se cunoască, să se simtă relaxaţi, în largul lor. Mă bucur, totuşi, că de la o ediţie la alta vin şi oameni pe care nu îi cunosc şi asta înseamnă că s-a mărit cercul, chiar dacă doar cu 5-10 persoane. Aş vrea să mai spun că abordarea asta globală e destul de provocatoare, e greu să lucrezi cu oameni din culturi diferite. Momentan noi ne autosusţinem, ne acoperim toate costurile administrative, logistice. Potenţialul, însă e mult mai mare, de aceea noi şi tratăm Creative Coffee ca pe un startup.

"AŞ SCHIMBA ATITUDINEA LENEŞĂ, PASIVITATEA"

Care sunt satisfacţiile unei munci ca cea pe care o faci tu?

Faptul că învăţ permanent, că am acces la nişte oameni din culturi diferite, care văd lumea diferit. Asta este o provocare constantă la Creative Coffee, cum te adaptezi şi cum îţi livrezi discursul de la un continent la altul, pentru că noi suntem şi în America de Sud şi în America de Nord şi în Australia şi în Europa. Una dintre valorile noastre la Creative Coffee este „give before You take”. Si eu zic că este sănătoasă, având în vedere că am ajung la 20 de ediţii şi la 3 ani în Iaşi.

Dar dezamăgirile?

Este obositor să comunici acelaşi mesaj iar şi iar şi oamenii să nu reuşească să privească dincolo de interesul personal. Sunt convinsă că încă mai sunt personaje care văd în Creative Coffee doar o oportunitate de business şi nu asta este, neapărat, scopul nostru. Vrem oameni care să îşi dorească să se cunoască şi să colaboreze de dragul rezultatului final, nu doar pentru a se promova pe ei ca persoane sau specialişti în ceva.

Ce ai schimba în jurul tău dacă ai putea, ce nu se leagă între lumea ta şi lumea din jur?

Mi-aş dori să fac schimbările pe care consider că pot să le fac. Schimbarea vine mai degrabă din modul de viaţă şi din valorile în care crezi. Cred că ar trebui să avem mai mult curaj şi mai multă dorinţă de a face noi, nu de a aştepta de la alţii. Aş schimba atitudinea leneşă, pasivitatea.

CV

Data şi locul naşterii: 13 septembrie 1988, Fălticeni

Starea civilă: necăsătorită

Studiile şi experienţa profesională:

-Universitatea „Al.I.Cuza” Iaşi, Comunicare şi Relaţii Publice

-Cofondator Creative Coffee

-Project Manager Asociaţia Industrii Creative

-PRIME Iaşi

-AltIasi.ro

Locuieşte în: Iaşi

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite