Monumente istorice din patrimoniul naţional, în pericol de prăbuşire din cauza unui proiect de modernizare a centrului Galaţiului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Redeschiderea străzilor Mavromol şi Aleea Şcolii, astfel încât să se poată asigura legătura între străzile Bălcescu şi Traian, naşte discuţii aprinse legate de faptul că o serie de clădiri riverane foarte vechi, monumente istorice, ar putea să fie afectate grav de  vibraţiile produse de traficul rutier. De altfel, străduţele amintite au fost închise tocmai în urma unei expertize făcută de specialiştii în rezistenţa clădirilor.

Planurile Primăriei Galaţi de extindere a două străzi din partea centrală a oraşului a trezit numeroase reacţii pro şi contra.

Chiar dacă opinia generală este aceea că proiectul este util şi că va fluidiza traficul, există şi voci care spun că primarul Marius Stan a desenat străzile cu degetul pe hartă, ca pe vremea comuniştilor, fără să ţină cont că se pun în pericol câteva clădiri extrem de valoroase din patrimoniul istoric al oraşului.

Cum se extind străzile adiacente noii artere Traian

Extinderile care au născut controverse sunt legate de lărgirea străzii Traian, care va deveni, în scurt timp (cel mai probabil în vara viitoare), cea mai importantă cale de tranzit a oraşului pe axa nord-sud.

Ideea care a trezit cel mai multe comentarii este cea care presupune asigurarea unei legături între străzile Traian şi Bălcescu, prin transformarea radicală a fundăturilor Mavromol şi Şcolii, astfel încât pe acolo să se poată trece din Traian în Bălcescu şi invers.

În acest moment, circulaţia pe cele două alei este permisă doar riveranilor, iar legătura cu strada Traian este închisă de o proprietate privată.

harta 1

Iată cum arată acum harta zonei. Foto: Google Maps

Planul urbanistic zonal (PUZ) de modernizare a străzii Traian, elaborat de asocierea SC Proiect SA Galaţi - SC Oppidum Studio SRL prevede măsuri concrete pentru redesenarea străzilor în zonă.

În afara faptului că s-ar rezolva astfel problema accesului pompierilor şi ambulanţelor în zonă (acum accesul este extrem de dificil), se aduc şi argumente de ordin estetic. „Prin realizarea arterei secundare de legătură între strada Brăilei şi strada Traian se va obţine o deschidere a spaţiului, ce va favoriza participarea clădirii ColegiuluiCuza la imaginea zonei”, explică arhitecţii.

harta 2

Cum va arăta zona după „redesenare”. Infografie: C.C.

Deocamdată, autorităţile se tem că proiectul ar putea să se lovească de rezistenţa unor „persoane sus-puse”, mai ales că în zona respectivă, ultracentrală, locuiesc mulţi gălăţeni „cu conexiuni”.

„Sigur că o să supărăm pe cineva sau pe câţiva din această zonă, dar ne asumăm acest risc. În faţa Colegiului Cuza este propusă demolarea clădirilor care sunt la frontul Brăilei, astfel încât să se realizeze o piaţă şi o zonă de respiraţie, pentru a pune în valoare o clădire de patrimoniu, reprezentativă pentru oraş, având în vedere că nu avem foarte multe şi nu sunt puse în valoare din cauza înghesuirii şi a urbanizării excesive”, a declarat city-managerul municipiului Galaţi, Aurel Vlaicu.

Totuşi, nu „pilele” sunt problema, ci clădirile de patrimoniu

Chiar dacă autorităţile încearcă să explice totul prin prisma pilelor cu parfum de posibil trafic de influenţă, adevărata problemă a proiectului (pe care proiectanţii se fac că nu o văd) este aceea că deschidrea traficului în zonă ar pune în pericol clădirile de patrimoniu din zonă.

De altfel, acesta a şi fost motivul pentru care strada Mavromol a fost închisă cu „popici” acum câţiva ani. O expertiză făcută de specialiştii de la Proiect SA (culmea, aceiaşi care acum recomandă redeschiderea străzii!) arăta că biserica Mavromol, monument istoric vechi de câteva secole (mai exact din 1702), aflat în patrimoniul cultural naţional, este afectată de vibraţiile poduse de traficul rutier.

Cum se face că argumentele ştiinţifice de atunci nu se mai potrivesc cu argumentele (probabil la fel de ştiinţifice) de acum, este o mare enigmă, pe care municipalitatea ar trebui să o explice măcar cu ocazia dezbaterii publice a propiectului. Desigur, dacă va exista o dezbatere publică şi nu se va proceda „underground”, ca în cazul tăierii teilor seculari de pe strada Mihai Bravu.

Biserica Mavramol nu este evident, singurul imobil ce ar putea fi afectat grav. Pe Aleea Şcolii se află Colegiul Naţional Alexandru Ioan Cuza, clădire veche de 150 de ani expertizată cu risc seismic ridicat, care şi aşa are probleme mari de stabilitate. O eventuală creştere a traficului rutier i-ar pune, probabil, cruce.

Strada Tecuci va ajunge din nou până în Bălcescu

Parte a aceluiaşi proiect este şi redeschiderea străzii Tecuci aşa cum era odinioară, adică până la strada Bălcescu. Acest lucru presupune demolarea „mormintelor faraonice” (aşa cum sunt „botezate” uriaşele ghivece de flori dintre blocurile V) şi, evident, demolarea clădirii de prost gust tocmai construite de-a curmezişul fostei străzi, în apropiere de intersecţia cu Traian.

Acest lucru va duce ulterior la închiderea aleii (în prezent intens circulată) care trece printre blocuri şi Sinagogă, aleea cunoscută sub sugestiva denumire de „drumul hoţilor”.

VĂ MAI RECOMANDĂM ŞI:

Povestea Elisei Leonida, prima femeie inginer din lume. A studiat în Germania după ce în România a fost respinsă pe criteriul „locul femeii este la cratiţă!“

O poveste cum nu se mai găseşte. Primarul care a muncit 7 ani fără leafă şi a donat o avere ca să ridice în oraş un spital modern

Povestea singurei biserici din România în care a slujit ca preot un patriarh al tuturor ortodocşilor. De ce a fost gonit de turci de la Constantinopole

Cine a fost cazacul Mazepa, războinicul care tulbură Europa chiar şi după 300 de ani de la moarte. Răpus pe pământ românesc, a fost îngropat de şase ori

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite