Catastrofa de la Ciurea. Povestea celui mai grav accident feroviar din istoria României, soldat cu peste 1.000 de morţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Catastrofa a avut loc în noaptea dintre anii 1916-1917 la 10 kilometri distanţă de Iaşi. Este clasificat drept cel mai grav accident din istoria României şi al doilea cel mai grav petrecut vreodată în lume.

Noaptea de 31 decembrie 1916/1 ianuarie 1917 (potrivit calendarului pe stil vechi) este una dintre cele mai negre treceri în noul an din istoria României.

În plin război mondial, un tren cu refugiaţi care a plecat de la Galaţi şi se îndrepta spre Iaşi a deraiat şi s-a răsturnat cu 10 kilometri înainte de a ajunge la destinaţie.

Lipsa unei anchete oficiale n-a permis elucidarea cauzelor exacte ale accidentului. Guvernul a încercat din răsputeri să ascundă tragedia, pentru a nu demoraliza şi mai tare populaţia greu încercată de război.

Un bilanţ făcut public câţiva ani mai târziu arată că peste 1.000 de oameni şi-au pierdut viaţa în catastrofa la Ciurea şi că au existat mai puţin de 300 de supravieţuitori.

Contraofensiva armatei germane începută în septembrie 1916 şi ocuparea ulterioară a Bucureştiului au determinat un exod masiv al populaţiei către Iaşi. Inclusiv Guvernul şi Casa Regală se adăpostiseră deja în Capitala Moldovei, iar estimările istoricilor arată că aproape 1 milion şi jumătate de oameni din populaţia de 8 milioane a Vechiului Regat au luat drumul Moldovei.

În acest context, un convoi militar (trenul de etapă E-1) constituit dintr-o garnitură de 26 de vagoane a plecat pe data de 31 decembrie (stil vechi) din oraşul Galaţi, după ce Brăila fusese ocupată de trupele germane, şi se deplasa spre Iaşi.

"Trenul era colosal de lung şi format dintr-o amestecătură de vagoane: vagoane de dormit, vagoane pentru misiuni, vagoane pentru restaurant, vagoane de clasa I, a II-a, a III-a şi era tras de două maşini [locomotive]. Vagoanele de dormit, restaurant, clasa I şi a II-a erau cu încălzire cu calorifere, vagoanele clasa a III-a cu sobe de fier cu cărbuni. Majoritatea vagoanelor erau iluminate cu lămpi cu gaz. Ca la război, totul este problematic: îmbulzeala la tren era mare, în vagoane se urcau diferite misiuni militare ale aliaţilor, cu generali, ofiţeri superiori, sute de soldaţi români şi ruşi şi tot felul de cetăţeni. Vagoanele gem de lume, iar soldaţii se urcă pe scări, tampoane, la frâne şi pe acoperiş", povesteşte în jurnalul personal generalul Dumitru Tăutu, unul dintre supravieţuitorii tragediei, într-una dintre puţinele mărturii rămase în urma catastrofei.

Mărturia completă a generalului poate fi citită AICI.

Tragedia s-a produs în jurul orei 1.00, în dimineaţa zilei de 1 ianuarie/14 ianuarie 1917. Trenul a rămas fără frâne pe o porţiune a căii ferate în coborâre aflată între gările Bârnova şi Ciurea. Mecanicii au încercat din răsputeri să semnalizeze acustic problema controlorilor din vagoane. Din cauza aglomeraţiei extreme, aceştia n-au putut ajunge să acţioneze frânele de mână cu care erau dotate vagoanele. 

Se presupune că unul dintre pasagerii din primele două sau trei vagoane a închis robinetul de aer comprimat din greşeală şi aerul nu s-a putut propaga către frânele celorlalte vagoane.

Recepţionând semnalele lansate de mecanicii locomotivei, angajaţii căilor ferate din staţia Ciurea au activat un macaz, astfel încât trenul să intre pe linia 2 şi să se evite coliziunea cu vagoanele cu păcură care staţionau pe linia 1. Din cauza vitezei foarte mari şi unghiului mare de cotire doar locomotiva şi încă un vagon au reuşit să treacă pe linia 2; dintre celelalte vagoanele, cu excepţia a doar două care au rămas pe linie, restul au deraiat. Se pare că cel puţin unul dintre vagoane s-a ciocnit de cisternele de combustibil, declanşând o explozie şi un incendiu enorm.

Trenul a ars ca o torţă în mai puţin de două ore. Foarte puţine dintre victimele accidentului au mai putut fi identificate. Din acest motiv, autorităţile au luat decizia de a îngropa trupurile carbonizate într-o groapă comună săpată în apropiere de Gara Ciurea, la o distanţă de 500 de metri.

Istoria completă a accidentului, documentată în arhive, a fost refăcută pe pagina de Facebook intitulată Oraşul Iaşi.

O altă catastrofă feroviară s-a produs tot în 1917 în Franţa. Un tren care transporta 1.000 de soldaţi francezi, de pe frontul italian, a deraiat în Saint-Michel-de-Maurienne. Aproape 800 de persoane au murit în acel accident, cel mai grav din istoria Franţei.

Cel mai grav accident feroviar din istorie s-a produs în 2004 în Sri Lanka. Un tren a fost lovit de tsunami-ul care a urmat cutremurului din Oceanul Indian. Bilanţul: peste 1.700 de morţi.

Mai puteţi citi:

FOTO Imagini atroce ale pogromului din 1941. Cel mai mare masacru împotriva evreilor din istoria României, în fotografii de arhivă desecretizate

EXCLUSIV: Certej 1971, tragedia uitată a 89 de vieţi îngropate sub 300 de mii de metri cubi de nămol ATENŢIE ! FOTOGRAFII ŞOCANTE !

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite