Cel mai mare tun financiar dat în Iaşi. Cum a făcut Primăria să dispară 250 de milioane de lei prin pomeni electorale mai puţin obişnuite

Cel mai mare tun financiar dat în Iaşi. Cum a făcut Primăria să dispară 250 de milioane de lei prin pomeni electorale mai puţin obişnuite

Parcul auto învechit a dus în ultimii ani la apariţia mai multor accidente pe străzile Iaşiului, cel mai grav fiind cel din 2011, din zona Fundaţiei FOTO Adevărul

Primăria Iaşi va delega activitatea de transport public din municipiu unei firme nou înfiinţate, după ce precedenta a intrat în faliment cu datorii de 250 de milioane de lei, din care 175 de milioane către bugetul de stat. Pentru a scăpa de executarea silită, Primăria Iaşi va trece toate reţeaua de transport de la un operator la altul fără a remedia însă problemele care au cauzat datoriile-record.

Ştiri pe aceeaşi temă

Administraţia defectuoasă din ultimul deceniu a creat o situaţie economică dezastruoasă pentru operatorul de transport public din municipiul Iaşi. Datorii de nu mai puţin de 250 de milioane de lei s-au adunat în conturile Regiei de Transport Public (RATP) Iaşi, a cărei solicitare de reorganizare a fost respinsă de Tribunalul Iaşi, la finele lunii martie. Pentru a evita lichidarea şi pierderea întregului patrimoniul de transport, inclusiv a autobuzelor şi tramvaielor din Iaşi, Primăria Iaşi a decis să schimbe firma ce va gestiona transportul în oraş, preluând toate activele de la RATP înainte ca aceasta să intre într-o posibilă executare silită.

Schema poate lăsa cu buza umflată mai mulţi creditori ai falimentarei RATP, principalul păgubit fiind statul român, care are de recuperat la bugetul consolidat peste 175 de milioane de lei, potrivit unor documente oficiale obţinute de „Adevărul”.

Aceeaşi Mărie, dar fără datorii

Consiliul Local Iaşi trebuia să discute discute delegarea gestiunii transportului public către Societatea Compania de Transport Public Iaşi (CTP), în şedinţa de CL din data de 29 aprilie. După ce iniţil proiectul a fost pus pe ordinea de zi, acesta a fost retras de către primarul Mihai Chirica, urmând a fi repus pe masa consilierilor la şedinţa următoare.

 

Referat delegare 2016

 

Transferul va consta în preluarea de la falimentara RATP a tuturor bunurilor, ce aparţin în fapt primăriei - de la clădirile în care a funcţionat, la autobuze şi tramvaie - şi predarea lor către noua societate, la care Primăria Iaşi este asociat unic.

În acest mod, RATP, care în prezent este debitoare într-un proces de insolvenţă şi pentru care Tribunalul Iaşi a respins planul de reorganizare, pe 29 martie, va rămăne fără patrimoniu şi nu va avea de unde să achite datoriile record pe care le-a acumulat.

Documentele care vor ajunge pe masa consilierilor locali ieşeni, obţinute de corespondentul „Adevărul”, conţin şi o serie de măsuri pe care reprezentanţii Primăriei Iaşi îşi propun să le ia pentru ca noua societate să fie una profitabilă. Niciuna dintre aceste măsuri nu vizează remedierea problemelor generale care au dus la acumularea datoriilor de peste 250 de milioane de lei.

Într-un raport întocmit luna aceasta de către directorul RATP, Maricel Ghercă, se menţionează ca printre cauzele care au băgat în faliment societatea se numără numărul mare de gratuităţi pe care Primăria le acordă diferitelor categorii sociale. La Iaşi, toţi pensionarii care au peste 65 de ani, precum şi cei care nu au aceasta vârstă dar care nu obţin venitul minim garantat circulă gratuit pe toate mijloacele de transport în comun. De gratuităţi beneficiază şi alte categorii de persoane defavorizate, cum ar fi cele cu handicat sau orfanii. În plin proces de insolvenţă, la începutul acestui an, primarul interimar al Iaşiului, Mihai Chirica, candidat la funcţia de primar la alegerile din iunie, a plusat: a propus ca şi studenţii să beneficieze de reducerea cu jumătate a biletelor, din bani publici, în condiţiile în care universităţile decontau deja o parte din contravaloarea tichetelor.

Regia unui faliment premeditat

Acordarea unor gratuităţi abundente la Iaşi a fost implementată în principal de fostul primar al oraşului, Gheorghe Nichita, care şi-a atras în acest mod simpatia pensionarilor din oraş. Aproximativ 55.000 de persoane din Iaşi, o şesime din populaţia totală a oraşului, circulă gratuit cu mijloacele de transport în comun. Gratuităţile pe care Primăria le acordă trebuiesc achitate operatorului de transport public din bugetul local, fiind vorba de aproximativ 43 de milioane de lei pe an. În raportul contabil al RATP, directorul Maricel Ghercă indică că doar pentru anul 2015, Primăria a rămas datoare firmei cu peste 30 de milioane de lei.

Maricel Ghercă mai indică în documentul amintit că, pe lângă neplata la timp sau deloc a subvenţiilor de către Primărie, RATP s-a mai îndatorat şi din cauza necorelării preţului biletelor la costurile efective ale societăţii. În prezent, un bilet cu o călătorie în Iaşi costă 2 lei, în timp ce un abonament pe o lună, pe toate liniile, costă 116 lei.

Necesitatea înfiinţării unui nou operator, care să preia transportul public din Iaşi, a fost indicată reprezentanţilor municipalităţii încă din 2007, în cadrul unui proiect finanţat de Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. Recomandările de atunci au fost puse în aplicare cu întârziere, societatea CTP fiind înfiinţată abia în 2013 şi fiind inactivă până în prezent.

Transportul public din Iaşi, în cifre

Efectele gestionării sistemului de transport le vor resimţi şi cei care au lucrat sau lucrează la falimentara RATP Iaşi. Potrivit datelor contabile ale firmei, la finele anului 2015, 55 de milioane de lei erau datorii aferente asigurărilor sociale, de sănătate şi de şomaj. De-a lungul anilor mai multe plângeri pentru stopaj la sursă, infracţiunea ce presupune neplata cu intenţie a acestor biruri, au fost înaintate la Parchet. Nimeni nu a fost trimis în judecată până acum. Plângeri privind falimentarea RATP au fost făcute şi la DNA, vizat fiind şi fostul primar Gheorghe Nichita.



În cifre, RATP a înregistrat, în 2015, 142 de milioane de călătorii cu mijloacele de transport în comun. „La momentul actual, reţeaua urbană de transport public asigură mobilitatea locuitorilor municipiului Iasi prin intermediul celor 8 trasee de tramvai, a celor 19 trasee de autobuz şi a celor 4 trasee de microbuze”, precizează reprezentanţii Primăriei, în studiul de oportunitate întocmit în cadrul proiectului de transferare a gestiunii transportului de la o firmă la alta. Parcul auto este unul învechit, aproape toate mijloacele de transport în comun fiind vechi şi punând în pericol siguranţa călătorilor.

Citeşte şi:

Oraşul din România unde Primăria plăteşte 10 milioane de euro pentru ca unul din şase pasageri să călătorească gratuit
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: