Una dintre cele mai vechi şi frumoase gări din România a împlinit 125 de ani. Ce soartă a avut „bijuteria” feroviară

Una dintre cele mai vechi şi frumoase gări din România a împlinit 125 de ani. Ce soartă a avut „bijuteria” feroviară

Gara municipiului Brad. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

Luni s-au împlinit 125 de ani de la inaugurarea gării Brad, considerată una dintre cele mai frumoase clădiri CFR din vestul României.

Ştiri pe aceeaşi temă

Gara din Brad a fost inaugurată în 6 decembrie 1896, odată cu sosirea primului tren de călători care a circulat vreodată pe ruta Brad – Sântana (judeţul Arad).

GALERIE FOTO CU GARA BRAD

Gara Devei, un schelet uriaş de beton. Clădirea staţiei CFR va fi modernizată complet VIDEO

Gara Haţegului, pustie de două decenii. Locul a fost tranzitat de calea ferată unică în România VIDEO

Clădirea a fost construită după modelul staţiilor din oraşele Imperiului Austro-Ungar şi îşi impresiona oaspeţii prin arhitectura sa. Parcul, piaţa depoul şi anexele sale, acum abandonate şi degradate, completau priveliştea uneia dintre cele mai frumoase gări din vestul României.

Pe urmele celor mai spectaculoase căi ferate dispărute. Perlele feroviare din urmă cu un secol FOTO VIDEO

Anii cei mai negri ai Gării Hunedoara. Monumentul, emblemă a oraşului, a fost lăsat pradă ruinării VIDEO

De 125 de ani, circulaţia feroviară între oraşul de la poalele Apusenilor şi localităţile din vestul României s-a desfăşurat aproape neîntrerupt. Timp de un deceniu, în perioada 1987 – 1997, cât a funcţionat calea ferată Brad – Deva, regiunea a fost legată feroviar şi de sudul României. Traficul feroviar s-a redus considerabil după 1990, când minele şi uzinele din regiunea Bradului au intrat în declin şi odată cu modernizarea şoselei Deva – Brad – Oradea (DN 76).

 


Gara municipiului Brad. ADEVĂRUL
 

Timp de peste un deceniu, staţia CFR a fost neglijată aproape complet, ajungând să se ruineze. Localnicii din Brad au depus numeroase petiţii în care au solicitat autorităţilor statului român renovarea clădirilor de patrimoniu din arealul gării.


Gara Brad, decembrie 2021. Foto: Raul Florin Matei

Doar clădirea de călători a fost cuprinsă într-un proiect de restaurare. A intrat în reparaţii capitale în 2016, iar lucrările, finanţate de CFR cu peste un milion de lei, s-au întins pe aproape trei ani. Până în 2019, faţadele gării au fost restaurate, acoperişul a fost înlocuit, iar înfăţişarea clădirii zugrăvite în galben s-a schimbat complet. Lucrările de reabilitare a spaţiilor din interiorul clădirii au fost oprite în urmă cu doi ani, iar mai multe încăperi au rămas neamenajate. Între timp, o suprafaţă mare din tavan s-a prăbuşit în holul gării.


Distrugeri în interiorul clădirii. Foto: Raul Florin Matei

În apropierea clădirii, alte construcţii feroviare vechi de peste un secol s-au ruinat, iar piaţa şi parcul din faţa staţiei CFR au rămas neamenajate. Clădirea a rămas închisă în aşteptarea continuării reparaţiilor. Peroanele ei sunt mai tot timpul pustii, la fel şi singurul tren care mai circulă din Brad, spre Ineu.

 

 


Gara Brad. Ilustrată de la începutul secolului XX

Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Secretele lagărului de prizonieri sovietici din Munţii Metaliferi. Unde au fost gropile comune ale ostaşilor morţi pe şantierul căii ferate Deva - Brad

VIDEO Cele mai spectaculoase căi ferate dispărute. Povestea mega-proiectului la care s-a muncit cinci decenii şi a primei căi ferate cu cremalieră

Tunelul impresionant din vremea austro-ungarilor va fi transformat într-un mod inedit, la zece ani de la abandonarea sa

Transformarea îndrăzneaţă a Gării Deva. Clădirea CFR a intrat în şantier şi va fi de nerecunoscut VIDEO

Austriacul care ţine în viaţă o cale ferată din Hunedoara: „Este monument istoric. Am redeschis-o pentru turişti” VIDEO

Pasarela Gării Simeria, loc periculos. Ce se va întâmpla cu construcţia peste calea ferată VIDEO

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările