Acuzaţii grave la adresa lui Beatrice Rancea: angajări ilegale şi distribuiri pe pile în spectacole. Artiştii cer Ministrului Culturii demiterea şefei operei ieşene

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţii de la Opera Naţională Română Iaşi cer Ministrului Culturii să o demită pe Beatrice Rancea
Angajaţii de la Opera Naţională Română Iaşi cer Ministrului Culturii să o demită pe Beatrice Rancea

Printr-o scrisoare deschisă adresată ministrului Daniel Barbu, Sindicatul Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi lanseză o serie de acuzaţii extrem de dure la adresa managerului instituţiei, Beatrice Rancea.

Artista care a ajuns la cârma operei ieşene în 2011 este acuzată de sindicat că ar fi favorizat angajarea în cadrul instituţiei a mai multor persoane, dar şi că ar distribui artiştii în spectacole după bunul plac.

În scrisoarea deschisă transmisă Ministrului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Daniel Barbu, reprezentanţii sindicatului cer demiterea lui Beatrice Rancea şi declanşarea unei proceduri de control asupra angajărilor efectuate de artistă din momentul în care aceasta a ajuns manager la Operă.

În acelaşi document, sindicaliştii notează că “prin modul discreţionar, complet neprofesionist şi printr-un comportament conflictual, d-na Rancea provoacă, în instituţia noastră, disfuncţionalităţi fără precedent care sunt urmate de consecinţe deosebit de serioase.”

De asemenea, sunt descrise mai multe situaţii în care Beatrice Rancea, susţin sindicaliştii, ar fi recurs la jigniri şi ameninţări împotriva angajaţilor care nu ar fi agreaţi de ea.

Considerând că aceste numiri şi promovări ilegale în funcţii, făcute de d-na Rancea, aduc deservicii majore asupra calităţii actului artistic, lezează activitatea şi imaginea unei instituţii cu statut de Operă Naţională, o parte din colectivul artistic ONRI, solişti, corişti, instrumentişti, balerini, etc., s-au opus vehement acestui mod de a manageria instituţia noastră, condusă până în urmă cu 4 ani de profesionişti, personalităţi artistice, maeştri care aveau şi statut de profesori universitari. În urma acestui fapt, d-na Rancea, afirmând că “nimeni nu are ce să-i facă”, fiindcă a “ştiut” cum să-şi asigure “spatele” politic la Iaşi şi la Bucureşti, precum şi în ministerul pe care-l conduceţi, făcând referire la d-na Kaitor Mihaela, secretar general gradul I, a recurs la ameninţări cu desfacerea contractului de muncă a celor în cauză, la injurii şi limbaj suburban, la jigniri publice, “Am nişte solişti nenorociţi la Operă, cu care nu mai am ce face şi pe care vreau să-i dau afară”, apoi, la diverse forme de intimidare, practicând, în final, hărţuirea, discriminarea şi abuzul de funcţie”, se arată în scrisoarea deschisă a Sindicatului Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi.

Beatrice Rancea nu a putut fi contactată, până la ora redactării acestui material, pentru a-şi expune un punct de vedere.

Mai jos, integral, conţinutul scrisorii deschise adresate Ministrului Culturii, Daniel Barbu:

Domnule Ministru,

În urma Memoriului pe care vi l-am înmânat, în mod public şi în prezenţa delegaţiei ce v-a însoţit cu prilejul vizitei dumneavoastră la Iaşi, din data de 23 ianuarie 2013, la care până acum nu aţi binevoit să ne răspundeţi, Sindicatul Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi vă aduce în atenţie situaţia reală şi extrem de gravă, creată de d-na manager Beatrice Rancea, în interiorul Operei Naţionale Române Iaşi, motiv pentru care, prin prezenta scrisoare, vă solicităm următoarele:
1. Să demaraţi, în cel mai scurt timp, o anchetă privind activitatea desfăşurată de d-na Rancea, în calitate de manager al Teatrului Naţional din Constanţa, în perioada 2005-2007, şi în calitate de consilier artistic al Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Ion Dacian”- Bucureşti, din perioada 2007-2008, de notorietate fiind faptul că ambele au fost încheiate cu adevărate scandaluri şi demisii forţate, acestea nefiind luate în considerare la evaluarea capacităţilor manageriale ale d-nei Rancea, de Comisia de concurs al ministerului pe care îl conduceţi, ca şi condiţie de participare (experienţă managerială, dobândită în conducerea unei instituţii publice de cultură), la Concursul pentru obţinerea funcţiei de manager în instituţia noastră;
2. Să dispuneţi deplasarea la Iaşi, în cel mai scurt timp, a unei Comisii de control, alcătuită din profesionişti, care să analizeze şi să evalueze, în mod real, activitatea managerială a d-nei Rancea şi a actualei echipe manageriale a ONRI;
3. Să dispuneţi suspendarea d-nei Rancea, din funcţia de manager şi a echipei manageriale a ONRI, pe perioada controlului şi a evaluărilor, pentru a garanta astfel corectitudinea efectuării acestora;
4. Să dispuneţi efectuarea controlului asupra gestionării şi cheltuirii fondurilor alocate de minister şi asupra preluării şi gestionării arhivei ONRI, de către actualul manager, deoarece se constată lipsa documentelor care atestă organizarea şi ocuparea prin concurs legal a funcţiilor şi posturilor obţinute de angajaţi ai ONRI;
5. Să dispuneţi constituirea unei comisii profesioniste care să analizeze legalitatea şi competenţele, pe plan administrativ şi artistic, pentru funcţiile deţinute de actuala echipă managerială şi, de asemenea, să evalueze profesional toţi angajaţii de la nivelul tuturor compartimentelor ONRI: solişti, orchestră, cor, balet, tehnic, administrativ, etc.;
6.  Să dispuneţi demiterea d-nei Rancea din funcţia de manager al ONRI;

7. Să dispuneţi organizarea unui nou concurs pentru ocuparea funcţiei de manager al Operei Naţionale Române Iaşi, cu accent pe competenţe şi profesionalism, atât în domeniul managementului artistic cât şi în domeniul teatrului liric, fără implicaţii sau simpatii politice deoarece, acestea, în ultimii ani 4 au adus la conducerea ONRI doar persoane lipsite de calificări în domeniu, a căror incompetenţă este susţinută pe relaţii de vasalitate politică şi a căror impostură este afişată nonşalant sub o imagine falsă şi o poleială de suprafaţă. În acest sens, vă aducem în atenţie că instituţii similare din Cluj, Timişoara, Constanţa, sunt conduse de profesionişti şi personalităţi ale teatrului liric, Marius Vlad Budoiu, Corneliu Murgu, Daniela Vlădescu, iar impunerea unui manager de mucava, importat din Bucureşti, la Opera Naţională Română Iaşi, care a dat scenei muzicale româneşti şi internaţionale valori incontestabile, este intolerabilă şi aduce deservicii grave de imagine atât instituţiei, mediului academic muzical, cât şi Iaşului, ca oraş cultural, considerat incapabil să furnizeze resurse profesioniste şi calificate pentru obţinerea acestor posturi.
Domnule ministru, vă informăm că până în anul 2009, Opera Naţională Română Iaşi a fost condusă de MAESTRUL Corneliu Calistru, pe a cărui profesionalism şi experienţă se bazează, în mare parte, prestigiul şi valoarea instituţiei ieşene şi a spectacolelor altor instituţii similare din ţară şi străinătate cu care am colaborat. Ulterior, conducerea a fost preluată de dl. Adrian Zavloschi, actor şi director administrativ al Teatrului pentru Copii şi Tineret “Luceafărul”, presa catalogând numirea sa în funcţie drept politică, dumnealui fiind cunoscut ca membru în conducerea Partidului Liberal Democrat, filiala Iaşi. Dl. Adrian Zavloschi, neavând experienţa şi cunoştinţele de specialitate necesare, pentru prima producţie a ONRI, ce urma a fi realizată sub mandatul dumnealui, a invitat-o la Iaşi pe d-na Beatrice Rancea, cunoscută ca jurat al emisiunii “Dansez pentru tine”, a cărei experienţă în domeniul operei se rezuma doar la două titluri, Olandezul Zburător şi Don Giovanni, lucrare pe care dumneaei urma să o monteze la Iaşi, după ce o mai pusese în scenă la Constanţa, în perioada când a deţinut funcţia de manager al Teatrului Naţional din Constanţa.
Ajunsă în instituţia noastră, în perioada repetiţiilor la Don Giovanni, d-na Rancea a avut în permanenţă o atitudine depreciativă la adresa conducerii şi, speculând fondul nemulţumirilor deja existente ale angajaţilor, prevalându-se de “experienţele” anterioare în conducerea unor instituţii similare, apoi, insinuând că beneficiază de o susţinere politică mai puternică decât a actualului director, respectiv d-na Raluca Turcan, a făcut tot felul de promisiuni, privind revigorarea instituţiei, a căror îndeplinire era posibilă doar dacă angajaţii ONRI ar fi trimis scrisori de adeziune pentru susţinerea sa, pentru a putea ocupa postul de manager al instituţiei.
Activitatea d-nei Rancea, de manager al ONRI, a debutat cu desfăşurarea unor interviuri, cu o parte dintre angajaţi în particular, care au avut drept scop descoperirea relaţiilor de autoritate profesională din cadrul instituţiei. La scurt timp după aceasta, printr-o adresă oficială transmisă ministerului pe care îl conduceţi, d-na Rancea a cerut înlăturarea angajaţilor care dovedeau această autoritate, prin desfacerea contractului de muncă, fapt care a scandalizat atât mediul academic muzical cât şi lumea culturală ieşeană, gestul fiind considerat un abuz în funcţie.
Pentru remedierea imaginii negative cu care se lansase în funcţia de manager, d-na Rancea a cooptat, pentru formarea echipei manageriale, pe baritonul Ionuţ Pascu - ONB, iar apoi pe dirijorul Cristian Sandu - Academia de Muzică ”Gheorghe Dima” Cluj-Napoca. Aceştia însă, au fost înlăturaţi la scurt timp, deoarece s-au comportat ca adevăraţi profesionişti, sesizând aspectele negative, neregulile manageriale şi problemele reale cu care se confrunta colectivul ONRI (repertoriu, distribuţii etc.).
Dorinţa d-nei Rancea de a conduce instituţia în mod discreţionar, a făcut ca promovările în funcţii să aibă drept unic criteriu obedienţa faţă de persoana sa şi, în nici un caz, calificările şi profesionalismul necesar pentru obţinerea acestor funcţii. De asemenea, aceste promovări s-au făcut fără susţinerea unui concurs legal, după cum urmează:
Numirea d-lui Negru Marius Morel, de la un simplu membru al orchestrei, în funcţia de director artistic şi şef partidă la vioara I. Pentru a-l putea numi în aceste funcţii, în vara anului 2011, d-na Rancea l-a trimis la cursuri de management artistic, costurile fiind suportate de instituţie, iar pentru funcţia de şef partidă la vioara I, i-a luat în considerare, drept concurs, un spectacol la care nu a participat;
Numirea d-nei Anca Şerbănuţă în postul de asistent de regie care, până la data promovării, se ocupa de activitatea de tehnoredactare, fiind absolventă a unei facultăţi de profil tehnic (industrie textilă şi pielărie). D-na Rancea a îndemnat-o să urmeze cursurile secţiei regie-teatru a Facultăţii de Teatru - UAGE Iaşi. Fiind studentă, d-na Rancea a promovat-o ca asistent regizor, punându-i totodată la dispoziţie infrastructura şi resursele umane ale instituţiei pentru a-şi susţine examenele, oferindu-i şi onorariu pentru aceste examene (de ex., pentru “Nunta lui Figaro” a luat suma de 4000 lei), impunând-o apoi ca asistent regizor pe lângă personalităţi marcante (de ex: Andrei Şerban – Troienele şi Indiile Galante, etc.). De asemenea, dl. Virgil Derlă fratele d-nei Şerbănuţă a fost angajat, în anul 2012, ca şef producţie şi administrator, iar Quartz Matrix, firma care asigură în exclusivitate echipamente, servicii IT, sonorizare etc., îl are ca director angajat pe Florin Şerbănuţă, soţul aceleiaşi doamne;
Numirea d-lui Victor Zaharia în postul de asistent de regie, pe aceleaşi criterii ca d-na mai sus menţionată, care, în plus, cumulează două funcţii, de corist şi asistent regie, primind două salarii;
În aceleaşi situaţii de numiri, cumul de funcţii şi salarii duble se află: dl. Manuel Giugula, maestru de cor şi sonorizare; dl. Claudiu Grigoraş, administrator şi cornist; dl. Andrei Apreotesei, director marketing şi corist; d-na Rodica Eşanu, asistent scenograf şi şef croitorie; dl. Gheorghe Rusu Piersic, tehnoredactare şi corist, iar exemplele pot continua.
Considerând că aceste numiri şi promovări ilegale în funcţii, făcute de d-na Rancea, aduc deservicii majore asupra calităţii actului artistic, lezează activitatea şi imaginea unei instituţii cu statut de Operă Naţională, o parte din colectivul artistic ONRI, solişti, corişti, instrumentişti, balerini, etc., s-au opus vehement acestui mod de a manageria instituţia noastră, condusă până în urmă cu 4 ani de profesionişti, personalităţi artistice, maeştri care aveau şi statut de profesori universitari. În urma acestui fapt, d-na Rancea, afirmând că “nimeni nu are ce să-i facă”, fiindcă a “ştiut” cum să-şi asigure “spatele” politic la Iaşi şi la Bucureşti, precum şi în ministerul pe care-l conduceţi, făcând referire la d-na Kaitor Mihaela, secretar general gradul I, a recurs la ameninţări cu desfacerea contractului de muncă a celor în cauză, la injurii şi limbaj suburban, la jigniri publice, “Am nişte solişti nenorociţi la Operă, cu care nu mai am ce face şi pe care vreau să-i dau afară”, apoi, la diverse forme de intimidare, practicând, în final, hărţuirea, discriminarea şi abuzul de funcţie, după cum urmează:
Solişti, angajaţi ai ONRI, validaţi legal, prin concurs, de comisii din care au făcut parte personalităţi marcante ale artei lirice româneşti şi internaţionale: David Ohanesian, Nicolae Herlea, Ionel Voineag, Corneliu Calistru, Mioara Cortez, Vasile Spătărelu, Maria Slătinaru-Nistor etc., nu au mai fost distribuiţi în spectacole, distribuirile făcându-se numai în funcţie de preferinţele d-nei Rancea. De ex: maestrul David Crescenzi nu a fost consultat în privinţa distribuţiei pentru “Nunta lui Figaro”, la fel şi dirijorul Adrian Morar pentru “Don Giovanni”, iar exemplele se extind la nivelul majorităţii spectacolelor montate;
Deşi există solişti ai ONRI cu experienţă şi realizări de spectacole atât în ţară cât şi în străinătate, deţinători a numeroase premii, distincţii şi recunoaştere internaţională, aceştia sunt înlocuiţi de d-na Rancea cu diverşi colaboratori şi solişti care nu demonstrează performanţe superioare şi sunt plătiţi cu onorarii considerabile, în condiţiile în care chiar propriile “sondaje”, modificate însă de d-na Rancea, arătau iniţial preferinţa publicului pentru soliştii ieşeni;
D-nei Anca Bâzgu, concert-maestrul orchestrei ONRI, care a ocupat postul prin concurs legal, i s-au luat toate atribuţiile, situaţie valabilă şi în cazul şefilor de pardidă ce ocupă postul prin concurs legal. În schimb, d-na Rancea a înfiinţat un post plătit, cel de şef de orchestră, numindu-l fără concurs, pe dl. Vlăduţ Titieanu, care a preluat toate atribuţiile posturilor descrise mai sus;
Deşi postul de secretar muzical nu a fost încă desfiinţat, el fiind deţinut de un angajat cu pregătire adecvată şi experienţă, acestuia îi este interzisă exercitarea atribuţiilor specifice, ele fiind preluate succesiv de alţi angajaţi, numiţi de d-na Rancea, fără nici o pregătire în domeniu, actualmente postul fiind ocupat de o fostă balerină. De ex: în stagiunea 2012-2013 s-au ocupat de aceste atribuţii nu mai puţin de 4 persoane;
Maeştrilor Cristian Sandu, Tiberiu Soare, Mircea Holiartoc, Cristian Oroşanu, David Crescenzi, Adrian Morar, ş.a., d-na Rancea le-a solicitat întocmirea unor referate angajaţilor pe care d-neaei nu îi agrează însă, în mare majoritate aceştia au refuzat să răspundă afirmativ la acest tip de solicitări;
Recent, d-na Rancea, susţinând că procesele verbale ale concursurilor, în urma cărora angajaţii ONRI au obţinut diverse posturi, nu există în arhiva instituţiei şi, în urma faptului că anumiţi artişti nu au mai fost distribuiţi în spectacole, deşi aceştia au fost înlăturaţi în mod expres de d-neaei, a dispus evaluarea doar a angajaţilor oponenţi, după criteriile şi comisia stabilită de d-neaei, în scopul de a li se desface contractele de muncă şi de a-şi înlesni practicile oneroase cu care conduce instituţia noastră, din 2011 până în prezent, după modelul de sinistră amintire al Suzanei Gâdea care considera că “20 de viori într-o orchestră sunt prea multe şi că ar fi suficiente 10 viori care să cânte mai tare”.
Domnule ministru, vă aducem în atenţie că, prin modul discreţionar, complet neprofesionist şi printr-un comportament conflictual, d-na Rancea provoacă, în instituţia noastră, disfuncţionalităţi fără precedent care sunt urmate de consecinţe deosebit de serioase, după cum urmează:
Prin încălcarea gravă a drepturilor angajaţilor ONRI şi împiedicarea lor de a-şi exercita profesia şi atribuţiile posturilor, obţinute prin concursuri legale, d-na Rancea distruge forma profesională a angajaţilor, care sunt opriţi să cânte pe parcursul unei întregi stagiuni, plătind însă colaboratori a căror prezenţă nu se justifică, irosind astfel resursele financiare ale instituţiei;
Promovarea ilegală, în funcţii şi posturi cheie, a unor pesoane care nu au calificarea şi competenţele necesare sau se află pe trepte profesionale inferioare;
Instituirea unul climat de teroare, ură, slugărnicie şi turnătorie, nemaiîntâlnit în instituţia noastră, care provoacă permanent un adevarat haos în desfăşurarea activităţii artistice;
Repertoriul acoperă foarte puţine titluri de operă, iar spectacolele programate, după bunul plac al d-nei Rancea, nu servesc genurilor şi tipurilor de voci disponibile, deoarece d-nei manager îi lipsesc cu desăvârşire competenţele necesare teatrului liric, pentru a şti ce repertoriu să aleagă ca să pună în valoare personalul artistic;
D-na Rancea a organizat cursuri de master class, la care au avut acces doar angajaţii pe care d-neaei îi distribuie în spectacole, celorlalţi interzicându-le să participe;
D-na Rancea foloseşte angajaţii ONRI în scopul iniţierii şi dezvoltării unor relaţii care i-ar putea asigura o protecţie, în eventualitatea demarării unor controale asupra activităţii sale manageriale. De ex: un grup de balerini a fost trimis de d-na Rancea să danseze la nunta unuia dintre copiii d-lui Constantin Iaţco, şeful Curţii de Conturi Iaşi, acestora fiindu-le promisă suma de 200 Lei pentru serviciile prestate;
Degradarea actului artistic faţă de standardul existent în perioada MAESTRULUI Corneliu Calistru, escamotat de d-na Rancea sub imaginea “formei fără fond”, falsă şi opulentă la suprafaţă, susţinută atât prin manifestări festiviste care înghit fonduri costisitoare, cât şi prin contracte de publicitate încheiate cu anumite instituţii media, care nu au ca scop decât promovarea propriei sale imagini

Iaşi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite