Top 5 investiţii uriaşe blocate înainte de finalizare. 21 de kilometri de „autostradă - muzeu” şi hidrocentralele din Defileul Jiului au fost cele mai costisitoare

Top 5 investiţii uriaşe blocate înainte de finalizare. 21 de kilometri de „autostradă - muzeu” şi hidrocentralele din Defileul Jiului au fost cele mai costisitoare

Autostrada Lugoj - Deva. Lotul 3.

Investiţii de sute de milioane de euro derulate în judeţul Hunedoara au ajuns în blocaj, unele chiar înainte de finalizarea lucrărilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, şoseaua Hunedoara – Călan, fabrica de maşini de spălat Bosch din Simeria, hidrocentrala din Defileul Jiului şi centrul logistic de la Sântuhalm se numără printre cele mai valoroase investiţii derulate în judeţul Hunedoara, care au ajuns în blocaj, iar situaţia lor rămâne incertă.

Hidrocentralele din Defileul Jiului, rămase în stand-by
Aproape 200 de milioane de euro au fost investiţi în amenajarea hidroenergetică din Defileul Jiului, însă proiectul a fost blocat în urma unei decizii definitive a instanţei, din decembrie 2017. Mai multe organizaţii de mediu au susţinut că prin derularea proiectului Parcul Naţional Defileul Jiului va fi distrus. Curtea de Apel Bucureşti a anulat ambele autorizaţii de construire pentru complexul de hidrocentrale Bumbeşti – Livezeni. Amenajarea hidroenergetică de pe râul Jiu, care prevedea construcţia a două hidrocentrale din Defileul Jiului, a început în anul 2003, când a fost deschis şantierul Hidroelectrica.

Atunci, România nu făcea parte din UE, iar zona nu era declarată parc naţional. Hidroelectrica a obţinut o autorizaţie de mediu valabilă până la finalul lucrărilor, dar investiţia nu a fost realizată la timp. Proiectul prevedea captarea Jiului în anumite zone şi direcţionarea lui prin nişte conducte uriaşe, lucru care ar reduce semnificativ debitul râului pe porţiunea respectivă, informau organizaţiile de mediu. După un blocaj temporar, lucrările au fost reluate la finalul anului 2015. Momentan, circa 98 % din lucrări sunt realizate. Anul trecut, Hidroelectrica anunţa că va face toate demersurile legale necesare pentru reluarea lucrărilor în condiţiile legii şi punerea în funcţiune a obiectivelor din Defileul Jiului.

21 de kilometri de „autostradă – muzeu”
Au trecut mai mult de două săptămâni de când constructorii Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, un tronson de 21 de kilometri între Ilia şi Holdea, au solicitat recepţia lucrărilor începute în primăvara anului 2014, astfel încât circulaţia să poată fi deschisă. Antreprenorii spanioli nu s-au înţeles cu reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi cu ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, asupra garanţiei investiţiei şi, de asemenea, au fost acuzaţi că au efectuat lucrări de slabă calitate, astfel că autostrada nu poate fi recepţionată. „Fie semnăm un act adiţional pentru prelungirea garanţiei, fie, dacă nu, din ce am fost informat, se va rezilia contractul, vom prelua lotul de autostradă, vom finaliza noi ce aveau de finalizat, vorbesc de elementele de siguranţă: gardul perimetral, decolmatări, lucruri oricum minore de făcut, dar care, practic, asigurau viabilitatea autostrăzii. Îl vom prelua şi îl vom deschide traficului aşa cum ne-am asumat”, a arătat ministrul Răzvan Cuc. Data la care va fi deschisă autostrada rămâne incertă. Lotul 3, o investiţie estimată iniţial la 580 de milioane de lei, fără TVA, trebuia finalizat în mai 2016.

Terenurile fabricii Bosch, cultivate cu cereale
O mare parte din cele peste 40 de hectare achiziţionate de compania Bosch la Simeria, în zona intersecţiei drumurilor naţionale 7 şi 66 şi a nodului rutier de intrare pe Autostrada A1 au fost date în ardendă şi au fost lucrate de o firmă agricolă. Localnicii se aşteptau ca în locul tractoarelor care recoltează cerealele să vadă utilajale de construcţie a fabricii de maşini de spălat germane, investiţie estimată la 125 de milioane de lei. Încă de la începutul lunii noiembrie 2018, Primăria Simeria a eliberat autorizaţia de construire pentru uzina BSH Hausgeräte GmbH, companie a concernului german Bosch. Lucrările nu au mai început, chiar dacă reprezentanţii BSH susţin că nu au renunţat la planurile construcţiei fabricii. Aceasta va începe să producă din 2020, până la un milion de maşini de spălat anual, şi va aduce circa 700 de noi locuri de muncă în următorii ani, susţineau, anul trecut, reprezentanţii companiei.

Lucrări oprite la şoseaua Hunedoara – Călan
Din luna iunie, au început lucrările de modernizare a Drumului Judeţean 687, între Hunedoara şi Călan, însă după doar două săptămâni constructorii şi-au retras utilajele de pe şantier. Motivul pentru care nu se mai lucrează la şoseaua Hunedoara – Călan, îl reprezintă neînţelegerile dintre constructori, care au iinvocat cheltuieli suplimentare, şi Unitatea de Implementare a Proiectului, din cadrul Consiliului Judeţean Hunedoara. Drumul judeţean 687 va fi modernizat pe o lungime de 9,7 km de carosabil şi prevede lărgirea părţii carosabile, amenajarea de şanţuri şi rigole, amenajarea de ziduri de sprijin, construcţia a şase podeţe şi reabilitarea pasajului peste calea ferată Simeria - Petroşani. Investiţia este finanţată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020, având o durată de execuţie a lucrării de 23 de luni. Valoarea totală a proiectului este de 36,4 milioane de lei.

Autorizaţii lipsă pentru cea mai mare investiţie privată
Lucrările la centrul logistic şi la halele de producţie din Sântuhalm au început în decembrie 2018, proiectul fiind considerat cea mai mare investiţie privată derulată în ultimul deceniu în judeţul Hunedoara. Construcţia a fost oprită în urma unei sesizări a societăţii de apă şi canalizare Apa Prod şi pentru că antreprenorii nu ar fi avut toate autorizaţiile necesare. Constructorii centrului logistic în care urmau să fie investiţi 40 de milioane de euro au fost reclamaţi că au demontat ilegal o conductă de apă. De asemenea, au început lucrările în urmă cu opt luni fără a avea autorizaţiile de construire necesare şi fără ca municipalitatea din Deva să adopte Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru amplasament. Pe şantierul din zona Sântuhalm au rămas scheletele halelor de producţie şi utilajele constructorilor.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Autostrada Lugoj - Deva, în blocaj înaintea inaugurării aşteptate de 5 ani. Lotul 3 nu poate fi deschis, iar pentru Lotul 4 se caută o soluţie de compromis

Autostrada Lugoj - Deva: probleme grave semnalate pe unul dintre tronsoane la recepţia lucrărilor la cei 43 de kilometri. Doar un lot ar putea fi inaugurat

VIDEO Autostrada Lugoj - Deva, Lotul 3. Drumarii pregătesc recepţia celor 21 de kilometri construiţi cu întârzieri record

VIDEO Premieră pe Autostrada Lugoj - Deva, la cinci ani de la startul lucrărilor. Ce se întâmplă pe Dealul Liliecilor şi cât a mai rămas de construit din autostradă 

Autostrada Lugoj - Deva, Lotul 4 înainte de recepţie: „Este exclus ca autostrada să nu fie deschisă până de Sfânta Maria”


 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: