Bacalaureat 2015 Română Iaşi. 200 de absenţi şi doi eliminaţi după ce le-au sunat telefoanele în sală. Ce riscă aceştia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Doi absolvenţi au fost eliminaţi la Iaşi în urma primei probe scris a examenului de Bacalaureat
Doi absolvenţi au fost eliminaţi la Iaşi în urma primei probe scris a examenului de Bacalaureat

Subiecte Bacalaureat 2015. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi (IŞJ) au precizat că, la prima probă scrisă a examenului de bacalaureat, 201 absolvenţi din judeţul Iaşi au absentat.

Reprezentanţii IŞJ au mai menţionat că numărul de elevi înscrişi la examenul de bacalaureat a fost de 5.714. Pe lângă cei care au absentat, doi absolvenţi au fost eliminaţi după ce le-a sunat telefonul în sala de examen. Aceştia nu se mai pot înscrie în următoarele două sesiuni de bacalaureat pentru a susţine examenul, au menţionat reprezentanţii IŞJ. 

"În conformitate cu programa de examen şi cu matricea de specificaţie stabilite de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, proba scrisă de Limba şi literatura română vizează competenţele de receptare şi de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun în scris strategii şi reguli de exprimare orală), iar structura subiectelor permite rezolvarea acestora în  trei ore de examen", au spus aceştia. 

Subiectele examen bacalaureat 2015

Subiectul I, de 30 de puncte, include  fragmente de text aparţinând genului dramatic – „Trei generaţii” de Lucia Demetrius, pentru filiera teoretică-profil real, filieră tehnologică, filieră vocaţională-toate profilurile, cu excepţia profilului pedagogic, respectiv „Ultima oră” de Mihail Sebastian, pentru filiera teoretică-profil umanist şi filiera vocaţională-profil pedagogic. Sarcinile de lucru vizează aspecte referitoare la nivelul lexical şi semantic al limbii, la componentele structurale şi valenţe expresive şi stilistice ale unui text dramatic şi permit evaluarea unor competenţe specifice, precum: identificarea particularităţilor şi a funcţiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de texte, utilizarea adecvată a achiziţiilor lingvistice în producerea şi în generarea de texte, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului etc.

 Textul de tip argumentativ de la subiectul al II-lea (30 de puncte) le oferă candidaţilor posibilitatea de a-şi demonstra nu numai competenţele specifice redactării unei astfel de compuneri, cât şi cultura generală, propriile pasiuni sau experienţele de lectură referitoare la importanţa practicării unui sport, sau la rolul scriitorilor în societate. Temele sunt generoase, ofertante şi permit abordări de diferite tipuri în funcţie de pregătirea şi preocupările tinerilor.

La subiectul al III-lea, tot de 30 de puncte, eseul de 600-900 de cuvinte solicită prezentarea particularităţilor de construcţie a unui personaj într-un text narativ studiat aparţinând lui Ion Creangă, George Călinescu sau Marin Preda (selecţie posibilă din „Povestea lui Harap” de Ion Creangă, „Enigma Otiliei” de George Călinescu, „Moromeţii” de Marin Preda sau alte texte studiate din opera prozatorilor menţionaţi), respectiv prezentarea relaţiei dintre două personaje dintr-un roman interbelic studiat (la alegere, dintre operele romancierilor Liviu Rebreanu, George Călinescu, Mihail Sadoveanu sau Camil Petrescu), fiind astfel verificate conţinuturi fundamentale din programa de liceu, precum şi competenţa elevilor de a utiliza strategii de înţelegere şi de interpretare tipologică, tematică, structurală şi stilistică în explorarea şi valorizarea critică şi estetică a textului narativ. Scriitorii menţionaţi sunt nume de referinţă, autori canonici prin care temeiurile culturii şi literaturii române se definesc şi, deci, nu pot lipsi din orizontul cultural al unui absolvent de liceu.

Citeşte şi: 

Bac 2015. Cîmpeanu: 25.000 din 340.000 absolvenţi de liceu din promoţiile anterioare s-au înscris la examen

Iaşi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite