Tânăra care şi-a transformat pasiunea pentru limba franceză într-o academie de limbi străine

Tânăra care şi-a
transformat pasiunea pentru limba franceză într-o academie de limbi străine

Dorina Gaiu alături de elevii săi Foto: Valentin Trufaşu

Dorina Gaiu (39 de ani) predă la zeci de copii limba franceză, dar şi germana şi engleza. Nivelul înalt de pregătire al copiilor pe care îi şcoleşte a făcut ca, de ani buni, celebrele teste Cambridge, care evaluează aptitudinile de limba engleză ale elevilor, să aibă loc la academia sa din Galaţi.

Dorina a devenit pasionată de limba franceză în şcoala generală, cu toate că nu a prins drag de limba lui Voltaire chiar de la început. ”Îmi plăcea şi nu prea la acel moment. Era multă materie, iar profesoara de franceză ne dădea multe exerciţii. Mama mă ajuta la lecţii, până într-o zi când mi-a spus că trebuie să mi le fac singură. De atunci am început să prind încredere în mine şi să îmi placă limba franceză”, îşi aminteşte dascălul.

Dacă ar fi să spună un lucru care îi place extrem de mult la limba franceză, acesta ar fi pronunţia, care i se pare extrem de interesantă. A urmat apoi o clasă specială de limba franceză la Colegiul Naţional ”Alexandru Ioan Cuza” din Galaţi, partea interesantă fiind că orele de Fizică şi Matematică se ţineau tot în franceză. Drumul spre ceea ce avea să devină ulterior ca dascăl i-a fost deschis de o profesoară care ocupă un loc aparte în inima sa, Sofia Dima, care preda la Facultatea de Litere din Galaţi.

”Mi-a plăcut foarte mult modul cum mi-a predat şi explicat franceza. Preda calm şi pe înţelesul elevului. Dacă vedea că nu am înţeles, încerca să îmi explice altfel. Mi-a plăcut foarte mult această metodă de predare şi am preluat-o şi eu”, ne dezvăluie Dorina. Ca învăţătoare la grădiniţă a ajuns apoi să citească foarte bine copiii, pentru că majoritatea au tendinţa de a spune că au înţeles ce li se predă din automatism, politeţe sau ca să nu se facă de ruşine faţă de colegi, deşi lucrurile nu stau deloc aşa. ”Am spus că niciodată nu o să le fac copiilor ce nu mi-a plăcut mie la un profesor”, ne mărturiseşte tânăra.

Învăţarea prin joacă

După ce a absolvit Facultatea de Litere din cadrul Universităţii ”Dunărea de Jos”, a activat ca învăţătoare la mai multe grădiniţe din Galaţi, deprinzând multe dintre secretele profesiei de dascăl, în special învăţarea prin joacă, care este foarte folositoare mai ales la deprinderea unei limbi străine de către copii. ”Din fiecare loc în care am fost am învăţat câte ceva şi în special cum să le transmit copiilor limba străină pe care le-o predam”, ne  spune dascălul.

După ce a născut primul său copil i-a venit ideea de a deschide o academie unde să predea limbi străine pentru copii. ”Nu voiam să mai muncesc pentru alţii, pentru că eram deja cunoscută, părinţii mă apreciau şi aveam lipici la copii”, explică simplu Dorina. Visul său a prins contur acum trei ani şi deşi nu i-a fost uşor, şcoala sa unde predă franceză, engleză şi germană este una dintre cele mai apreciate şi bine cotate din Galaţi. La cursurile sale vin  acum peste 60 de copii, cu vârsta de la 3 şi până la 18 de ani, dar şi adulţi care doresc sau au nevoie să înveţe o limbă străină fie pentru serviciu, fie pentru a pleca să muncească în străinătate.

Testele Cambridge, susţinute la academia de limbi străine

Standardul ridicat de predare pe care l-a impus în cadrul academiei sale a făcut ca, în prezent, cunoscutele teste Cambridge, care evaluează aptitudinile de limba engleză ale elevilor, să fie susţine de către copiii pe care îi pregăteşte, dar şi de micuţi de la alte unităţi de învăţământ, chiar la şcoala sa din Galaţi. În opinia sa, este foarte important ca un copil să înceapă să înveţe o limbă străină de la o vârstă cât mai mică.

”Prind altfel informaţiile şi pronunţia este altfel decât cea a copiilor care încep mai târziu”, ţine să puncteze Dorina. La cursurile sale vin şi adolescenţi care nu fac limbi străine la liceu sau dacă fac, orele sunt superficiale şi nu prind aproape nimic. Tehnicile de predare diferă în funcţie de vârsta copiilor. ”Le fac animăluţe, chiar şi la clasele a II-a şi a III-a. De pildă, trebuie să le explici cum se formează prezentul continuu la engleză. Ca să înţeleagă, le-am făcut o pisică, iar la cap le-am spus că este verbul <<to be>>, la corp au verbul, iar la coadă <<ing-ul>>. Aici intervine şi memoria vizuală şi reţin mult mai repede şi mai bine aşa. Ei încep să râdă câteodată şi învaţă de plăcere”, ne introduce puţin Dorina în lumea pe care le-o crează copiilor ca să înveţe franceza, engleza şi germana.

Dascălul caută permanent noi metode de a le explica noţiunile, astfel încât elevii să le înţeleagă şi să nu le uite uşor. Dacă este un lucru pe care l-a înţeles de când predă la catedră este că toată viaţa va trebui, la rândul său, să înveţe. ”Nu am să le spun niciodată copiilor să tacă pentru că sunt elevi sau pentru că eu am dreptate în ceea ce spun, iar ei, nu”, susţine dascălul, care speră să mute academia într-un spaţiu mai generos în viitorul apropiat, unde să deschidă şi un afterschool.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: