Şirul uriaş al dezastrelor de pe şoseaua Sarmizegetusei Regia. Drumul din munţi deschis de trei ani nu rezistă ploilor

Şirul uriaş al dezastrelor de pe şoseaua Sarmizegetusei Regia. Drumul din munţi deschis de trei ani nu rezistă ploilor

Apele râului Grădiştea au luat cu ele bucăţi din drumul judeţean. FOTO: CJ Hunedoara.

Drumul judeţean spre Sarmizegetusa Regia a fost inaugurat cu fast în urmă cu trei ani, însă timpul a demonstrat rezistenţa slabă a acestuia la ploile abundente.

Ştiri pe aceeaşi temă

GALERIE FOTO

Atunci când plouă abundent, apele celor două pârâuri pe malul cărora a fost construită şoseaua de 18 kilometri din Munţii Orăştiei se umflă şi rup din maluri, luând cu ele deseori şi bucăţi din noul drum judeţean, folosit de un număr tot mai mare de turişti.

Miercuri, pârâul Grădiştea a distrus din nou drumul spre Sarmizegetusa Regia, inaugurat în mai 2016. „Drumul Judeţean 705 A Costeşti-Sarmizegetusa Regia a fost afectat în patru locuri de apele învolburate. Zonele au fost semnalizate corespunzător, iar CJ Hunedoara va demara lucrările de reparaţii”, a informat Consiliul Judeţean Hunedoara.

În urmă cu doar o lună, ploile au produs pagube pe un alt sector al şoselei. Atunci, ultimii patru kilometri ai drumului de munte au fost închişi pentru o săptămână traficului rutier, din cauza surpărilor şi a pericolului unor noi alunecări de teren.

Şirul continuu de dezastre

Deşi este deschisă de doar trei ani, şirul calamităţilor pe şoseaua de 18 kilometri care urcă spre Sarmizegetusa Regia a fost neîntrerupt, iar dincolo de furia naturii, o explicaţie oferită de specialişti sunt lucrările de proastă calitate.

Modernizarea drumului judeţean din Munţii Orăştiei a demarat în anul 2014, când Consiliul Judeţean Hunedoara a obţinut nouă milioane de euro, din fonduri europene, pentru acest proiect. A scos lucrările la licitaţie publică, iar câştigătoare a fost desemnată o firmă care a oferit preţul cel mai scăzut, 18 milioane de lei, mai puţin de jumătate din valoarea maximă de 41 de milioane de lei pentru care putea fi atribuit. Modul în care drumarii s-au achitat de sarcini a stârnit controverse, iar o ancehtă penală a fost declanşată cu privire la această investiţie.

În anii 2015 şi 2016, timp de mai multe luni, drumul spre Sarmizegetusa Regia a fost închis pentru ca antreprenorii să poată lucra. Au întârziat finalizarea proiectului şi au făcut treabă de mântuială, potrivit rapoartelor autorităţilor. Ulterior, Consiliul Judeţean Hunedoara a returnat peste două milioane de lei Ministerului Dezvoltării Regionale (MDRAPFE), în urma lucrărilor defectuoase de construcţie a şoselei Costeşti - Sarmizegetusa Regia. Controlul efectuat de reprezentanţii ministerului a arătat că drumarii nu au respectat cerinţele din contract, iar pe unele porţiuni au folosit bolovani luaţi din râul Grădiştea ca umpluturi pentru susţinerea terasamentului şoselei, în locul materialelor trecute în proiect şi care trebuiau achiziţionate.

În februarie 2016, în timp ce şoseaua se afla încă în şantier, o alunecare de teren a adus tone de bolovani şi stânci peste ea, în zona parcării de la poalele cetăţii dacice. Versantul a rămas de atunci neconsolidat şi neprotejat, astfel încât alunecările de teren au continuat până în prezent. La scurt timp după inaugurarea din mai 2016, constructorii au fost chemaţi să repare şoseaua în aproape 200 de locuri, pe care s-au format gropi. Furtunile din august 2016 au dus la prăbuşirea cu totul a unor porţiuni din şosea, iar în luna martie a anului 2017, stâncile s-au prăvălit şi au îngropat aleea pietonală. Viiturile din vara anului 2018 au dus la surparea unei porţiuni uriaşe din şoseaua spre Sarmizegetusa Regia, însă autorităţile judeţene au luat doar măsuri provizorii de reparare a drumului. Copacii din pădurile traversate de şosea au făcut de asemenea numeroase probleme, numeroşi arbori fiind doborâţi de furtuni peste şosea.

Cum s-a lucrat pe Drumul Judeţean 705 A
În luna august 2015, a fost turnat asfalt pe primii kilometri ai noii şosele spre aşezarea antică Sarmizegetusa Regia. Drumul a fost închis traficului rutier, pe tronsonul Costeşti – Sarmizegetusa Regia, de 18 kilometri, pentru ca muncitorii să poată lucra nestingheriţi, astfel încât să finalizeze şoseaua la termen, în luna decembrie 2015. Doar localnicilor din satele traversate de noua şosea li s-a permis accesul.

La începutul lunii decembrie 2015, şoseaua era realizată în stadiul de 90 la sută, iar constructorii (SC Transconstruct SRL) au solicitat prelungirea termenului de finalizare pentru ultimii patru kilometri ai drumului, deoarece au constatat că nu se puteau încadra şi din cauza unor „probleme de ordin tehnic”.

În 21 decembrie 2015, a fost deschis traficul rutier DJ 705 A, însă doar pe o porţiune de 14 kilometri, între Costeşti şi intersecţia cu drumul de urcare spre situl UNESCO, lucările pe ultimii kilometri ai traseului urmând să continue în 2016.

În mai 2016, ultimii patru kilometri ai drumului au fost inauguraţi.


Vă recomandăm să citiţi şi:

FOTO Blestemul Sarmizegetusei Regia. La trei ani de la inaugurare noua şosea a cedat din nou viiturilor. Drumul judeţean s-a rupt în patru locuri

FOTO Imaginile dezastrului pe drumul spre Sarmizegetusa Regia. Şoseaua din munţi a fost distrusă din nou de viituri

VIDEO Noua şosea spre Sarmizegetusa Regia nu a rezistat „răzbunării” naturii. Stâncile prăvălite au adus distrugeri pe drumul construit cu bani de la UE

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: