Trista soartă a gării din Hunedoara, locul de unde trenurile au pornit timp de 130 de ani pe ruta Hunedoara - Simeria

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara Hunedoarei este un monument de patrimoniu al oraşului. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.
Gara Hunedoarei este un monument de patrimoniu al oraşului. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Gara Hunedoarei are o istorie aparte, la fel şi linia ferată Hunedoara - Simeria. După 130 de ani de folosiţă, niciun tren nu mai circulă pe ruta celor două oraşe. Localnicii din Hunedoara cer autorităţilor să ia măsuri pentru revitalizarea traseului feroviar.

Gara municipiului Hunedoara a rămas pustie. Din 17 martie, activitatea companiei de transporturi feroviare Regiotrans a fost sistată pe toate rutele pe care circulau trenurile private. În judeţul Hunedoara au fost afectate rutele Brad – Arad, Simeria - Petroşani – Lupeni şi Hunedoara – Simeria, însă recent circulaţia trenurilor Regiotrans a fost reluată pe tronsonul Brad – Arad.

În schimb, din gara Hunedoarei spre Simeria şi pe traseul feroviar din Valea Jiului, nu mai circulă niciun tren. „Situaţia este aceeaşi din 17 martie şi nu ştim ce se va întâmpla. Cel mai probabil, Regiotrans nu va mai reveni pe acest traseu Hunedoara – Simeria”, spune Florin Tripon, şeful staţiei Hunedoara. Florin Tripon a lansat o petiţie, semnată până în prezent de peste 1.000 de huendoreni, în care solicită reluarea circulaţiei trenurilor din Hunedoara spre Simeria şi Retur. Petiţia va fi depusă la primărie, în speranţa că reprezentanţii administraţiei locale vor face demersuri pentru ca situaţia să inter în normalitate.

Peroanele pustii ale gării-monument

Cei care ajung în gara municipiului Hunedoara sunt întâmpinaţi de un monument impunător, construit la sfârşitul anilor 1940 şi începutul anilor 1950. Gara a fost proiectată de arhitecţii Dan Titu Elian şi Dan Virgil Maiorescu. Poartă şi în prezent pecetea acelor ani, în care România intrase sub dominaţia Uniunii Sovietice: steaua URSS amplasată pe turnul staţiei CFR. Gara Hunedoarei are acum peroanele pustii, iar cele mai multe dintre liniile ferate sunt acoperite de vegetaţie. Până la suspendarea activităţii Regiotrans, conform orarului afişat în holul staţiei CFR, opt trenuri plecau sau ajungeau în Hunedoara, pe ruta Simeria – Hunedoara. Circa 400 de oameni erau abonaţi la serviciul de transport, afirmă Florin Tripon. În trecut, un tren din Hunedoara pornea spre Iaşi, iar altul spre Bucureşti, însă cea mai mare aglomeraţie era în jurul orei în care trenurile porneau spre secţiile combinatului siderurgic din Hunedoara. Cel mai important moment din istoria gării s-a petrecut în iunie 1962, când Hunedoara a fost vizitată de liderul Uniunii Sovietice, Nikita Hruşciov. Însoţit de şeful de stat Gheorghe Gheorghiu Dej, Hruşciov a coborât din trenul special cu care călătorise în uralele a mii de hunedoreni, aduşi special pentru a participa la întâmpinarea liderului URSS.

gara hunedoara

130 de ani de istorie
Şi calea ferată Hunedoara – Simeria are o istorie aparte. A împlinit anul trecut 130 de ani de la punerea în funcţiune. Lina ferată care a legat nodul feroviar Simeria de centrul siderurgic Hunedoara a fost înaugurată la 1 iunie 1884. Cei 16 kilometri ai tronsonului feroviar Hunedoara – Simeria au fost construiţi în anii 1883 şi 1884, în urma unui proiect realizat de societatea Deutch & Haas, iar la începutul lunii iunie a anului 1884 calea ferată a fost dată în folosinţă. În deceniile următoare, datorită dezvoltării oraşului Hunedoara şi a siderurgiei, calea ferată a devenit tot mai importantă pentru comunitate. În anii 1950 statul a dezvoltat proiectul feroviar, construind pe acelaşi tronson o reţea de linii industriale necesare combinatului siderurgic, lungimea totală a acestora depăşind 150 de kilometri. Totuşi, abia în 1984, linia CFR Hunedoara – Simeria a fost electrificată.

gara hunedoara

În afara utilităţii ei, gara le oferă vizitatorilor ocazia să vadă două fresce imense, pictate în stilul realismului socialist. Una dintre ele înfăţişează o scenă din vechile uzine ale oraşului, în care personajele sunt muncitori şi oţelari. În cel de-al doilea tablou, acţiunea se mută pe unul din dealurile Hunedoarei, ocupat de alţi muncitori aflaţi la iarbă verde. În fundalul tabloului, apar din nou uzinele. Frescele şi-au pierdut coloritul şi s-au degradat o dată cu trecerea timpului, dar continuă să atragă atenţia vizitatorilor.


Vă recomandăm şi:

FOTO Cine salvează gara din Brad, bijuteria arhitecturală construită în vremea Imperiului austro-ungar

Mai veche de un secol, gara construită în stil austriac este una dintre cele mai reprezentative construcţii din municipiul Brad. De peste zece ani a fost lăsată în paragină, spre nemulţumirea localnicilor care şi doresc reabilitarea ei.

Fosta autogară din Hunedoara a devenit „leagănul” aurolacilor şi al cerşetorilor

Vechea autogară a Hunedoarei intră în categoria locurilor de nefrecventat din municipiu, din cauza mizeriei care se extine pe ruinele ei şi a faptului că ruinele ei sunt locuite de oameni ai străzii. O firmă privată din Bucureşti o are în administrare, dar nu a făcut niciun demers pentru igienizarea ei.

FOTO Calea ferată Hunedoara – Simeria a împlinit 130 de ani de existenţă

Calea ferată Hunedoara – Simeria a împlinit 130 de ani de la punerea în funcţiune. Lina ferată care a legat nodul feroviar Simeria de centrul siderurgic Hunedoara a fost înaugurată la 1 iunie 1884.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite