Povestea şoselelor din Hunedoara construite pe saci de porumb în anii 1930

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drumurile erau construite cu greu, în anii 1930 - 1940.
Drumurile erau construite cu greu, în anii 1930 - 1940.

La sfârşitul anilor 1930, într-o perioadă în care la conducerea ţării se afla Carol al II-lea, cu ajutorul localnicilor din satele hunedorene au fost construite mai multe drumuri în judeţ. În lipsa banilor, sătenii angajaţi în proiectele de infrastructură erau nevoiţi să accepte plata în natură.

Porumbul era „moneda” cu care erau plătiţi sătenii care lucrau la construcţia şi repararea drumurilor din judeţ, în urmă cu opt decenii, potrivit documentelor Serviciului Judeţean de Drumuri şi Poduri Hunedoara, păstrate în Arhivele Naţionale, din judeţul Hunedoara.

La începutul anului 1938, Ministerul Agriculturii, Domenilor şi Cooperaţiei aducea la cunoştiinţă Ministerului Lucrărilor Publice că a repartizat 30 de vagoane de porumb pentru Hunedoara, care trebuia să fie folosit doar pentru plata localnicilor care lucrau la drumuri. Prefectura Hunedoarei era înştiinţată de minister că porumbul trebuia acodat ca plată drumarilor.

„Cum parte din porumb va fi distribuit populaţiei rurale, drept plată a lucrărilor ce se vor executa pe drumurile din cuprinsul judeţului, vă rugăm să binevoiţi a lua înţelegere cu domnul prefect al judeţului şi de comun acord să întocmii tabloul lucrărilor ce se vor efectua pe drumurile judeţene şi comunale”, informa Ministerul Lucrărilor Publice, într-o adresă trimisă Societăţii Judeţene de Drumuri.

Oameni nemulţumiţi de modul de plată
Cele cinci vagoane de porumb distribuite localnicilor din Orăştie pentru a construi drumurile s-au dovedit insuficiente, ca preţ pentru munca prestată. Oamenii s-au plâns Prefecturii, iar ca răspuns la sesizările lor, Ministerul Lucărilor Publice trimitea o altă adresă Serviciului Judeţean de Drumuri şi Poduri Hunedoara şi Prefecturii Hunedoara, prin care informa că va mai trimite trei vagoane de porumb în zonă. Localnicii însă nu trebuiau să oprească lucrările, ci să muncească în contul porumbului care urma să ajungă în Hunedoara şi a celui pe care l-au primit între timp. „Vom da ajutorul la munca publică la drumuri cu toţi locuitorii, dar întâi să lucreze numai aceia care au primit porumb”, informa Prefectura Hunedoarei, într-o notă din 1938, păstrată în Arhivele judeţului Hunedoara.


 

hunedoara

Drumuri spre cetăţile dacice, susţinut cu porumb
Drumul care leagă localităţile hunedorene Costeşti şi Orăştioara de Sus, un traseu care îi duce astăzi pe turişti spre cetatea dacică Sarmizegetusa Regia, a fost amenajat de oamenii locului, plătiţi în porumb. Arhivele judeţului consemnează cazuri în care sătenii, nemulţumiţi de remuneraţia în natură, refuzau să accepte sfaturile specialiştilor drumari şi trasau drumurile aşa cum considerau ei. În alte cazuri, împărţirea porumbului adus cu vagoanele în Hunedoara isca scandaluri între săteni. Preţul construirii acestor drumuri era, totuşi, incomparabil mai mic faţă de costul din prezent al investiţiilor în infrastrastructură.

Vă recomandăm şi:

Cum sfârşeau hunedorenii pe şoselele anilor 1920: primele accidente mortale şi jefuitorii de maşini de la drumul mare

FOTO Amintiri din „cetatea oţelului”: povestea celor mai interesanţi ani din istoria combinatului de la Hunedoara

ISTORIA JAFURILOR SÂNGEROASE: Povestea ultimilor haiduci care au jefuit maşina de bani a celebrei Marmorosch Blank

FOTO-VIDEO Frânturi din istoria zbuciumată a celui mai mare combinat siderurgic din Transilvania

„Regele” fierului vechi din Hunedoara: Povestea lui Ovidiu Luca, fierarul care a ajuns milionar din cenuşa combinatului

FOTO Cum a dispărut "Victoria" Călan, una dintre marile uzine ale Transilvaniei

FOTO Imagini rare din istoria zilei de 1 Mai: cum sărbătoreau hunedorenii în vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite