Gara monument din Brad şi staţia CFR din Petroşani vor fi restaurate. Ani în şir localnicii s-au plâns de lipsa investiţiilor

Gara monument din Brad şi staţia CFR din Petroşani vor fi restaurate. Ani în şir localnicii s-au plâns de lipsa investiţiilor

Gara din Brad. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Două dintre cele mai vechi staţii CFR din Transilvania, gara din Brad şi gara din Petroşani, vor intra în reabilitare. CFR a alocat fonduri pentru reparaţiile necesare, iar licitaţiile pentru atribuirea lucrărilor au demarat.

Ştiri pe aceeaşi temă

Gara din Brad va intra în reparaţii capitale, potrivit unui anunţ al Căilor Ferate Române, care a demarat procedura de licitaţie publică pentru realizarea lucrărilor.

„În staţia CF Brad, programul prevede lucrări de reparaţii şi consolidare la exteriorul şi interiorul clădirii (acoperiş, faţade, uşi de acces, lambriuri, sală de aşteptare, birou de mişcare etc.), lucrări la instalaţiile sanitare, prin înlocuirea conductelor şi refacerea reţelei de canalizare, precum şi lucrări la instalaţiile electrice pentru refacerea circuitelor de iluminat general şi de siguranţă”, a informat CFR, într-un comunicat.

Potrivit reprezentanţilor CFR, în prezent sunt în analiză ofertele depuse pentru proiectele lansate la începutul lunii septembrie, în valoare totală de 4,12 milioane lei, pentru lucrări de reparaţii capitale la clădirea staţiei din Petroşani, clădirea fostului laborator psihologic, corpul E din staţia Timişoara Nord şi lucrări de refacţie parţială de traverse pe linia Ilia – Lugoj, în vederea ridicării restricţiilor de viteză şi a restabilirii tonajelor de transport pe calea ferată.

„CFR SA a alocat 13,4 milioane de lei din surse proprii şi de la bugetul de stat pentru demararea lucrări de reparaţii capitale şi modernizare la componentele infrastructurii feroviare de pe raza Regionalei CF Timişoara. Lucrările de reparaţii capitale se vor executa în paralel cu asigurarea traficului în condiţii optime şi au drept scop îmbunătăţirea serviciilor oferite călătorilor, personalului feroviar şi reducerea duratei de călătorie, prin ridicarea restricţiilor de viteză”, a informat CFR.

Gara monument din Brad

Clădirea staţiei de cale ferată Brad a fost construită la sfârşitul secolului al nouăsprezecelea şi este considerată o bijuterie din punct de vedere al detaliilor arhitecturale. Potrivit arhitectului Dan Enyedi, gara din Brad este una dintre cele mai reuşite clădiri care au existat în judeţul Hunedoara şi chiar în Ardeal. Arhitectul relata că gara poate fi restaurată, întrucât structura ei este viabilă.

Anul trecut, localnicii din Brad au lansat o petiţie în care au solicitat autorităţilor reabilitarea gării monument istoric din municipiu. „Gara din municipiul Brad, construită în secolul XIX, este un monument de arhitectură de importanţă locală. Starea sa actuală este una de degradare avansată, clădirea fiind în paragină de peste 12 ani. Toate demersurile administraţiei publice locale, de peste 10 ani, pentru reabilitarea clădirii de către proprietar, şi anume Compania Naţionala de Căi Ferate CFR SA, au rămas fără ecou sau doar simple promisiuni. Gara din Brad este o adevărată capodopera arhitecturală, unică la noi în ţară, o construcţie asemănătoare existând în Tirol (Austria). Administraţia publică locală a municipiului Brad consideră oportun ca în clădirea gării din Brad, pe lângă funcţionalitatea actuală, să amenajeze un Muzeu al Ţării Zarandului organizat printr-o colaborare cu unităţile administrativ-teritoriale din Ţara Zarandului. Prin semnarea petiţiei ne sprijiniţi în a atrage atenţia asupra acestui monument aflat în pericol şi a determina proprietarul si instituţiile competente la reabilitarea lui”, transmiteau iniţiatorii petiţiei, destinată Guvernului României, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Prefecturii Judeţului Hunedoara şi  Companiei Naţională de Căi Ferate “CFR” , Sucursala Regională C.F. Timişoara.


Gara veche de aproape 150 de ani

Gara din Petroşani a fost dată în folosinţă în urmă cu mai bine de 145 de ani, dar până acum în loc de reparaţii, factorii responsabili au venit doar cu promisiuni la memoriile înaintate de autorităţile locale. În urmă cu câţiva ani a existat, e drept, o intenţie de reabilitare a gării. Astfel, a fost făcută o infuzie serioasă de bani în dotarea clădirii aflate în ruină cu geamuri şi uşi de tip termopan, dar mai apoi nu s-au mai găsit fonduri şi pentru finalizarea investiţiei. În cele din urmă, CFR Călători a decis să renunţe la a mai funcţiona în clădirea fostei staţii, care a fost încuiată.


Vă recomandăm şi:

FOTO Oraşele Hunedoarei în ilustrate rare. Cum s-au schimbat în anii 1900

O serie de ilustrate rare prezintă oraşele din zona Hunedoarei, în cea mai romantică perioadă a lor, primii ani din secolul XX. Comunităţile din Deva, Hunedoara, Orăştie, Haţeg, Brad, Simeria şi Petroşani se aflau în plină dezvoltare, în oraşe aflate la începutul modernizării.

VIDEO Blestemul aurului. Ce a rămas din Treptele Romane, galeria care a deschis romanilor calea spre inima Apusenilor

Galeria Treptele Romane a fost clădită în urmă cu circa 1.800 de ani, potrivit istoricilor, iar în prezent se află pe lista monumentelor din patrimoniul naţional. Situl a rămas abandonat de mai mulţi ani, fără ca nimeni să ia vreo măsură pentru conservarea sau punerea lui în valoare.

Calea ferată Deva - Brad, proiectul uriaş din comunism devenit praf şi pulbere

Calea ferată destinată să lege municipiile Deva şi Brad, considerată unul dintre marile proiecte de infrastructură din perioada comunistă, a rămas doar o amintire, fiind distrusă şi apoi dată la fier vechi. Lucrările la proiectul de infrastructură s-au întins pe aproape patru decenii, însă o alunecare de teren pe câteva zeci de metri dus la închiderea ei.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: