Şantierele feroviare uriaşe din România. Cât au lucrat constructorii căii ferate pe care trenurile vor circula cu 160 km/h

Şantierele feroviare uriaşe din România. Cât au lucrat constructorii căii ferate pe care trenurile vor circula cu 160 km/h

Lucrăr în zona Gării Devei. FOTO: ADEVĂRUL. Daniel Guţă.

Până în 2023, zona de vest a României va fi legată de centrul ţării printr-o magistrală feroviară de mare viteză, pe care trenurile vor circula cu până la 160 de kilometri pe oră, potrivit rapoartelor cu privire la stadiul execuţiei proiectelor de infrastructură.

Ştiri pe aceeaşi temă

Trenurile de călători vor circula cu până la 160 de kilometri pe oră pe noua magistrală feroviară de mare viteză din România, numită „Coridorul feroviar Rin – Dunăre Nord”.

Coridorul IV paneuropean, în lungime de 2.000 de kilometri, cuprinde traseul Nurnberg - Praga - Viena - Budapesta - Curtici - Simeria - Sighişoara - Braşov – Bucureşti – Constanţa, şi străbate România pe o distanţă de aproape 900 de kilometri. A fost împărţit pe mai multe secţuni, care se află în diverse stadii de proiectare, licitare şi execuţie.

De la frontiera de vest a ţării până la Sighişoara, cei aproape 320 de kilometri ai viitorului tronson feroviar au fost împărţiţi în opt secţiuni.

Pe patru dintre acestea, între Sighişoara şi Simeria, lucrările, unele contractate încă din 2011, au ajuns aproape la final, trecând de peste 90 la sută la stadiul fizic al proiectelor, iar termenul estimat de inaugurare este 2019 – 2020, arată un raport al Asociaţiei Pro Infrastructură.

Pe alte patru sectoare, de la Simeria şi până în apropiere de frontiera cu Ungaria, contractele între CFR şi constructori au fost semnate în 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectelor este anul 2022. În vestul ţării, pe Valea Mureşului, şantierele magistralei feroviare de mare viteză concurează cu cele ale autostrăzii A1.

Cel mai mare şantier, la Deva
Cea mai mare mobilizare de forţe poate fi văzută în staţia CFR a municipiului Deva. Locul a devenit un şantier uriaş, pe care zeci de oameni şi utilaje lucrează la construcţia căii ferate de mare viteză, a linilor secundare, la înălţarea peroanelor şi a unei pasarele pietonală care va fi dotată cu lift. În vecinătatea gării se construieşte un pasaj rutier care va face legătura între oraş de cartierul Grigorescu, aflat de cealaltă parte a căii ferate.

Şantierul se va extinde în următoarele luni când şi clădirile staţiei feroviare vor intra în reabilitare. De la începutul anului trecut au început lucrările pe tronsonul Simeria – Gurasada, care traversează municipiul Deva, după ce în august 2017, Compania Naţională de Căi Ferate CFR S.A.şi Asocierea FCC - Astaldi – Convensa au semnat contractul în valoare de 2,63 miliarde de lei pentru modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe această secţiune.

Contractul prevede modernizarea a 41 de kilometri de infrastructură şi suprastructură feroviară pentru circulaţia trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, lucrări de terasamente şi consolidări pe întreaga distanţă, construirea a 17 poduri, dintre care trei peste râul Mureş, 27 de podeţe, 4 pasaje superioare, 3 pasaje inferioare, lucrări civile în 9 staţii de cale ferată. Sursa de finanţare este asigurată din fonduri nerambursabile obţinute prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 - 2020 şi de la bugetul de stat, iar termenul de execuţie este de trei ani.


Foto: Asociaţia Pro Infrastructura

Pe noua magistrală de cale ferată, viteza de circulaţie a trenurilor va ajunge la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă. Investiţia uriaşă nu este lipsită de controverse. Arheologii s-au plâns că noua cale ferată va traversa situl arheologic de la Micia, de la marginea Devei, una dintre cele mai importante aşezări antice romane din ţară şi că deşi se cunoaşte de cinci ani traseul acesteia, însă se aşteaptă descărcarea arheologică.

