Călătoria cu tramvaiul şi autobuzul, pericol public pentru ieşeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei care folosesc mijloacele de transport în comun trebuie să se aştepte la tamponări, defecţiuni tehnice sau incendii. În timp ce maşinile răblăgite ale Regiei Autonome de Transport Public (RATP) sunt implicate şi în câte trei accidente zilnic, şefii oraşului plătesc bani grei pentru întreţinerea lor.

Şoferii mijloacelor de transport public au fost implicaţi anul trecut în 416 evenimente rutiere, cu 14 mai multe faţă de 2009, conform datelor RATP.

Autobuzele răblăgite din Iaşi, echipate cu sisteme de supraveghere de 500.000 de euro
Vinovaţi de aceste incidente se fac angajaţii RATP doar în 99 dintre cazuri, care sunt de cele mai multe ori tamponări sau coliziuni din cauza nerespectării regulilor de circulaţie. Celelalte accidente se produc din cauza aglomeraţiei din oraş, a străzilor înguste, a indisciplinei din trafic şi a şoferilor neatenţi.


Mai mult de jumătate din numărul accidentelor au vizat tramvaiele second-hand, care au fost implicate în 227 de incidente anul trecut. Autobuzele şi microbuzele au avut probleme în trafic de 182 de ori, iar mijloacele de marfă şi alte autoturisme, de şapte ori.


Milioane de euro, pentru defecţiuni în lanţ

Archimedes, un fiasco pe bani europeni la Iaşi
„Şi autobuzele, ca alţi participanţi la trafic, sunt potenţiale victime, pot provoca accidente şi pot fi lovite. Plus că traficul este aglomerat şi disciplina şoferilor lasă de dorit“
, a explicat Maricel Ghercă, directorul RATP. Accidentele se ţin în lanţ în special în cazul autobuzelor MAZ sau a tramvaielor. În ultimele luni, autobuzele cumpărate în leasing de Primărie cu 10 milioane de euro au rămas în mijlocul zilei ori fără roţi sau ambreiaj ori s-au blocat în trafic. Un şofer de MAZ a pus în pericol viaţa călătorilor deoarece nu a verificat piuliţele unei roţi care s-a desprins în timp ce se deplasa. În schimb, tramvaielor li se rup pantografele sau, mai rău, iau foc în mijlocul zilei.


În timp ce siguranţa călătorilor este ultima grijă a autorităţilor, şefii oraşului cheltuiesc sume uriaşe pentru piese de schimb şi consumabile. Mijloacele de transport în comun scot din buzunarele ieşenilor 6,74 milioane de lei pentru materiale consumabile.

Transportul public second-hand îi costă pe ieşeni 24.000 de euro în fiecare zi
Operaţiunea de schimbare a anvelopelor la microbuze şi autobuze costă 780.000 de lei, iar cheltuielile pentru piesele de schimb se ridică la 3 milioane de lei. Tramvaiele second-hand din parcul regiei, în număr de 137, consumă uleiuri şi carburanţi în valoare de 1,28 milioane de lei şi energie de 5,14 milioane de lei. „Avem 200 de mijloace de transoport la stradă care fac în jur de 300 de kilometri în fiecare zi. Este normal ca la numărul mare de kilometri să apară şi diverse defecte de natură tehnică, dar acestea nu pun în pericol viaţa cetăţenilor. Când apar defecţiuni, şoferii se retrag la depou în condiţii de siguranţă“, a mai spus Ghercă. Întreţinerea parcului auto al RATP îi costă pe ieşeni 24.000 de euro în fiecare zi, cele mai mari sume fiind destinate plăţii combustibilului.


„Am dat afară mulţi şoferi“

Directorii recunosc că o mare parte din vină le aparţine angajaţilor de pe mijloacele de transport.
„Numărul accidentelor depinde foarte mult şi de temperamentul şi pregătirea şoferilor. De la începutul anului am dat afară 20 de şoferi de autobuze şi microbuze din cauza comportamentului şi a problemelor din trafic. Cele mai multe accidente se produc şi în interiorul mijloacelor de transport. Anul acesta am avut 12 cazuri de persoane care s-au rănit deoarece şoferii au frânat brusc“, a explicat Ghercă. Pentru a-şi monitoriza maşinile în trafic, şefii RATP au montat 11 camere de supraveghere în staţiile cu flux mare de călători şi urmează să mai instaleze 13.


Aparatele se află la trecerea de pietoni din faţa Moldova Mall, în staţiile RATP din Podu Roş, rond Agronomie, în Nicolina, Selgros, CUG, la Granit şi la Fundatie. Vor fi montate camere în zone precum Frigorifer, Baza 3, Tudor Vladimirescu, Dancu, Bucium, Canta, Gară, Podu de Piatră, Dacia şi la toate capetele de linii. Mai mult, edilii vor cumpăra peste 700 de sisteme de supraveghere video pentru a echipa 64 de autobuze şi 36 de tramvaie care circulă pe traseul Tudor Vladimirescu-Copou.
Prin investiţia europeană de 500.000 de euro, şefii oraşului vor să creeze un sistem de management al incidentelor, prin care să stopeze vandalizarea din mijloacele de transport şi să gestioneze mai bine accidentele în care sunt implicate acestea.

_______________

Transport second-hand la suprapreţ

Accidentele se ţin lanţ în transportul public din Iaşi, în special din cauza uzurii autovehiculelor. Şefii oraşului au preferat să achiziţioneze la suprapreţ vechiturile din Europa, să le recondiţioneze şi să le scoată la stradă, decât să asigure un transport sigur. Parcul auto al Regiei Autonome de Transport Public numără 121 de autobuze MAZ, Renault, Vanhool, Mercedes, 50 de microbuze Iveco şi 137 de tramvaie second-hand.


Achiziţii cu scandal


Achiziţia celor 50 de autobuze MAZ a fost cu scandal încă din 2005, atunci când şefii din Primărie au cumpărat autovehiculele prin leasing, la preţuri exagerate. Contractul de leasing se ridică la 10 milioane de euro, care trebuie plătiţi până în martie 2012. Microbuzele galbene marca Iveco au fost aduse în Iaşi în 2003, municipalitatea a plătit rate lunare de 1.500 de euro timp de cinci ani, dar vehiculele sunt conserve pe patru roţi. De când au ajuns în Capitala Moldovei, microbuzele au fost implicate în numeroase accidente şi multe abia mai pot ieşi din garaj. Pe străzile din Iaşi mai circulă şi 32 de autobuze second-hand închiriate de la o firmă din Olanda şi înmatriculate în Bulgaria, fiecare la un preţ de 26.000 de lei.


Autorităţile au cheltuit până acum peste 25 de milioane de euro pentru reabilitarea a 26 de kilometri de şine de tramvai din cele 77 existente, dar n-au investit şi în cutiile de fier.


„Nu putem aduce tramvaie atât timp cât nu avem linii modernizate. Sunt şine în Agronomie, Super Copou, Grădinari, strada Muzicescu care intră în pământ şi pentru care încercăm să găsim finanţare“, a spus primarul Gheorghe Nichita. Edilul  susţine că are nevoie de 500 de milioane de euro pentru a moderniza restul şinelor şi pentru a cumpăra 150 de vehicule noi, care costă 2 milioane de euro fiecare.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite