Studentul care a construit un camion din 114 piese imprimate 3D, folosind un polimer biodegradabil

Studentul care a
construit un camion din 114 piese imprimate 3D, folosind un polimer
biodegradabil

Mădălin Dinu Foto: Valentin Trufaşu

Mădălin Dinu (22 de ani), student în anul IV la Facultatea de Inginerie din Galaţi, specializarea Tehnologia Construcţiilor de Maşini, a uimit prin proiectul său, de la care va folosi partea de imprimare 3D şi detaliile tehnice ce ţin de variaţiile parametrilor setaţi asupra pieselor la lucrarea de licenţă pe care o va susţine în 2019.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mădălin a fost pasionat de mic copil de maşini şi de modul în care ele funcţionează. ”M-am întrebat mereu de ce merge asta sau cum funcţionează motorul”, ne povesteşte tânărul. Şi-a admirat mereu tatăl, care lucrează pe un camion, iar Mădălin ne dezvăluie că o parte din ”microbul” pentru maşini l-a luat şi de la acesta.

Opţiunea pentru a urma Facultatea de Inginerie din Galaţi, specializarea Tehnologia Construcţiilor de Maşini, a venit ca ceva firesc, iar pe parcursul studiilor a dezvoltat mai multe softuri de proiectare şi modelare în 3D. S-a jucat iniţial, proiectând şi realizând o machetă a propriului Logan, iar apoi i-a venit ideea de a crea un camion. Nu vorbim de o jucărie ca oricare altele, deşi asta pare la prima vedere, ci de o construcţie realizată la scara 1/24 din 114 piese care au fost imprimate 3D.

Tânărul a folosit poliacid lactic, un polimer biodegradabil, pentru a realiza piesele la imprimanta 3D printr-o tehnologie care nu este la îndemâna oricui. Este vorba de Fused Deposition Modeling, ce presupune aşezarea mai multor straturi de material unul peste altul. Camionul realizat de Mădălin este perfect funcţional, având un motor care este acţionat cu telecomandă, portiere care se deschid şi cabină rabatabilă.

”Camionul a fost folosit într-o primă fază la un joc video, iar apoi l-am modificat şi adaptat pentru imprimare”, ne introduce puţin Mădălin în tainele proiectării şi imprimării 3D. Numai proiectarea şi modelarea camionului i-au luat aproximativ cinci luni, iar imprimarea 3D a pieselor acestuia a mai durat alte două săptămâni. ”La grosimea pereţilor trebuie făcut un compromis, nici prea groşi să nu fie, dar nici subţiri, încât să se rupă uşor”, explică studentul, care va folosi partea de imprimare 3D şi detaliile tehnice ce ţin de variaţiile parametrilor setaţi asupra pieselor la proiectul său de licenţă.”Contează mult temperaturile cu care se imprimă, modul în care este aşezată piesa. Dacă este să dau un exemplu, barele de la acest camion, dacă ar fi imprimate în picioare, straturile depuse nu ar avea aceeaşi rezistenţă faţă de cum sunt acum, ele fiind pe orizontală. Fibra, structura, create de imprimantă este mult mai dură, mai rezistentă”, detaliază Mădălin.

Va lucra în cercetare, studiind polimerii

Nici nu se gândeşte să plece  din ţară după absolvire, iar profesorul său coordonator de la Facultatea de Inginerie din Galaţi, Cătălin Fetecău, spune că tânărul va lucra în cercetare, în cadrul Cercului Ştiinţific Prelucrarea Polimerilor din Centrul de Excelenţă de la Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galaţi. Studentul a fost mereu adeptul principiului ”mai puţină carte, mai multă practică”.

De altfel, Mădălin foloseşte exemplul său personal pentru a arăta că numai prin cercetare şi numeroase experimente se poate ajunge la perfomanţă într-un domeniu atât de complex cum este tehnologia construcţiilor de maşini. În prezent, se experimentează mult în această zonă cu nanotuburi de carbon, ce s-au dovedit extrem de rezistente şi flexibile, dar şi cu diferite temperaturi de imprimare ale acestora.

Camionul creat de Mădălin este perfect funcţional FOTO arhiva personală

”Mă voi axa, cred eu, pe cercetarea polimerilor, iar imprimarea 3D este abia la început, are un viitorul destul de larg. Fiind pasionat de maşini, voi merge pe această zonă. Sunt anumite piese care pot fi refăcute, astfel încât să se optimizeze materialul din care sunt realizate. Vorbim de o anumită structură, care îşi va păstra rezistenţa, dar se va folosi mai puţin material imprimat. Chiar şi braţele de la direcţia unui maşini ar putea fi făcute dintr-un polimer mai rezistent, dar nu neaparat. Se poate face imprimare 3D, mai nou, şi pe metale, pe baza unor pulberi metalice. Este o tehnologie care avansează permanent”, concluzionează entuziasmat Mădălin.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: