Cum a dispărut cea mai cunoscută marcă de ţigări româneşti. Carpaţi - brandul inventat în comunism, îngropat în capitalism

Cum a dispărut cea mai cunoscută marcă de ţigări româneşti. Carpaţi - brandul inventat în comunism, îngropat în capitalism

Ţigările Carpaţi au dispărut de pe piaţa din România

Apariţia pe piaţa românească a ţigărilor de provenienţă străină a dus la dispariţia celor mai cunoscute mărci de ţigarete autentice – Carpaţi, Snagov şi Mărăşeşti.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cei mai mulţi români care au deprins viciul fumatul înainte de Revoluţie au pus pentru prima dată în gură ţigări Carpaţi. Brand renumit la nivel naţional până nu demult, ţigările Carpaţi au încetat să se mai găsească pe piaţă odată cu falimentarea fabricilor româneşti de prelucrare a tutunului.

Aşa se face că, în prezent, ţigările Carpaţi sau „surorile” Snagov sau Mărăşeşti mai pot fi găsite doar la colecţionarii ce au păstrat vestitele pachete produse în România. Oficial, Carpaţi nu se mai produc din anul 2010, atunci când şi-a întrerupt activitatea şi Fabrica de Ţigarete de la Sfântul Gheorghe.

Brandul Carpaţi a apărut în anul 1931, ţigările fiind produse pentru prima dată la Sfântul Gheorghe. Producţia s-a extins în mod susbstanţial după anii ’50, atunci când Carpaţi au început să se producă şi la fabricile din Timişoara, Târgu Jiu, Râmnicu Sărat, Iaşi şi Bucureşti.

70 de milimetri

În perioada comunistă ţigările Carpaţi erau cele mai cunoscute din ţara noastră, popularitatea lor crescând şi datorită interzicerii tutunului de provenienţă străină. Ţigările aveau lungimea de 70 de milimetri şi se vindeau în pachete din hârtie fină.

După Revoluţie şi după permiterea comercializării ţigărilor de provenienţă străină, interesul pentru brandul Carpaţi a scăzut, culminând cu scăderea producţiei şi, în cele din urmă, sistarea acesteia.

În perioada închiderii fabricii, într-un interviu acordat wall-street, directoarea fabricii de la Sfântul Gheorghe exemplifica motivele pentru care românii au început să prefere ţigările străine. “La început, când au apărut multinaţionalele, pe o perioadă de un an de zile nu am simţit foarte tare acest impact, însă de la an la an influenţa a devenit din ce în ce mai puternică. Au reuşit să ocupe aproape toată piaţa la intern, acciza a crescut foarte mult. De exemplu, ţigara Carpaţi fără filtru are aceeaţi acciza ca şi ţigareta Kent. A scăzut producţia la intern şi astfel ne-am orientat la export. Nu ştiu cât mulţinationalele, cât taxele ne-au scos de pe piaţa internă”, spunea Rada Gherghina, pentru sursa citată.
 

citeste totul despre: