Cea mai rapidă mini-maşină de curse din lume a fost asamblată de studenţii ieşeni în laboratoarele Facultăţii de Automatică şi Calculatoare de la Iaşi

Cea mai rapidă mini-maşină de curse din lume a fost asamblată de studenţii ieşeni în laboratoarele Facultăţii de Automatică şi Calculatoare de la Iaşi

Studenţii-inventatori, alături de maşina care i-ar putea face celebri FOTO Cezar Pădurariu

Studenţii Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din Iaşi sunt mândrii dezvoltatori ai unei maşinării care a întrecut în ingenuitate dispozitive similare realizate în cele mai faimoase universităţi de profil din lume.

Ştiri pe aceeaşi temă

Facultatea de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii „Gh. Asachi” Iaşi s-a angrenat în urmă cu trei ani în cea mai prestigioasă competiţie mondială rezervată dezvoltării unor mini-maşini de cursă „îndopate” microtehnologie de ultimă generaţie. Anul trecut, echipa de studenţi coordonată de profesorul Florin Pantelimonescu s-a calificat în finala mondială a concursului, intitulat Freescale Cup şi desfăşurat la San Antonio, în Statele Unite ale Americii. Au participat cele mai tari „intelligent race-car”-uri care au trecut de preselecţiile continentale, iar studenţii ieşeni, reprezentanţi ai Europei, au reuşit să câştige competiţia.

 
Premiul a fost simbolic, de aproximativ 1.000 de dolari. Bijuteria electronică construită de ei este o maşină de mărimea uneia pentru copii, dar care este atât de inteligentă în reacţii încât poate să urmeze extrem de rapid, fără să fie telecomandată, un traseu prestabilit, de câteva zeci de metri, presărat cu denivelări, curbe sau tuneluri, urmând o simplă linie neagră trasată pe suprafaţa de concurs. 
 
Practic, acesta este şi criteriul principal de departajare a concurenţilor: rapiditatea cu care maşina în miniatură ajunge la final, generată răspunsul aproape instantaneu la un cumul de impulsuri. Competiţia din Statele Unite este atât de prestigioasă, încât organizatorii au reuşit să aducă pentru prezentare monopostul folosit de echipa McLaren Mercedes în ultimul sezon de Formula 1. De altfel, toţi marii producători de autoturisme din lume îşi „apleacă urechea” la concursurile de acest gen, pentru că părţi ale dispozitivelor asamblate în laboratoare anonime, precum cel al facultăţii ieşene, se pot dovedi invenţii revoluţionare, care să-şi găsească aplicabilitate în producţia de serie.

Mini-maşină de Formula 1 

Cinci studenţi din anul IV ai Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din Iaşi au preluat „opera” cu care colegii lor au făcut senzaţie în Statele Unite, au dezvoltat-o şi au prezentat-o în premieră ieri, 21 martie, la RIUF (Romanian International University Fair), cel mai important târg educaţional organizat la Iaşi. Este „reclama” cu care facultatea încearcă să atragă noi studenţi. Tinerii ieşeni se pregătesc pentru Freescale Cup 2013, faza pe Europa, competiţie care va avea loc la sfârşitul lunii martie în Franţa, la Paris şi la care vor participa în jur de 35 de universităţi de pe bătrânul continent. Se arată extrem de siguri că ultima variantă a produsului lor va trece cu brio de concurenţă. Poate atinge viteza de 4 metri de secundă, dar partea complicată este să fie la fel de rapidă şi în curbe şi să nu deraieze de la traseu.
 
 
„În principiu, maşina are două componente principale: un microprocesor suficient de performant pentru ce avem noi nevoie şi o cameră video, care interpretează traseul şi trimite datele spre procesare. De acolo, coordonatele exacte ale traseului sunt transmise către partea mecanică, mai precis la servomotoare, care imprimă turaţia în roţi şi direcţia maşinii. Apoi, sunt o serie de componente secundare, cum ar fi bara de leduri orizontală amplasată în partea din faţă a maşinii, care luminează drumul şi oferă o mai mare precizie camerei, un separator de zgomot, alte componente care oferă stabilitate şi rezistenţă“, a explicat Răzvan Coban, coordonatorul echipei de cinci studenţi, din care mai fac parte Radu Antohi, Sergiu Batalan, Flavian Ciuşlea şi Alexandru Blănariu.   
 
Realizarea maşinii costă în jur de 500 de euro, în condiţiile în care piesele sensibile sunt trimise participanţilor de către principalul sponsor al concursului, compania Motorola. La facultatea ieşeană există în acest moment şase altfel de mini-race-caruri, care sunt folosite pentru studiu şi practică într-un laborator special creat în cadrul facultăţii. „Nu-i simplu deloc de făcut. Procesarea video este cea mai grea sarcină pentru un procesor. Este o mini-maşină de Formula 1 care vede drumul şi merge singură. Câştigătorul, ca şi la Formula 1, se departajează în milisecunde.
 
Maşina care vede singură
 
Maşina trebuie singură să se adapteze în funcţie de obstacolele de pe traseu. În această competiţie, cei de la Motorola lansează, practic, o nouă generaţie de micro-procesoare pe care le promovează în universităţi lansând această competiţie. Noi avem onoarea să folosim în premieră, pentru că am câştigat această competiţie, o nouă generaţie de cipuri de la Motorola. Soluţiile găsite de participanţi sunt introduse ulterior în producţia de serie. Toate companiile de automobile din lume au la ora actuală modele care folosesc camere video pentru a merge singure”, a completat coorodonatorul studenţilor, profesorul Florin Pantelimonescu.
 
Studenţii ieşeni demonstrează cum maşina inteligentă îşi poate mişca roţile în funcţie de deplasarea faţă de linia neagră din mijloc. Urmăriţi un video cu un segment al demonstraţiei:
 
 
Aceasta este de părere, că în următorii 2-3 ani, maşinile care se vor conduce singure vor fi o banalitate chiar şi în România. De asemenea, soluţia ar avea aplicabilitate şi în agricultură, la tractoarele folosite pentru arat şi recoltat. În acest moment, soluţia „auto-conducerii” este aplicată în diverse ramuri industriale sau de transport din lume. Metroul din Dubai, de exemplu, funcţionează fără mecanic. 
 
Casa din spagheti sau robotul cu şapte feţe

Vizitatorii RIUF au putut urmări pe viu realizările studenţilor de la Facultăţile de Robotică, Construcţii sau de Chimie din cadrul Universităţii „Gh. Asachi“ Iaşi, iar unele demonstraţii au stârnit chiar ropote de aplauze. Una dintre cele mai interesante realizări a fost o mini-structură rezistentă din spagheti uscate. Bine-asamblat, podul din spagheti, lung de 50 de centimetri şi înalt de 20, poate suporta greutăţi de peste zece kilograme. Experimentul a dorit să demonstreze că măiestria în proiectare poate crea structuri de rezistenţă din aproape orice. Studenţii de la Robotică au prezentat un robot, construit din structură metalică sub forma unui tapir, căruia i-au ataşat ochi umanoizi, sprâncene şi nas şi care poate să reproducă şapte expresii faciale diferite, asemănătoare emoticoanele. Robotul ar urma să fie folosit pentru tratarea unor copii cu dizabilităţi. Şi studenţii de la Facultatea de Chimie au făcut senzaţie cu un experiment, intitulat mini-vulcan, în cadrul căruia substanţe fosforescente au fost arse într-un pahar şi au aruncat mini-jeturi cu efect vizual spectaculos.
 
Geniul trimis de Princeton să recruteze colegi români

Romanian International University Fair (RIUF), în cadul căruia a avut loc prezentare mini-maşinii inteligente, este cel mai important târg educaţional organizat în România, în oraşele Bucureşti, Timişoara şi Iaşi. Peste 35 de universităţi dintre cele mai prestigioase din 12 ţări ale lumii şi-au prezentat ieri oferta educaţională în cadrul standurilor amplasate în Iaşi, la Hotel Unirea. Spaţiul amenajat a fost arhiplin, mii de studenţi sau elevi de liceu venind să vadă ce oferte au pentru a pleca la studii peste hotare. Unul dintre cele mai vizitate standuri a fost cel al Universităţii Princeton, reprezentată de un student român. Cosmin Pohoaţă (23 de ani) este unul dintre cei doar aproximativ 20 de tineri români, admişi la prestigioasa instituţie de învăţământ din Statele Unite ale Americii, la care învaţă în jur de 8.000 de studenţi. „Studiez Matematica, sunt în anul III acum, şi mă bucur că am ocazia să reprezint oferta universităţii Princeton în România. Au venit sute de tineri pe la acest stand, interesaţi şi documentaţi, iar eu cred că şansele de accede acolo sunt ceva mai mari decât în urmă cu câţiva ani”, a declarat Cosmin Pohoaţă (foto dreapta).
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările