Revolta primarului căruia i s-au cerut 28 de avize pentru un proiect: „Suntem bătaia de joc a statului român. Am trecut şapte ani prin calvarul obţinerii lor”

Revolta primarului căruia i s-au cerut 28 de avize pentru un proiect: „Suntem bătaia de joc a statului român. Am trecut şapte ani prin calvarul obţinerii lor”

Marcel Goia, primarul oraşului Haţeg.

Primarul oraşului Haţeg se plânge într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului României că a avut de aşteptat aproape trei ani pentru obţinerea unora dintre cele 28 de avize necesare pentru derularea unui proiect şi, când acestea au fost obţinute, cu mare greutate, i-au fost cerute altele.

Ştiri pe aceeaşi temă

Marcel Goia, primarul oraşului Haţeg, a trimis o scrisoare deschisă Guvernului României, Senatului, şi Camerei Deputaţilor, în care se plânge că autorităţile locale au ajuns bătaia de joc a statului român. Marcel Goia susţine că a trebuit să aştepte după unele dintre numeroasele avize pe care instituţiile statului român i le-au cerut pentru a putea derula un proiect, iar birocraţia greoaie a făcut ca preţul plătit de primărie pentru realizarea proiectului să fie cu 55 la sută mai ridicat.

„Autorităţile Publice Locale, bătaia de joc a Statului Român”, îşi intitulează primarul scrisoarea deschisă.

„Primăria oraşului Haţeg a organizat în 2011 licitaţia pentru Actualizarea Planului Urbanistic General al oraşului Haţeg cu localităţile aparţinătoare, documentaţie care era aprobată deja din 1999. Astfel, în urma desemnării ofertantului caştigător, în luna mai 2011 s-a încheiat un contract de servicii cu o persoană juridică abilitată să presteze aceste servicii pentru o sumă totală de 186.893 lei, TVA inclus şi o durată de elaborare de 18 luni. (...) Însă din momentul depunerii documentaţiilor pentru obţinerea avizelor, care s-au ridicat iniţial la un număr de 28 de instituţii avizatoare, putem spune că a început o adevărată aventură, marcată de timp îndelungat, bani suplimentari, modificări legislative pe parcurs, avize care expiră între timp.

Majoritatea instituţiilor avizatoare au emis avizele într-un termen rezonabil, unele chiar s-au încadrat în maximum 30 de zile, dar ca întotdeauna există şi excepţii din care enumerăm doar câteva: recordul de aşteptare s-a înregistrat la Ministerul Culturii unde am depus documentaţia pentru obţinerea avizului în 16.07.2013, iar avizul a fost eliberat după doi ani şi şapte luni, în 12.02.2016, perioada în care s-a solicitat suplimentar şi un studiu istoric şi de arheologie pentru care Primăria a plătit 19.840 lei. cu toate că documentaţia P.U.G. depusă conţinea un studiu istoric de fundamentare. La Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, documentaţia a stat pentru avizare 22 de luni, aproape doi ani, începand din februarie 2016 si pana în decembrie 2017, având în vedere faptul că pentru a o putea depune trebuie să existe toate celelalte avize (28), acesta fiind motivul pentru care s-a depus doar în 2016. Pentru obţinerea avizului Agenţiei Judeţene pentru Protecţia Mediului au fost necesare 11 luni, din martie 2013 pană în ianuarie 2014, fiind solicitat în acest timp suplimentar şi un Raport de Mediu şi evaluare adecvată, care a costat 55.800 lei”, scrie Marcel Goia.

Avize plătite de mai multe ori
Primarul a adăugat că pe parcursul derulării contractului, după ce toate părţile componente ale PUG-ului au fost elaborate s-a prevăzut printr-o modificare a Legii urbanismului că PUG-ul trebuie să conţină şi un Plan de Mobilitate Urbană, astfel că în martie 2018 Consiliul Judeţean Hunedoara a respins avizarea PUG-ului, solicitand elaborarea Planului de Mobilitate Urbană. „Primăria se vede nevoită să încheie suplimentar faţă de contractul elaborarii PUG un alt contract pentru elaborare Plan de Mobilitate Urbană, pentru suma de 53.550 lei, studiu care a fost finalizat în luna august 2018 şi depus la Agenţia de Mediu pentru avizare, care Agenţie însă consideră că trebuie trimis şi la Agenţia Naţională pentru Arii Protejate, unde probabil se va solicita suplimentar şi un studiu specific şi în felul acesta se creează un cerc vicios care nu se mai încheie niciodată”, adăugă primarul Haţegului.

Acesta susţine că nu înţelege de ce trebuie să o ia din nou de la capăt pentru obţinerea altor avize. „În toată această perioadă de şapte ani în care se trece prin calvarul obţinerii avizelor, multe dintre ele, în special cele de la deţinătorii de reţele edilitare, expiră avand durată limitată şi trebuie reînnoite, astfel că unele dintre ele au fost obţinute şi de trei sau patru ori, plătindu-se de fiecare dată contravaloarea acestora. Din punct de vedere financiar faţă de suma contractată pentru elaborarea documentaţiei s-a ajuns să se plătească în plus 55 % pentru studii solicitate de unii avizatori”, scria Marcel Goia.

Cele mai mari greutăţi şi întarzieri în avizare se întalnesc la instituţii publice ale Statului Român, ministere, agenţii, direcţii teritoriale, afirmă acesta. „Nu vreau decât sa trag un semnal de alarmă asupra birocraţiei din România ce a ajuns la cote maxime şi nu ştiu până unde se doreşte să se ajungă. Ne mirăm de ce nu se întocmesc proiecte pentru a fi depuse şi a se atrage bani de la Uniunea Europeană”. A mai precizat Marcel Goia, în scrisoarea deschisă.


Vă recomandăm să citiţi şi:

Centrul istoric va fi reabilitat cu fonduri UE. Primăria anunţă o nouă promenadă în locul celei invadate de maşini

Un român a cerut o sumă fabuloasă primăriei pentru că magistrala de apă a municipiului trece pe terenul său. Ce au decis magistraţii

Febra pomenilor pe bani publici a costat primăriile sume impresionante. Cum au profitat primarii de petreceri

 

 

citeste totul despre: