Iasi: Autostrada Est-Vest, blocată în studii şi avize

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La patru ani de la anunţul privind construcţia şoselei care va face legătura între Moldova şi Transilvania, locuitorii din estul ţării rămân izolaţi de Occident. Studiile de fezabilitate ale arterei vor fi finalizate abia anul viitor. 930 de hectare de teren din 19 localităţi ieşene se suprapun pe traseul autostrăzii Est-Vest, însă numai 85 de hectare sunt în proprietatea statului.

Posibilitatea ca ieşenii să ajungă la Timişoara cu 120 de kilometri la oră scade pe zi ce trece. Compania Naţio-nală de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va recepţiona toate cele trei studii de fezabilitate abia în martie 2012. Astfel, pentru porţiunea de autostradă Târgu Mureş-Ditrău, de 91,6 kilometri, se ocupă firma Search Corporation, de tronsonul Ditrău-Târgu Neamţ, de 118 kilometri, firma Iptana, iar de ultimul segment de drum, Târgu Neamţ-Ungheni, de 100,6 kilometri lungime, societatea Inocsa Inginieria.


„Studiul de fezabilitate nu a fost încă aprobat în Comisia Tehnico-Economică a CNADNR, proiectul fiind în curs de evaluare, cu termen de predare la 29 martie 2012“, a explicat Daniela Drăghia, director adjunct la Programe cu Finanţare Externă.


Traseu paralel cu E 583 până la Târgu Frumos


Sectorul de autostradă de pe raza judeţului Iaşi este proiectat, studiul de fezabilitate fiind depus deja la Bucureşti, precum şi la Oficiul pentru Candastru şi Publicitate Imobiliară Iaşi(OCPI). „Proiectantul a depus documentaţia de identificare a proprietarilor de terenuri. Vom stabili care sunt parcelele afectate de construcţia autostrăzii pentru a identifica proprietarii care urmează a fi expropriaţi“, a spus Narciza Nedelcu, şefa OCPI.
Conform studiului de fezabilitate, autostrada va face legătura cu Republica Modova printr-un pod, din dreptul localităţii Ungheni, şi va traversa localităţile ieşene Golăeşti, Aroneanu, Victoria, Popricani, Rediu, Leţcani, Dumeşti, Podu Iloaiei, Bălţaţi, Ion Neculce, Târgu Frumos, Strunga, Costeşti, Heleşteni, Paşcani, Stolniceni-Prăjescu, Mirosloveşti şi Moţca.


„Autostrada Târgu Neamţ-Ungheni va avea o lungime de 100,6 kilometri, lăţimea de 26 metri, două benzi de circulaţie pe sens, despărţite de o zonă mediană de 3 metri lăţime.Traseul autostrăzii va ocoli sate, comune şi oraşele aflate în cale, iar podurile şi podeţele sunt prevăzute acolo unde este nevoie“, a mai spus Daniela Drăghia.


Autostrada va trece prin nordul municipiului Iaşi, va intersecta DN 24, DN 28 şi se va lega de E 583, în dreptul localităţii Leţcani. Din acest punct, kilometrul 60, şoseaua va avea un parcurs paralel cu drumul european până la Târgu Frumos.


Terenuri de expropriat


„Între Leţcani şi Târgu Frumos, traseul autostrăzii se desfăşoară aproximativ paralel cu DN 28. Autostrada se va construi conform normelor de proiectare, la o înălţime de cel puţin 1,5 metri faţă de nivelul terenului natural“, au mai spus reprezentanţii CNADNR. Şoseaua de mare capacitate va afecta 930 de hectare de teren de pe raza a 19 localităţi din judeţul Iaşi, din care doar 85 de hectare sunt în domeniul public al statului, restul fiind proprietăţi private, în număr de peste 3.000. Cele mai mari suprafeţe de teren care urmează a fi expropriate sunt în comunele Heleşteni, cu 101 hectare, Bălţaţi, 82,7 hectare, Victoria, cu 73,2 hectare şi în oraşul Podu Iloaiei, 62,4 hectare de teren.


Ieşenii care vor primi despăgubiri fiind afectaţi de lucrările de construcţie la autostradă sunt în număr mai ridicat în Golăeşti, 250 de persoane, Stolniceni-Prăjescu, 319, Bălţaţi, 254 de persoane, Dumeşti, 289, sau Leţcani cu 109 proprietari. Autostrada va trece apoi prin Târgu Neamţ, Poiana Largului, Ditrău, Sovata şi Târgu Mureş.


„În prezent, legătura dintre Moldova şi Transilvania este pe traseele DN15 B-DN 15 şi DN15-DN12C-DN13 B, care fac faţă cu greu fluxului sporit de trafic. În acest context, autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni devine o alternativă atractivă pentru traficul internaţional de tranzit, care se va desfăşura între coridoarele de transport Pan-european IV şi IX“, mai spun şefii CNADNR.

19 milioane de euro costă kilometrul de autostradă


Lungimea totală a Autostrăzii Est-Vest este de 310 kilometri, iar investiţia se ridică la aproximativ 6,1 miliarde de euro, adică 19 milioane de euro pe kilometru. Costul este identic cu cel al şoselei de centură a Bucureştiului, dar dublu faţă de cele din Grecia sau Germania. Investiţia ar fi mai mare şi decât autostrăzile Bucureşti-Braşov, Arad-Timişoara, Cernavodă-Medgidia, Jucu-Bistriţa sau Ploieşti-Albiţa. Oficialii nu au stabilit sursa de de finanţare a arterei, dar au lansat până acum două variante: suportarea integrală a costurilor de către constructori, care îşi vor recupera investiţia din taxele de autostradă, şi parteneriatul public privat. Singurele plăţi pe care le-a presupus acest proiect au fost pentru achitarea studiilor de fezabilitate. Cele trei companii au primit de la stat 10,2 milioane de lei. Proiectul pentru Iaşi costă 3,1 milioane de lei.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite