Geoparcul Dinozaurilor va fi evaluat de experţii UNESCO

Geoparcul Dinozaurilor Ţara Haţegului.

Geoparcul Dinozaurilor din Ţara Haţegului este evaluat în această săptămână de doi experţi internaţionali din cadrul UNESCO, care vor stabili dacă aria protejată va rămâne în reţeaua internaţională a geoparcurilor.

Vizita experţilor UNESCO are loc în perioada 22 iulie - 24 iulie. În urma ei are loc o analiză a Geoparcului pe baza unor criterii internaţionale bine definite, urmată de întocmirea unui raport de evaluare şi formularea de recomandări, dacă este cazul.

„Pe baza raportului celor doi evaluatori, comitetul de conducere al Reţelei Europene şi al Reţelei Globale a Geoparcurilor va decide, în luna septembrie a acestui an, dacă Geoparcul Dinozaurilor Ţara Haţegului îndeplineşte sau nu condiţiile internaţionale. În cazul unei decizii favorabile, Geoparcul primeşte un cartonaş verde care consfinţeşte recunoaşterea internaţională pentru următorii patru ani. Dacă nu sunt îndeplinite toate condiţiile, dar există posibilitatea realizării acestora în următorii doi ani, se acordă un cartonaş galben, iar dacă aceste condiţii nu sunt îndeplinite, este atribuit un cartonaş roşu şi se pierde statutul de Geoparc internaţional, susţinut de UNESCO”, a informat dr. Alexandru Andrăşanu, directorul Geoparcului Dinozaurilor Ţara Haţegului.

Printre condiţiile de evaluare se numără rolul Geoparcului în conservarea patrimoniului natural şi cultural local, îndeplinirea obligaţiilor de management a ariei protejate, derularea de programe educaţionale privind protecţia mediului, promovarea geologiei şi a geoştiinţelor, dezvoltarea  geo şi ecoturismului, facilitarea turismului în zonă şi rolul pe care Geoparcul îl are în reţelele internaţionale. Geoparcul Dinozaurilor Ţara Haţegului este o arie protejată de tip parc natural administrată de Universitatea din Bucureşti, care se întinde pe o suprafaţă de 102.392 ha. Pe teritoriul său se află  80 de sate grupate în 10 comune şi oraşul Haţeg, cu o populaţie de cca 35.000 de locuitori.

În România, Geoparcul Dinozaurilor Ţara Haţegului este singurul Geoparc membru al Reţelei Europene şi al Reţelei Globale a Geoparcurilor. De asemenea, în anul 2005 a fost primul Geoparc din Europa de Sud – Est care a obţinut acest statut internaţional. Geoparcul Dinozaurilor este un parc natural ce cuprinde întreaga Ţară a Haţegului şi care protejază şi valorifică natura şi cultura acestui spaţiu. Geoparcul a fost declarat arie protejată de interes naţional în 2004. Din anul 2005 geoparcul a fost acceptat în Reţeaua Europeană a Geoparcurilor şi în Reţeaua Globală (sub egida UNESCO) a Geoparcurilor.

Factorul cheie care personalizează acest teritoriu este reprezentat de siturile cu resturi de dinozauri de vârstă Cretacic Superior. Dinozaurii pitici din Depresiunea Haţeg sunt unici în lume, importanţa ştiinţifică şi atractivitatea lor fiind sporită prin descoperirile de cuiburi cu ouă şi embrioni de dinozauri, ale unor mamifere contemporane dinozaurilor şi a unei reptile zburătoare (Hatzegopteryx), din grupul pterosaurilor. Administrarea Geoparcului este realizată de Universitatea din Bucureşti.

Vă recomandăm şi:

FOTO Un muzeu al dinozaurilor în aer liber a fost inaugurat în Ţara Haţegului

Turiştii care ajung în Ţara Haţegului au posibilitatea, începând de astăzi, să vadă cum arătau dinozaurii care populau în urmă cu zeci de milioane de an aceste ţinuturi. Mai multe replici ale dinozaurilor şi ale celorlalte specii din Mezozoic sunt expuse la Sânpetru.

Geoparcul Dinozaurilor devine loc de aventură pentru copiii cu nevoi speciale

Zeci de copii cu nevoi speciale din Petroşani şi Hunedoara sunt invitaţi să exploreze natura în Geoparcul Dinozaurilor din Ţara Haţegului. Proiectul se va întinde pe parcursul acestei veri şi vine în sprijinul copiilor şi a dorinţei lor de a descoperi tainele naturii.

Proiect turistic în Geoparcul Ţării Haţegului: va fi înfiinţată Casa Vulcanilor

Administraţia Geoparcului Dinozaurilor din Ţara Haţegului va înfiinţa un nou punct de atracţie turistică pentru turiştii care ajung la poalele Retezatului: voluntarii vor construi Casa Vulcanilor.

Hunedoara