Stadul fizic al proiectelor feroviare
Din luna decembrie a anului trecut Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a demarat procedurile pentru recepţia pe categorii de lucrări a tronsoanelor construite între Simeria şi Sighişoara, pe cei 174 kilometri, unde lucrările au început în urmă cu 5 – 6 ani. Situaţia la zi a proiectelor de infrastructură, prezentată de Asociaţia Pro Infrastructura (21 mai 2019), este următoarea:

Lotul Coşlariu – Sighişoara, finalizarea estimată în 2020:

Tronsonul Sighişoara – Aţel, în lungime de 30.780 km, este construit de Asocierea FCC – Alpine – AZVI, iar termenul de finalizare a fost estimat în Trimestrul 2 al anului 2019. Progresul este de 97,70 la sută, Recepţia a fost demarată în decembrie 2018, tunelurile Daneş şi Sighişoara au fostinaugurate pe firul II în 25 iulie 2018. Costul total a fost estimat la 187 milioane euro.

Tronsonul Aţel – Micăneasa, în lungime de 31.580 kilometri, este constuit de FCC – Alpine – AZVI – Straco, iar termenul estimat de naugurare este Trimestrul 2 al anulu 2019. Progresul este de 96,60 la sută, iar recepţia a fost demarată în decembrie 2018. Costul total a fost estimat la 160 milioane euro.

Tronsonul Micăneasa – Coşlariu, de 36.680 kilometri, este construit de Aktor – Arcadia şi are termen de finalizare în Trimestrul 2 al anulu 2019. Progresul este de 99,80 la sută, se mai lucrează la sisteele de siguranţă. Recepţia a fost demarată în decembrie 2018. Costul total a fost estimat la 154 milioane euro.

Lotul Coşlariu - Simeria (74,43 km), estimare finalizare în 2020:

Tronsonul Coşlariu – Vinţu de Jos, în lungime de 33.030 kilometri, este construit de Pizzarotti şi are ca termen de finalizare Trimestrele 2 – 3 ale acestui an. Progresul lucrărilor este de 90,06 la sută, recepţia a demarat în decembrie 2018. Costul total a fost estimat la 164 de milioane de euro.

Tronsonul Simeria - Vinţu de Jos (41,40 km) este construit de Asocierea Swietelski – Strabag – Alstom, iar termenul estimat de finalizare este luna septembrie a acestui an. Progresul este de 97,4 la sută.  Costul total a fost estimat la 304 milioane de euro.

Investiţiile contractate în 2017:

Tronsonul Simeria – Gurasada, în lungime de 40.883 kilometri, este construit de Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas. Contractul a fost semnat la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în 3 octombrie 2017. Progresul este de 8,7 la sută. Întâmmpină probleme cu relocările utilităţilor (ţevi termoficare) din zona Mintia. Termenul estimat de finalizare a proiectulu este Trimestrul 4 al anului 2022.

Tronsonul Gurasada – Ilteu, în lungime de 22,4 kilometri este construit de Aktor – Astaldi – Arcada Asocierea Railworks. Contractul a fost semnat în noiembrie 2017. Progresul lucrărilor este de 2,7 la sută. Sunt semnalate probleme cu suprafeţele de pădure şi relocări. Termenul estimat de finalizare a proiectulu este Trimestrul 4 al anului 2022.

Tronsonul Ilteu – Bârzava, în lungime de 36 de kilometri, este construit de Asociere Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017. Progresul lucrărilor a ajuns la 8,73 la sută. Construcţia unui tunel pune probleme. Termenul estimat de finalizare a proiectulu este Trimestrul 4 al anului 2022.

Tronsonul Bârzava – Km 614, în lungime de 42 de kilometri este construit de Asociere Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, progresul lucrărilor este de 9 la sută. Termenul estimat de finalizare a proiectulu este Trimestrul 4 al anului 2022.

Tronsoanele aflate în şantier măsoară circa 315 kilometri.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Cel mai spectaculos tunel al căii ferate de mare viteză. Are 800 de metri iar trenurile îl vor străbate cu 160 km/h

VIDEO Ce s-a ales de gara municipiului aflat „la capăt de linie” în cele şase luni de la închiderea singurei rute feroviare

VIDEO Controversele mega-proiectului feroviar aflat în şantier: calea ferată de mare viteză taie ruinele unui oraş antic

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: